تعداد نشریات | 18 |
تعداد شمارهها | 392 |
تعداد مقالات | 3,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,873,673 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,105,179 |
واکاوی ساختاری و محتوایی(قابلیت ها و کاستی های) روش ها و راهکارهای طرح تربیتی مدارس امین | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 12، دوره 10، شماره 18، فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: علمی - ترویجی | ||
نویسنده | ||
معصومه صمدی | ||
دانشیار پژوهشکاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش واکاوی ساختاری و محتوایی روش ها راهکارهای شاخص های طرح تربیتی مدارس امین بود که به روش تحلیلی – توصیفی با رویکرد انتقادی به شیوه قیاسی انجام شد. جامعه تحقیق چارچوب مفهومی طرح تربیتی مدرسه امین مصوبه معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم بود که کل طرح به طور عمیق مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار مورد استفاده فیش برداری بودکه همزمان با فرایند جمع آوری اطلاعات، داده های حاصله دسته بندی، تجزیه و تحلیل ومورد تفسیر قرار گرفت. یافته ها نشان داد که روش ها و راهکارهای طرح تربیتی مدارس امین در بعد ساختاری با کاستی هایی مواجه است. از جمله کاستی های بعد ساختاری می توان به پایبند نبودن به ویزگی های راهکار در ارائه آن ها، همراه نبودن راهکارها با نیازهای روز متربیان، عدم الگوی یکسان در ارائه راهکارها اشاره نمود. در بعد محتوایی بررسی ها نشان داد که روش ها و راهکارهای ارائه شده در شاخص های ده گانه هر کدام از قابلیت ها و کاستی هایی برخودار است که در مقاله به آن اشاره شده است. اما جدی ترین کاستی های روش ها و راهکارهای تربیتی شاخص های ده گانه ارائه بیرونی دین(ارائه اطلاعات دینی به متربی قبل از ایجاد سوال در ذهن وی)، فقدان زمینه سازی جهت پرسشگری دینی، کلی بودن راهکارها و استفاده از کلمات تفسیر پذیر در راهکارها است که لازم است مورد توجه قرار گیرد. از این رو لازمه گسترش این طرح در مدارس، باز اندیشی در روش ها و راهکارهای تربیتی شاخص های ده گانه، از طریق فراهم کردن زمینه جهت مواجهه مطلوب با کاستی های فوق الذکر است. | ||
کلیدواژهها | ||
واکاوی ساختاری؛ محتوایی؛ قابلیت ها؛ کاستی ها؛ روش ها و راهگارها؛ طرح تربیتی مدارس امین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Structural and content analysis (capabilities and shortcomings) Methods and strategies of Amin schools educational plan | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoome Samadi | ||
Associate Professor of Reaserch Institute for Education | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to analyze the structure and content of the methods and solutions of the indicators of the educational plan of Amin schools. Which was done analytically-descriptively with a critical approach in a deductive way.The research community was the conceptual framework of the educational plan of Amin School approved by the Propaganda Office of Qom Seminary, That the whole scheme was studied in depth. The tool used was a receipt that, at the same time as the data collection process, The resulting data were categorized, analyzed and interpreted.Findings showed that the methods and strategies of Amin schools educational plan have structural shortcomings. One of the shortcomings of the structural dimension is the lack of adherence to the features of the solution in presenting them, Lack of solutions with the daily needs of trainers, the lack of a uniform pattern in providing solutions. In terms of content, the studies showed that the methods and solutions presented in the ten indicators each have the capabilities and shortcomings that are mentioned in the article. But the most serious shortcomings of educational methods and strategies are the ten indicators of external presentation of religion (providing religious information to the educator before creating a question in his mind), Lack of ground for religious questioning,The generality of the solutions and the use of interpretable words in the solutions that need to be considered. Therefore, it is necessary to expand this plan in schools, Rethinking the training methods and strategies of the ten indicators, It is by providing the ground for dealing favorably with the above-mentioned shortcomings | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Structure, content, capabilities, shortcomings, methods and strategies, Amin schools educational plan | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 |