
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 539 |
تعداد مقالات | 4,676 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,228,104 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,863,696 |
حقوق و اخلاق، از تلاقی تا تفاهم | ||
پژوهشنامه حقوق اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 34، مهر 1390، صفحه 29-46 اصل مقاله (292.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/law.2012.1020 | ||
نویسنده | ||
علی غلامی* | ||
چکیده | ||
سابقه نهادهای حقوق و اخلاق و رابطه میان آنها همزمان با پیدایش انسان است، اما این پیشینه طولانی مانع از اختلافنظرهای گسترده درباره نوع و میزان ارتباط این دو نهاد نشده و هنوز توافقی پایدار میان اندیشمندان در این زمینه حاصل نشده است. حقوق و اخلاق با وجود اشتراک در اهداف و گستره، در همان حوزهها نیز تفاوتهای اساسی دارند و این تفاوتها لزوم سازوکارهای ویژه برای تحقق هر یک را ایجاب میکند. دیدگاههای موجود در خصوص نسبت میان این دو نهاد را میتوان ذیل دو رویکرد کلی جای داد: «حمایت حداکثری حقوق کیفری از اخلاق» و «حمایت حداقلی آن». در رویکرد نخست، حقوق کیفری موظف به پاسداری گسترده از اخلاق دانسته میشود، در حالی که در دیدگاه دوم، این حمایت تنها در موارد ضروری و اجتنابناپذیر پذیرفته شده و برای سایر موارد، راهکارهای جایگزین پیشنهاد میشود. در میان این دو دیدگاه، نظریهای بنیادین نیز وجود دارد که میان مقام ثبوت و اثبات تفکیک قائل میشود: در مقام ثبوت، از حمایت حداکثری حقوق از اخلاق برای حاکم سخن میگوید و در مقام اثبات، حمایت را تابع مقتضیات زمان و شرایط اجتماعی و بر پایه تشخیص حاکم میداند. این دیدگاه که بر قاعده «التعزیر لکل عمل محرم» استوار است، بیانگر نظریه اسلام در تنظیم نسبت میان حقوق و اخلاق میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
حقوق؛ اخلاق؛ نظریة حمایت حدأکثری؛ نظریة حمایت حدأقلی؛ قاعدة التعزیر لکل عمل محرم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Law and Morality: from Overlapping to Convergence | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Gholami | ||
چکیده [English] | ||
The history of the two institutions of law and morality, and the relationship between them, is as old as human life itself. However, this long-standing connection has not prevented numerous debates regarding the nature and extent of this relationship, nor has it led to a lasting agreement among thinkers in these two fields on how it should be regulated. In spite of the commonalities between law and morality in terms of objectives and domain, they differ significantly in these same areas, requiring specific mechanisms for their realization and materialization. The main views of thinkers regarding the regulation of the relationship between these two fields are the maximal and minimal support of morality by criminal law. In other words, after identifying their overlapping points and establishing a proper relationship to address those overlaps, some thinkers hold that criminal law provides maximal support to morality, considering it general and comprehensive. In contrast, another group advocates minimal support of morality by criminal law, limiting it to inevitable cases and endorsing alternative mechanisms. However, an intermediate theory can be proposed, distinguishing between the stages of affirmation and verification. At the stage of affirmation, this view supports maximal protection of morality by law, while at the stage of verification, it supports a degree of protection based on the requirements and conditions determined by the ruler or leader. Different mechanisms concerning the offender are also relevant in this context. This is precisely the theory of Islam, based on the rule stating that discretionary punishment is prescribed for any forbidden act. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
law, morality, maximal support, minimal support, intermediate view | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,719 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,761 |