| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 546 |
| تعداد مقالات | 4,725 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,467,338 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,050,421 |
بررسی مبانی فلسفی جایگاه «عقل» و «عرف متشرعه» در حقوق با تمرکز بر آراء علامه طباطبایی و استاد مصباح یزدی | ||
| پژوهشنامه حقوق اسلامی | ||
| مقاله 1، دوره 17، شماره 1 - شماره پیاپی 43، فروردین 1395، صفحه 5-26 اصل مقاله (310.42 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/law.2016.1835 | ||
| نویسندگان | ||
| علی غلامی؛ محمد پورکیانی* | ||
| چکیده | ||
| انقلاب اسلامی ایران، بهعنوان نقطه آغاز ورود دین به عرصه اداره جامعه در دوران معاصر، نیاز عمیقی به نظریهپردازی درباره چگونگی بهرهگیری از منابع مختلف دینی و بشری در علوم اجتماعی دارد. حکمت متعالیه ملاصدرا با جمع و تبیین برهانی میان منابع گوناگون معرفت، زمینه استفاده از عقل و عرف را فراهم ساخته است؛ بااینحال، تفاوت در دقتها و تقریرهای اندیشمندان صدرایی سبب اختلاف در میزان بهرهگیری از این دو منبع میشود. این پژوهش نشان میدهد که دیدگاه علامه طباطبایی در اعتباری دانستن گزارههای حقوقی و نظر آیتالله مصباح یزدی در حقیقی دانستن آنها، تأثیر روشنی بر میزان استفاده از منابع مختلف حقوقی دارد؛ بهگونهای که اعتبارات مورد تأیید علامه موجب تقویت نقش عرف در استنباط احکام میشود، در حالیکه دیدگاه استاد مصباح به کاهش جایگاه عرف و تقویت برداشتهای ثابت و عقلانی در حقوق میانجامد. با اثبات امکان و مطلوبیت بهرهگیری از عقل و عرف، مکتب حقوقی ایران از مکاتب طبیعی و واقعگرایانه فاصله گرفته و به مکتب اجتهادی نزدیکتر میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عقل؛ عرف متشرعه؛ نوصدرایی؛ اعتباری؛ اخباری | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| A Survey on the Philosophical Fundamentals of Wisdom and Muslim Juristic Conventions in Law Concerning the Ideas of Allameh Tabatabaei and Allameh Mesbah Yazdi | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Ali Gholami؛ Mohammad Poorkiani | ||
| چکیده [English] | ||
| The Islamic Revolution of Iran, as a prelude to the arrival of religion in the management realm of contemporary societies, requires an immediate theorization on how to employ various religious and human resources in the social sciences. By collecting and demystifying various sources of knowledge, Mulla Sadra’s Transcendent Wisdom paved the way for the use of reason and convention, but scrutiny and differing claims among Sadrian philosophers have led to variations in the employment of reason and convention. The results of this study show that Allameh Tabatabaei’s view, which accepts legal propositions as conventional, and Allameh Mesbah Yazdi’s opinion, which regards them as real, have significant influences on the use of various legal resources. In this regard, Tabatabaei’s approach accredited conventions, while Mesbah Yazdi’s idea diminished their role and emphasized intellectual and constant understandings in law. Considering the above, and by approving the feasibility and precision of using both reason and convention, the Islamic law school distanced itself from naturalist schools and realism and moved toward a jurisprudential approach. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| reason, Muslim juristic convention, Sadrian philosophers, convention, statement | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,412 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,883 |
||