| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 546 |
| تعداد مقالات | 4,725 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,467,338 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,050,421 |
حریم خصوصی خودرو در حقوق ایران و انگلستان | ||
| پژوهشنامه حقوق اسلامی | ||
| مقاله 2، دوره 18، شماره 1 - شماره پیاپی 45، فروردین 1396، صفحه 29-56 اصل مقاله (374.64 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/law.2017.2091 | ||
| نویسندگان | ||
| رضا شکری؛ مهدی شیدائیان* ؛ سید محمود میرخلیلی | ||
| چکیده | ||
| برخلاف تصور برخی از حقوقدانان، از کلام امام خمینی(ره) و فقها استنباط میشود که برای خودرو نیز حریم خصوصی قابل تصور است. با این حال، این حریم ناظر بر جنبه فیزیکی و مادی خودرو است؛ زیرا آن بخش از خودرو که از بیرون قابل رؤیت است، از حیث حریم غیرمادی، مشمول حریم خصوصی نمیشود، چرا که در معرض دید عموم قرار دارد و قلمروی محسوب نمیگردد که مالک بتواند دیگران را از ورود به آن منع کند. عدم منع ورود، صرفاً مربوط به حریم غیرمادی است و به جنبه فیزیکی خودرو تسری ندارد. عبارت قانونگذار در قانون «آمران به معروف و ناهیان از منکر» نیز که مبتنی بر دیدگاه فقها و امام خمینی(ره) است، بر همین معنا دلالت دارد. احترام به حریم خصوصی خودرو ایجاب میکند که هرگونه تعرض و هتک حرمت نسبت به آن ممنوع باشد، مگر در مواردی که قانون بهصراحت اجازه داده است؛ از جمله در بازرسی خودرو به حکم قانون. در این زمینه، مقنن انگلیسی با رویکردی دقیقتر و تعیین ضمانت اجرای صریح برای بطلان دلایل نامشروع، نسبت به قانونگذار ایرانی که در این خصوص رویکردی مبهم دارد، احترام بیشتری به حریم خصوصی نشان داده است. شکل دیگر تعرض، ورود غیرمجاز به خودرو است که در هر دو کشور حمایت کیفری روشنی از آن به عمل نیامده و همچنین رهگیری خودرو از طریق نصب ردیاب نیز از منظر حقوقی نقض حریم خصوصی به شمار نمیآید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حریم خصوصی؛ خودرو؛ انگلستان؛ ایران | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Vehicle privacy in Iranian and UK laws | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Reza Shokri؛ Mehdi Sheydaian؛ Seyyed Mahmoud Mirkhalili | ||
| چکیده [English] | ||
| In contrary to current imagination and Imam Khomeini’s thoughts, privacy is also considered for vehicles. However, such privacy is on the physical and material aspect, and the part of the vehicle which can be visible from outside the car is seen inside the privacy concept in terms of immaterial privacy since it can be seen in public and is not a scope in which other people are prevented from entering. This lack of entrance, however, covers only glance or immaterial privacy and does not apply in the material and physical aspect. It means that a part of the vehicle which can be observable through glasses is not vehicle privacy in which someone cannot wear out his/her clothes or conduct a behavior permissible in privacy. In fact, this visible extent has no immaterial privacy. Respecting vehicle privacy necessitates preventing any kind of defamation except by rule of law, including vehicle inspection, in which the UK lawmaker’s approach is to address details and the necessity to annul an illegitimate reason, compared to Iran, where there is an ambiguous approach, so the UK approach is more proper in terms of respecting privacy. Another form of defamation is unauthorized entrance into a vehicle not supported by penal law in both countries; also, installing a detector is not negating privacy. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Vehicle privacy, Iran, UK | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,746 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,964 |
||