| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 546 |
| تعداد مقالات | 4,725 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,460,025 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,047,937 |
بایستههای تعریف جرم سیاسی در قاموس حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران | ||
| پژوهشنامه حقوق اسلامی | ||
| مقاله 1، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1389، صفحه 5-55 اصل مقاله (537.54 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/law.2012.1241 | ||
| نویسنده | ||
| جلیل محبی* | ||
| چکیده | ||
| در این مقاله در پی آن هستیم که با طرح پرسش از ماهیت جرم سیاسی، بدانیم معیار یا معیارهای مورد نظر قانون اساسی در تعریف جرم سیاسی چیست و آیا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قصد حمایت از همه مجرمان سیاسی را داشته یا صرفاً بهدنبال حمایت از مجرمانی بوده است که با پذیرش اساس جمهوری اسلامی، به نقد حاکمیت و ساختارهای آن و حاکمان میپردازند. ازاینرو با بررسی فلسفه و سابقه تفکیک جرائم سیاسی از جرائم عمومی در غرب و اسلام و تحلیل معیارهای شناسایی جرائم سیاسی، به ارائه ضابطهای مختار میپردازیم. سپس با تفکیک جرائم سیاسی به درونسیستمی و برونسیستمی، نتیجه میگیریم که جرم سیاسی در جمهوری اسلامی، جرمی است با مجازات تعزیری یا بازدارنده که در آن شخصی، بدون قصد ضربه زدن به اصول و چارچوبهای اصلی نظام جمهوری اسلامی ـ از جمله دین و مذهب رسمی کشور، ابتنای نظام سیاسی بر ولایت مطلقه فقیه، اسلامیت و جمهوریت ـ با انگیزه نقد عملکرد حاکمان یا کسب و حفظ قدرت سیاسی، مرتکب یکی از جرائمی میشود که به موجب قانون تعریف و مصادیق آن تعیین میگردد. در پایان نیز ماده واحدهای به عنوان پیشنهاد تقنینی ارائه خواهد شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| جرم سیاسی؛ جرائم عمومی؛ جرائم سیاسی درونسیستمی و برونسیستمی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Necessary Elements in the Definition of Political Crime in the Constitution of I.R.I | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Jalil Mohebby | ||
| چکیده [English] | ||
| Investigating the nature of political crime, the present article attempts to identify the constitutional criterion or criteria for defining political crime. It also raises the question of whether the Constitution of the Islamic Republic of Iran supports all political offenders or only those who, while recognizing the political system of the Islamic Republic, may criticize the government, its institutions, and the governing class. By studying the rationale and background of the separation of political crimes from public ones in both the West and Islamic thought, and by examining the criteria for recognizing political crimes, the article presents the preferred view on this matter. Distinguishing intra-system political crimes from extra-system ones, it concludes that a political crime in the Islamic Republic is an offence punished by a discretionary or preventive punishment. In such crimes, the offender commits one of the offences with statutory definition and examples, without intending to damage the principal foundations and frameworks of the Islamic Republic—namely, the official religion and school of thought, the establishment of the political system based on the unconditional guardianship of the jurisprudent, Islam, and republicanism. The article concludes with a single-clause bill offered as a legislative proposal. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| political crime, public crimes, intra system and extra system political crimes | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24,346 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 61 |
||