
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 540 |
تعداد مقالات | 4,678 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,235,315 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,869,416 |
وصیت و رضایت ولی در برداشت عضو | ||
پژوهشنامه حقوق اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 29، فروردین 1388، صفحه 197-233 اصل مقاله (322.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/law.2012.1261 | ||
نویسندگان | ||
احسان علیاکبری بابوکانی* ؛ محسن شاکری؛ نصرالله شاملی | ||
چکیده | ||
با توجه به اینکه با مرگ انسان بسیاری از حقوق وی قطع میشود و او تکویناً فاقد هرگونه اختیار، توانایی و تسلط نسبت به خویش میگردد و همچنین از جهت شرعی و عرفی رعایت احترام میت و حفظ حرمت او واجب است، این سؤال پیش میآید که آیا اساساً انسان اختیار و قدرت شرعی دارد که بتواند نسبت به تصرف در جسم خود بعد از مرگ و بهصورت برداشت اعضا از پیکرش جهت پیوند تصمیمگیری نماید و آیا میتواند در این باره وصیت کند؟ همچنین این سؤال مطرح میشود که آیا اولیای میت نیز نسبت به جسد مولیعلیه دارای حق تصرف و تصمیمگیری هستند و آیا رضایت آنها در اینباره نقش و مدخلیت دارد؟ برای پاسخ به این سؤالات، مسئله در دو مبحث وصیت و ولایت مورد بررسی قرار میگیرد؛ چراکه ماده واحده قانون «پیوند اعضای بیماران فوتشده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنها مسلم است» مصوب سال ۱۳۷۹، وصیت بیمار یا موافقت ولی میت را شرط دانسته است. در این میان، بین دیدگاه موافقان برداشت عضو از میت بنا بر وصیت وی و دیدگاه مخالفان این کار، از نظر مبنایی اختلاف ماهوی و تفاوت ریشهای وجود دارد. ولی شرعی دارای حق تصرف در جسم و اعضای مولیعلیه به نحوی که بتواند اجازه برداشت عضو را بدهد نیست و اذن اولیای میت کاشف از اذن و رضایت صاحب عضو است؛ لذا این اذن نافذ و معتبر بوده و بهعنوان مجوز برداشت عضو محسوب میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
وصیت؛ رضایت؛ ولی شرعی؛ برداشت عضو؛ میت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Last Will and Consent of the Next of Kin in Removing Organs | ||
نویسندگان [English] | ||
Ehsan Ali Akbari Babokani؛ Mohsen Shakeri؛ Nasrollah Shamli | ||
چکیده [English] | ||
Upon his death, man is deprived of many of his rights and loses all choice, capacity, and domination over himself from a creational perspective. In addition, respecting the dead body of Muslims and observing their dignity is a religious and conventional obligation. Now the question arises whether a man has the religious right and authority to decide about his body after death and about the removal of organs from his body for transplantation. Is it possible for him to make a testamentary will regarding this issue? Another question also arises as to whether the next of kin of the deceased have the right to decide about the body of the deceased and whether their consent in this regard is significant or not. To answer these questions, the issue is studied under two titles: testamentary will and guardianship. The single-clause bill concerning the 1379 Act on “Organ Transplantation of Deceased Patients or Those Whose Brain Death Is Inevitable” has stipulated the testamentary will of the patient or the consent of the next of kin. There is a fundamental difference between the views of the proponents and opponents of removing organs from a deceased person according to his will. The consent of the next of kin of the deceased is indicative of the permission and consent of the owner of the organ. Thus, this permission is valid and serves as a license for organ removal. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
last will, Consent, religious guardian, removal of organ, dead man | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12,742 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 34 |