تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,134 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,214,992 |
ارزیابی تصمیمات استراتژیک فرهنگی بر اساس ارزشهای اسلامی؛ مورد مطالعه: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی | ||
اندیشه مدیریت راهبردی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 2، مهر 1387، صفحه 155-190 اصل مقاله (170.09 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/smt.2008.120 | ||
نویسندگان | ||
سیدمهدی سیدخاموشی1؛ ابوالفضل نظری* 2 | ||
1استادیار مدرسه عالی شهید مطهری، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی | ||
چکیده | ||
مسئله فرهنگ و فعالیتهای فرهنگی از جمله موضوعاتی است که در سالهای اخیر معنای ویژه و مهمی یافته است. حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از جمله سازمانهایی است که میتوان آن را جزء نهادهای فرهنگی قملداد کرد. اساسنامه حوزه هنری چند هدف اصلی را برای آن برشمرده است. از آن میان فراهم ساختن زمینه رشد، شکوفایی و گسترش هنر مبتنی بر معرفت اسلامی و متعهد به ارزشهای انقلاب اسلامی، بهره گرفتن از هنر در تبیین و ترویج مبانی و ارزشهای اسلامی و فضائل اخلاقی و ایجاد زمینه رشد استعدادها و خلاقیتهای هنری و ادبی از طریق شناسایی، تربیت، تقویت و معرفی هنرمندان برجسته مسلمان است. در این شرایط و با توجه به نیازهای امروز جامعه اسلامی و نقش کلیدی هنر و مدیریت هنری، به نظر میرسد ارزیابی تصمیمات استراتژیک فرهنگی در مدیریت فرهنگی و هنری کشور، میتواند فضای عمومی این بخش را از حرکت به سوی نوعی سردرگمی نجات دهد. این مقاله به دنبال ارزیابی تصمیمات استراتژیک حوزه هنری به عنوان یک نهاد فرهنگی است تا از رهگذر شناسایی دورههای تصمیمگیری و تصمیمات آن به هدف خود در جهت انطباق با ارزشهای اسلامی دست یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
استراتژی؛ مدیریت استراتژیک؛ تصمیمگیری استراتژیک؛ برنامهریزی فرهنگی؛ مدیریت استراتژیک فرهنگی؛ فرهنگ اسلامی؛ حوزه هنری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Evaluation of Howze-e Honari (Artistic Center)’s System of Strategic Cultural Decision Making Based on the Islamic Values | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Mahdi Seyedkhamooshi1؛ Abolfazl Nazari2 | ||
1Assistant Professor Shahid Motahari High School, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays the role and the importance of culture and art, in the elevation, development and flourishing systems of different societies is remarkable.therefore in regard to the high status of Iran in cultural and artistic activities on the one hand and the significance of evaluating cultural decisions in cultural and artistic institutions of a society on the other due to the pivotal place of an artistic center in the cultural system of a country, the necessity of performing this researchis remarkable. Culture is a set of customs, beliefs, values, norms, behaviors etc., which affects the societies. Art, too, as a part of culture, both influences it and is influenced by it. Since the subject of art and culture is a long lasting issue and observing the effects of artistic and cultural activities practically needs the passage of time the decision making should inevitably be done in adue and reasonable course of time.This research, after identifying different decision making periods in the Artistic Center and determining the adopted decisions in each period evaluates them on the basis of the Islamic attributes and strategic decisions in the field of culture and art. These attributes should be confirmed by the experts of the strategic and Islamic management. Then, the issue should be evaluated to find out to what extent the adopted decisions in each period has accomplished at least one of these goals. Thus, by organizing a matrix, the proper decisions of the Artistic Center based on the attributes of strategic decisions, Islamic decisions and the goals of Artistic Center can be reached. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Strategy, cultural planning, strategic cultural management, Artistic Center, Strategic Management, strategic decision making | ||
مراجع | ||
