تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 506 |
تعداد مقالات | 4,365 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,082,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,089,490 |
تصور از خدا و نقش آن در معناشناسی اوصاف الاهی | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 1، اردیبهشت 1393، صفحه 103-126 اصل مقاله (286.21 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/prr.2014.1541 | ||
نویسندگان | ||
میثم مولایی* 1؛ محمدعلی عبداللهی2 | ||
1کارشناسی ارشد فلسفه دین، دانشگاه تهران، پردیس قم، قم، ایران (نویسنده مسئول) | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تهران، پردیس قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
در ادیان توحیدی، خدا با اوصافی نظیر «قادر/عالم/خیرخواه مطلق»، توصیف میشود. در این بین، اختلافاتی در معناشناسی این اوصاف ظهور کرده است. در این نوشتار سعی خواهد شد تا با توجّه به تصوّر سنّتی «خدا»، شیوهای برای معناشناسی اوصاف مذکور ارائه گردد. در این شیوه از معناشناسی، تصوّر «خدا» به عنوان موجود مطلق، تحلیل میشود به «خدا» به عنوان موجود کامل حداکثری. پس از آن، در تبیین مفهوم «مطلقاً برخوردار» از «قدرت/علم/خیرخواهی»، با تمسّک به تصوّر موجود کامل حداکثری روشن میشود که خدا، باید این اوصاف را به نحوی داشته باشد که امکان تصوّر برتری موجودی دیگر نسبت به خدا منتفی باشد. این در صورتی ممکن است که خدا، این اوصاف را به صورت ضرورت بالذات یا بسیط و یا تغییرناپذیر دارا باشد. در نتیجه، در معناشناسی اوصاف خدا، باید شرط ضرورت بالذات یا بساطت و یا تغییر ناپذیری را مدّ نظر قرار داد؛ به طوری که هر گونه معناشناسی دیگری جز این، با تصوّر خدا ناسازگار است. | ||
کلیدواژهها | ||
اوصاف انسانی ـ مابعدالطبیعی؛ تصور سنّتی خدا؛ موجود مطلق؛ موجود کامل حداکثری؛ پیش زمینه معنایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Concept of God and Its Role in the Semantics of Divine Attributes | ||
نویسندگان [English] | ||
Meysam Molaei1؛ Mohammadali Abdollahi2 | ||
1MA of Philosophy of Religion, University of Tehran, Qom Campus, Qom, Iran (Corresponding Author) | ||
2Associate Professor at the Department of Philosophy, University of Tehran, Qom Campus, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This article does not attempt to answer all questions against the semantics of the attributes of God, Even not going to answer that,” what is the meaning of Omniscient/ Omnipotent/Perfectly Good?” Rather, we want to provide with a way which shows how the properties mentioned above can be defined or judged. We assert that for the semantics of the properties of God, one has to consider the theists’ Understanding of God. On the traditional understanding of monotheistic religions, especially Islam, we can define God as the Absolute Being. The conceptual analysis of this notion leads us to the notion of God as extremely Perfect Being. By this notion, we will try to analyze properties of God. According to this notion, when a theist claims that God is Omniscient, Omnipotent and Perfectly Good, he means that God has knowledge, power and goodness in their most perfect sense. This implies that He is a Perfect Being, and His perfection can be explained only when He has this properties necessarily or simply and Immutably. To reach these results, first we will provide with an explanation of the properties ”Omniscient”, “Omnipotent” and” Perfectly Good”. According to this explanation, the main focus must be on the concept of 'absolute'. As a result, we need to know how this concept should be applied. Then, concentrating on the concept of God as the absolute and its interpretation as extremely perfect being will provide us with an analysis of this concept based on which a methodology of semantic analysis of the aforementioned properties will be determined. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Anthropomorphic-Metaphysical Attributes, the Traditional Understanding of God, Absolute being, Extremely Perfect Being, Semantic Background | ||
مراجع | ||
قرآن کریم کتاب مقدّس آگوستین (1387ش)، اعترافات، ترجمة سایه میثمی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی. آنسلم (1386ش)، پروسلوگیون، ترجمة افسانه نجاتی، تهران: قصیدهسرا. آون، اچ. پی (1380ش)، دیدگاهها دربارة خدا، ترجمة حمید بخشنده، قم: دانشگاه قم. ابن سینا، حسین بن عبدالله (1390ش)، الهیات از کتاب شفاء، ترجمة ابراهیم دادجو، تهران: انتشارات امیرکبیر. ارسطو (1378ش)، مابعدالطبیعه، ترجمة محمدحسن لطفی، تهران: طرح نو. امام علی(ع) (1382ش)، نهج البلاغه، ترجمة محمّد دشتی، قم: نشر بخشایش. بحرانی، ابن میثم (1417ق)، شرح نهج البلاغه، ترجمة محمدی مقدّم و نوایی، مشهد: مجمع البحوث الاسلامیه، ج2. بوئتیوس (1385ش)، تسلای فلسفه، ترجمة سایه میثمی، تهران: نگاه معاصر. دکارت، رنه (1384ش)، تأملات در فلسفة اولی، ترجمة احمد احمدی، تهران: انتشارات سمت. صدرالدین شیرازی، محمّد بن ابراهیم (1384ش)، اسفار اربعه، ترجمة محمد خواجوی، تهران: انتشارات مولی، ج 1/1. همو (1389ش)، الشّواهد الربوبیّه، ترجمه و تفسیر جواد مصلح، تهران: سروش. طباطبایی، محمدحسین (1374ش)، تفسیر المیزان، ترجمة محمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعة مدرسین حوزة علمیة قم، ج2، 11، و 17. همو (1388ش)، مجموعة رسائل، ترجمة جمعی از مترجمان، به کوشش هادی خسروشاهی، قم: بوستان کتاب، ج1. کانت، امانوئل (1377ش)، نقد قوة حکم، ترجمة عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی. لفتو، برایان (1383ش)، مفهوم خدا؛ جستارهایی در فلسفة دین، ترجمة مرتضی فتحی زاده، قم: آیت عشق. مطهری، مرتضی (1384ش)، مجموعة آثار، تهران: انتشارات صدرا، ج9. مولایی، میثم (1391ش)، تحلیل مفهوم «موجود مطلق» و نقش آن در معناشناسی اوصاف الهی، پایاننامة کارشناسیارشد به راهنمایی دکتر محمدعلی عبداللهی، قم: پردیس دانشگاه تهران. Aquinas (No Date), Summa Theologica, Trans. by Fathers of the English Dominican Province, New York: Benzinger Brothers. Audi, R. (1999), The Cambridge Dictionary Of Philosophy, New York: Cambridge Univerdity Press Bunnin, N. & Yu, J. (2004), The Blackwell Dictionary of Western Philosophy, Oxford: Blackwell Owen, H. P (2006), “Perfection”, Encyclopedia of Philosophy, Donald M. Borchert (ed.), USA: Macmillan Reference, Vol.7. Sprigge, T. L. S. (1998), “Absolute”, Routledge Encyclopedia of Philosophy, London & New York: Routledge, Vol.1. Wainwright, W. J. (1999), Philosophy of Religion, Wadsworth Publihshing Company. Ibid (2010), “Concepts of God”, Philosophy of Religion, ed. By W.J. Wainwright, London & New York: Routledge, Vol.1. Webb, M. O. (2010), Perfect Being Theology: A Companion to Philosophy of Religion, C. Taliaferro, P. Draper & P. Quinn (eds.), Oxford: Basil Blackwell. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,726 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,096 |