تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,308 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,169 |
رنج از دیدگاه مولانا با نگاهی به مسئله شرّ | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
مقاله 9، دوره 11، شماره 2، آبان 1392، صفحه 163-188 اصل مقاله (371.46 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/prr.2013.1481 | ||
نویسندگان | ||
حسین محمودی* 1؛ اصغر دادبه2 | ||
1دانش آموخته دکتری فلسفه دین و کلام جدید، دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
2عضو هیأت علمی بنیاد دائرة المعارف بزرگ اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
رنج، از سویی مسئلهای وجودی است که هر انسانی را به تأمّل دربارۀ چرایی میکشاند و از سوی دیگر، مسئلهای کلامی ـ فلسفی است که عدل الهی و یا حتی وجود خدا را به چالش میکشد. بدین جهت متفکّران دینی به موضوع چیستیِ رنج، انواع رنج، علل آن و آثار و نتایج آن پرداختهاند. در این تحقیق نشان خواهیم داد که مولانا، در باب رنجها به نوعی نعل واژگونه معتقد است؛ در پس قهرهای ظاهری، لطف حقیقی میبیند و پشت لطفهای ظاهری، رنجهای حقیقی را بازمیشناسد. او، رنج حقیقی بنیادی را همان فراق از معشوق ازلی میداند که غفلت از این رنج، به رنجهای دیگری خواهد انجامید که از آنها با عنوان رنجهای حقیقی ثانوی یاد کردهایم. دیگر سختیهای زندگی را که مصداق همان لطفهای رنجنُما هستند، رنجهای مجازی مینامیم و نتایج مرتب بر هر کدام از این رنجها را از نگاه مولانا بررسی خواهیم کرد. در پایان خواهیم دید که مولانا، بهترین واکنش انسان به درد و رنجهای زندگی را نگاه ایمانی دانسته که به یاری آن و بصیرتی که به مؤمنان میبخشد، میتوان رنجها را معنادار و در نتیجه قابل تحمّل کرد. به نظر مولانا، تنها از طریق آگاهی از رنج حقیقی است که میتوان راه ایمان را پیمود. در این مسیر، رنجهای دنیوی حذف یا انکار نمیشوند؛ بلکه معنادار میشوند و تحمّل آنها بر مؤمنِ عاشق امکانپذیر و چه بسا حلاوتآمیز میگردد. از نظر مولانا، ایمان عاشقانه بهترین پاسخ به رنجهای زندگی است | ||
کلیدواژهها | ||
رنج؛ مسئلة شرّ؛ ایمان؛ مولانا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Suffering in Rumi’s View with a Glance at the Problem of Evil | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Mahmodi1؛ Asghar Dadbeh2 | ||
1PhD of Philosophy of Religion and New Theology, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran | ||
2Faculty Member of Encyclopedia Islamica Foundation, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Suffering On the one hand is the existential problem that leads us to ask on why it exists, and on the other hand is a philosophical and theological question that challenges divine justice or even the existence of God. Hence, religious thinkers have addressed the nature of suffering, kinds, causes and consequences of it. In this paper we will show that sufferings in Rumi’s view are the inverse-horseshoes, He sees the true grace at the exterior wrath, and recognizes true pain at the specious grace. He believes that “fundamental true suffering” is the separation from increate beloved Neglecting which, will result in other kinds that have been nominated “secondary true sufferings” in here; and other life difficulties that are “suffer-liked graces” are nominated “virtual sufferings”, here we will discuss about the results of these sufferings from Rumi’s view. In his viewpoint we’ll see that the faith is the best human reaction to pains and sufferings, with the