تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,223,060 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,216,181 |
سیاق و سباق، در مکتب تفسیری علامه طباطبایی | ||
مطالعات قرآن و حدیث | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1391، صفحه 5-23 اصل مقاله (425.97 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/quran.2012.1005 | ||
نویسندگان | ||
مهدی ایزدی1؛ نورالدین زندیه* 2 | ||
1دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) | ||
2دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) | ||
چکیده | ||
اصطلاح «سیاق» و استفاده از آن در علم تفسیر، در طول تاریخ تفسیر با رشد آرامی مواجه بوده است، ولی در تفسیر المیزان این مفهوم، رشد قابل توجهی پیدا کرده، به گونهای که در هر سوره چندین بار مورد استفاده واقع شده است. در حقیقت سیاق به عنوان یکی از مهمترین اصول و مبانی علامه طباطبایی در استفاده از روش تفسیر قرآن به قرآن است. با این حال در مواردی شاهد آن هستیم که مفسر با چشمپوشی از سیاق، آیه را به طور مستقل معنا نموده یا در کنار معنای سیاقی، یک معنای مستقل هم ارائه میدهد. این مطلب نه از بیقاعده بودن روش، بلکه از وجود برخی ضوابط در نحوه ظهور سیاق و همچنین غلبه «سِباق» بر سیاق حکایت دارد. نکته مهم و قابل تأمل در این میان این است که علامه طباطبایی اگرچه از سباق در برابر سیاق بهرهمند شده، ولی از این اصطلاح استفاده نکرده است. در مقاله حاضر تلاش شده است تا ضمن اشاره به مبانی روش تفسیری علامه طباطبایی در استفاده از سیاق، با انواع سیاق و شرایط استفاده از آن آشنا شده و در نهایت اصول حاکم بر استفاده از سیاق و سباق در تفسیر قرآن به قرآن استخراج شود. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاق؛ سباق؛ تفسیر قرآن به قرآن؛ علامه طباطبایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Context and Spontaneous Occurrence of Meaning in the Exegetic School of Allameh Tabatabaee | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Izadi1؛ Nouroddin Zandieh2 | ||
1Associate Professor of Quranic and Hadith Sciences, Imam Sadegh University | ||
2PhD student in Quranic and Hadith Sciences, Imam Sadegh University | ||
چکیده [English] | ||
The term context and its usage have had a slow development in the history of the exegesis, but in Allameh Tabatabaee’s Tafsir-al-Mizan, it has been used widely. In fact, it is one of the most basic principles in Allameh’s method of interpretation, i.e explaining verses by relying on the very text of the book (Quran by Quran exegesis method). However, there are some instances of overlooking context when Allameh has either given an independent interpretation of ayas (verses) or has done it next to contextual interpretation. This is not a sign of irregularity but rather the predominance of Spontaneous occurrence of meaning in some cases. The remarkable point is that though Allameh has utilized Spontaneous occurrence of meaning instead of context, he has not used the former as an independent term. The article has tried, next to the mentioning of Allameh’s basic exegetic method, i.e the usage of context, to offer an explanation of different kinds of context and its usage conditions, and finally extract the principles of usage of both context and Spontaneous occurrence of meaning in Quran by Quran exegesis method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
context, spontaneous occurrence of meaning, Quran by Quran exegesis method, Allameh Tabatabaee | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,918 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,697 |