آرشوانگ، چارلز (1370)، مبانی تصمیمگیری استراتژیک، ترجمه عباس منوریان، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی. آشوری، داریوش (1380)، تعریف ها و مفهوم فرهنگ، تهران: انتشارات آگاه. اسماعیلی، رضا (1382)، برنامه ریزی فرهنگی، اهداف گونه ها و مراحل طراحی آن با نگاهی اجمالی به سیر آن در جامعه ایران، نشریه فرهنگ اصفهان، شماره 26 و 25. اکبری، علی (1379)، «محدودیتهای برنامه ریزی فرهنگی»، نشریه فرهنگ عمومی. الوانی، سید مهدی (1384)، مدیریت عمومی، تهران: نشر نی، چاپ بیست و چهارم. الوانی، سید مهدی (1382)، «تصمیم گیری شهودی ویژگیها و کاربردها»، نشریه مطالعات دفاعی استراتژیک، شماره 5و6. باقریان، محمد (1379)، مفاهیم و چارچوب مدیریت راهبردی با نگرش بومی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی. بهادری، افسانه (1376)، درآمدی بر سیاستگزاری و برنامه ریزی فرهنگی، تهران: مرکز پژوهشهای بنیادی. جلالی، پرویز (1379)، سیاستگزاری و برنامه ریزی فرهنگی در ایران، تهران: انتشارات آن. حاضر، منوچهر (1373)، تصمیم گیری در مدیریت، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی. خدمتی، ابوطالب، آقا پیروز، علی، شفیعی، عباس (1382)، مدیریت علوی، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، چاپ سوم. دیوید، فرد آر. (1379)، مدیریت استراتژیک، ترجمه علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. رضائی، محسن (1380)، سرمشقی برای سیاستگزاری و برنامه ریزی فرهنگی، تهران: انتشارات ملیکا. سیگل، سیدنی (1372)، آمار غیر پارامتری برای علوم رفتاری، ترجمه یوسف کریمی، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی. صالحی، جمشید، میری، عبدالرضا (1380)، «جایگاه تصمیمگیری در مدیریت و چگونگی تصمیمگیری اثربخش»، نشریه مدیریت، شماره 49 و50. ظهوری، قاسم (1375)، کاربرد روشهای تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت، تهران: انتشارات سیر. غفاریان، وفا، کیانی، غلامرضا (1383)، استراتژی اثربخش، تهران: سازمان فرهنگی فرا، چاپ دوم. غلامی، رضا (1383)، «فرهنگ و مدیریت استراتژیک»، ماهنامه زمانه، شماره 25. نقیپورفر، ولیالله (1382)، مدیریت در اسلام، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات مدیریت اسلامی. هانگر، دیوید جی.، ویلن، توماس ال. (1381)، مبانی مدیریت استراتژیک، ترجمه سیدمحمد اعرابی و داود ایزدی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. هچ، مری جو (1385)، تئوری سازمان: مدرن، نمادین، تفسیری و پست مدرن، ترجمه حسن داناییفر، تهران: نشر افکار. یونسکو (1997)، بیانیه جهانی فرهنگ عمومی. Armstrong, J.S. (1982), "The value offormal planning for strategic decisions", Strategic Management Journal, Vol 3.
Ramanujam, V., Venkatraman, N., Camillus, J. (1986), "Multi-objective assessment of effectiveness Of strategic planning", Academy of Management Journal, Vol 22.
Kargar, J., Blumental, R.A. (1994), "successful implementation of strategic decisions", journal of small business management, Vol 31.
Freddikson, R., Mitchell, T.R. (1984), "Strategic decisio processes comprehensiveness and performance in an industry with an unstable environment", Academy of Management Journal, Vol 27.
Voiroom, victor, Yatton, emilp (1998), "Decision making", Leadership and Journal of Management Studies, Vol 35.
Zand, Dale (1998), "reviewing the policy process", California Management Review, vol. 21, No.1.
Lindsay, w. Rue, L. (1998), "Impact of the organization environment on the ong-range planning process: a contingency view", Academy of Management Journal, 23, No. 3. Groeschl, S., Doherty, L. (2000), "Conceptualizing Culture", cross cultural Management, Vol 7.
Harrison, E., Pelleteir, Frank, Monique A., (1995), "A paradigm for strategic decision success", Journal of Management decision, Vol 33.
Jahnson G., Scgoles, L. (1997), "exploring corporate strategy", Journal of small business management, Vol 32.
Huatan, k., Plats, K., (2005), "effective stragic action planning: a process and tool", Business Process Management Journal, Vol 11.
Brunsson, Nils (1985), "The irrational organization: Irrationality as a basis for organizational action and change", Academy of Management Journal, Vol.18, No 2. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,809 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,266 |