gifted insight of which, believers will be able to make suffering meaningful and acceptable. According to Rumi, it is just through the awareness of the real suffering that we can pass through the endless path of faith. In this way of curse the worldly sufferings won’t be removed or denied, but will be meaningful and tolerable - or perhaps sweetness - for lover believers. Rumi believed that passionate faith would be the best answer to life sufferings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Suffering, The Problem of Evil, faith, Rumi | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. آمدی، عبدالواحد (1407ق)، غرر الحکم و درر الکلم: مجموعة من کلمات و حکم الامام علی(ع)، صحّح و اشرف علی طباعته حسین الاعلمی، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات. افلاکی، شمسالدین (1375ش)، مناقب العارفین، تصحیح تحسین یازیجی، تهران: دنیای کتاب. بزرگ بیگدلی، سعید و دیگران (1388ش)، «بررسی و تحلیل درد و رنجهای بشری در اندیشۀ مولوی»، فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، سال 5، ش17. تبریزی، شمسالدین محمد (1377ش)، مقالات شمس، تصحیح و تعلیق محمدعلی موحّد، تهران: خوارزمی، 2ج. دادبه، اصغر (بیتا)، فرهنگ اصطلاحات کلامی، در دست انتشار. دیلمی، حسن بن محمد (1362ش)، ارشاد القلوب الی الصواب، ترجمة عبدالحسین رضایی، تصحیح محمدباقر بهبودی، تهران: اسلامیه، ج1. زرینکوب، عبدالحسین (1382ش)، نردبان شکسته: شرح توصیفی و تحلیلی دفتر اوّل و دوم مثنوی، تهران: سخن. شهبازی، ایرج (1386ش)، «رنج از نگاه مولانا»، پژوهشنامۀ فرهنگ و ادب، سال 3، ش4. علیزمانی، امیرعباس؛ خلیلی، اکرم (1390ش)، «تئودیسۀ پرورش روح جان هیک»، پژوهشنامۀ فلسفۀ دین (نامۀ حکمت)، سال 9، ش2. فروزانفر، بدیع الزمان (1373ش)، شرح مثنوی شریف، تهران: زوّار، ج1. کریمی، سودابه (1384ش)، بانگ آب: دریچهای به جهاننگری مولانا، تهران: شور. کلینی، محمد بن یعقوب (1388ش)، الکافی، تحقیق علیاکبر غفاری، تهران: دار الکتب الاسلامیه، ج2. کمپانی زارع، مهدی (1390ش)، مولانا و مسائل وجودی انسان، تهران: نگاه معاصر. لاجوردی، فاطمه؛ ابراهیمی، زینب (1388ش)، «مفهوم رنج از دیدگاه مولوی»، نیمسالنامۀ پژوهشنامۀ ادیان، سال 3، ش5. محمدی ری شهری، محمد (1377)، میزان الحکمة، ترجمة حمیدرضا شیخی، قم: دار الحدیث، ج2، 8، 12. ملکیان، مصطفی (1388ش)، «درد و رنجهای بشری در نگاه مولوی و سورن کرکگور»، بررسی تطبیقی نگاه مولوی و متفکران ملل دیگر به درد و رنجهای بشری، به کوشش مصطفی گرجی، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی. مولوی، جلالالدین محمّد (1375ش)، مثنوی معنوی، تصحیح و پیشگفتار عبدالکریم سروش، تهران: علمی و فرهنگی. همو (1378ش)، فیه ما فیه: مقالات مولانا، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران: نامک. همو (1381ش)، دیوان جامع شمس تبریزی، مقدمه و تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، تهران: فردوس. نامقی، احمد بن ابوالحسن جام (ژنده پیل) (1389ش)، سراج السائرین، تصحیح و توضیح حسن نصیری جامی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. هاشمی نژاد، قاسم (1386ش)، کتاب ایّوب: منظومة آلام ایّوب و محنتهای او از عهد عتیق، تهران: هرمس. همائی، جلالالدین (1376ش)، مولوی چه میگوید؟، تهران: مؤسسة نشر هُما، ج1. همدانی، ابوالمعالی عبدالله بن محمد (عین القضات) (1373ش)، تمهیدات، مقدمه و تصحیح عفیف عُسَیران، تهران: منوچهری. Eliade, Mircea (1987), the Encyclopedia of Religion, New York: Macmillan Publishing, Vol.14. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,958 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,509 |