تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,144 |
نینیان اسمارت؛ دیالکتیک باورها و تجربه های دینی | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 2، آبان 1392، صفحه 99-122 اصل مقاله (309.94 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/prr.2013.1478 | ||
نویسندگان | ||
مسعود صادقی* 1؛ فاطمه قلخانباز2 | ||
1استادیار دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد فلسفه دین، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در پژوهشهای اخیر در باب تحلیل فلسفی تجربة دینی و نسبت باورها و تجربهها، نینیان اسمارت را در کنار کسانی چون کتس و هیک قرار میدهند، که به ساختگرایی حداکثری و تقدم مطلقِ باورها بر تجارب دینی قائلاند. در حالی که اسمارت از یکسو، با طرح نظریة دوقطبیِ تجربة دینی بر اساس تمایز میان دو طرح یا بافت آموزهای کلّی، یعنی بافت خداباور و بافت غیرخداباور؛ و از سوی دیگر، قول به درجات متفاوت تفسیر در تجارب دینیِ ذیل این دو بافت کلّی، نوعی ساختگرایی حداقلی ترسیم میکند و در حدّ فاصل ذاتگرایی و ساختگرایی حداکثری قرار میگیرد. او معتقد است زمینهة دینی ـ فرهنگی بر تجربه تأثیر میگذارد اما به فردیّت تجارب در سنن دینی مختلف منجر نمیشود؛ بلکه بر اساس دو طرح آموزهای کاملاً متفاوت، دو نوع تجربة متمایز وجود دارد. بخش دیگری از تأثیر زمینه بر تجربه نیز مربوط به تفاسیر بعد از تجربه است. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه؛ تفسیر؛ ذاتگرایی؛ ساخت گرایی؛ نینیان اسمارت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ninian Smart and the Dialectic of Religious Beliefs and Experiences | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoud Sadeghi1؛ Fatemah Qalkhanbaz2 | ||
1Assistant Professor of University of Tehran, Iran | ||
2MA of Philosophy of Religion, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In recent philosophical analysis of religious experience and discussion on the relation of beliefs and experiences, Ninian Smart is said to be, amongst such other philosophers as Katz and Hick, a maximal constructivist. Distinguishing theistic and non-theistic contexts of experiences, Smart suggests a two poles theory of religious experience, and draws attention to different levels of interpretation. He holds that cultural-religious contexts, including religious beliefs, influence religious experience, but it is not led to fully determine experience. Accordingly, he takes a position between essentialism and maximal constructivism. This position could call minimal constructivism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
religious experience, interpretation, Essentialism, Constructivism, Ninian Smart | ||
مراجع | ||
اسمارت، نینیان (1380)، «فهم تجربة دینی»، ترجمة مسعود صادقی، متین، ش 11و12. همو (1388)، تجربة دینی بشر، ترجمة مرتضی گودرزی، تهران: سمت، ج1. پراودفوت، وین (1383)، تجربة دینی، ترجمة عباس یزدانی، تهران: طه. فورمن، رابرت. کی.سی ( 1384)، عرفان، ذهن، آگاهی، ترجمة سیدعطاء انزلی، قم: دانشگاه مفید. کتس، استیون (1383)، ساختگرایی: سنّت و عرفان، ترجمة عطاء انزلی، قم: آیت عشق. Gellman, Jerome (2010), “Mysticism”, Encyclopedia of Stanford: www.Plato.Stanford.edu. Goven, Julie (1973), “Religion, Reason and Ninian Smart”, Religious Studies, Vol. 9, pp. 219-227. Katz, Steven (1978), Mysticism and Philosophical Analysis, London: Sheldon Press. Smart, Ninian (1958), Reasons and Faiths: An Investigations of religious Discourse, Christian and non-Christian, London: Routledge and Kegan Paul. Ibid (1965), “Interpretation and Mystical Experience”, Religious Studies, Vol.1, pp. 75-89. Ibid (1967), “History of Mysticism”, Encyclopedia of Philosophy, Paul Edwards (ed), New York: Macmillan Company & Free Press, Vol.5&6. Ibid (1970), Philosophy of Religion, New York: Random House. Ibid (1984), “Our Experience of the Ultimate”, Religious Studies, Vol. 20(1), pp. 19-26. Ibid (1996), Dimensions of the Sacred: An Anatomy of the Worlds’ Beliefs, Berkeley: University of California Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,335 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,473 |