تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,057,136 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,619 |
امکانسنجی فقهی استفاده از روش تأمین مالی افزایش مالیات (TIF) در طرحهای زیربنایی حملونقل ایران | ||
تحقیقات مالی اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 14، اردیبهشت 1397، صفحه 309-338 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ifr.2018.2238 | ||
نویسندگان | ||
سیدعلی تقوی* 1؛ سیدعباس موسویان2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت مالی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران | ||
2استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از چالشهای اصلی طرحهای زیربنائی حملونقل، تأمین مالی است. بنابراین، همواره این بخش نیازمند نوآوریهای مالی بهمنظور طراحی ابزارها و نهادهای مالی جدید جهت تأمین مالی خود است. در ایران، توسعه طرحهای زیربنائی حملو نقل به دلیل اتکای این بخش به منابع دولتی، با چالش مواجه است و با وجود ظرفیتهای بالای بخش حملونقل، منابع مالی کافی جهت توسعه زیرساختهای حملونقل وجود ندارد از اینرو، وزارت راه و شهرسازی بهعنوان مهمترین نهاد سیاستگذاری توسعه طرحهای زیربنائی در کشور همواره با کمبود منابع مالی مواجه میباشد و همواره به دنبال جذب مشارکت بخش خصوصی جهت سرمایهگذاری در توسعه طرحهای زیربنائی است. یکی از پیشنیازهای لازم برای مشارکت بخش خصوصی در توسعه طرحهای زیربنائی، ارائه راهحلها و ابزارهای مالی مناسب است که این ابزارها براساس نوآوریهای مالی و متناسب با نیاز بخش حملونقل طراحی شده باشند. روش افزایش مالیات یکی از ابزارهای مالی طراحی شده برای تأمین مالی بخش حملونقل است که میتواند جهت تأمین مالی توسعه طرحهای زیربنائی بهکار گرفته شود. این مقاله در صدد است به روش توصیفی تحلیلی و براساس فقه امامیه و متناسب با قوانین و مقررات بازار سرمایه ایران و نیاز بخش حملونقل، ابزار مالی روش افزایش مالیات (TIF) را معرفی نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
طرحهای زیربنایی حملونقل؛ تأمین مالی؛ تأمین مالی اسلامی؛ ابزار مالی اسلامی؛ تأمین مالی افزایش مالیات (TIF) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Tax Increment Financing for Transportation Infrastructure Projects According to Imamia Jurisdiction | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayyed Ali Taghavi1؛ Sayyed Abbas Mousavian2 | ||
1Ph.D. Student of Financial Management of Islamic Educational Institution and Imam Sadiq University, Tehran, Iran | ||
2Professor of Islamic Culture and Thought Research Center, Qom | ||
چکیده [English] | ||
One of the main challenges faced by various economic sectors including infrastructure projects in transportation is financing. Therefore, this sector will always be in need of financial innovation to design new financial instruments and institutions to meet its financing needs. Due to the lack of financial resources in the public sector in Iran, the private sector is to invest in the development of infrastructure projects. One of the prerequisites for private sector participation in the development of infrastructure projects is to provide suitable financial instruments and solutions. There are some methods designed to increase taxes to fund transportation sector that can be used to finance the development of infrastructure projects. One is Tax Increment Financing (TIF) method. This article is to introduce TIF as a financial instrument using a descriptive/ analytical study based on Imamia jurisprudence and in accordance with the laws and regulations of the Iranian capital market and the needs of its transportation sector, | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Infrastructure Projects in Transportation, finance, Islamic Financing, Islamic Financial Instrument, Tax Increment Financing | ||
مراجع | ||
بنیهاشمیخمینی، سیدمحمدحسن (1378). توضیح المسائل مراجع عظام، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به مدرسین حوزه علمیه قم. حلی، ابوالقاسم (1403ق). شرایعالإسلام فی مسایل الحلال و الحرام، بیروت: دار الأضواء. عاملی، محمدبنمکی (شهید اول) (1373). ترجمه و توضیح لمعه، مترجم: سیدعلی حسینی، قم: مؤسسه انتشارات دارالعلم. عمید، حسن (1363). فرهنگ فارسی عمید، تهران: امیرکبیر. فروغنژاد، حیدر و مهدی خوشنود (1396). «اوراق قرضالحسنه و تأمین مالی کسبوکارهای اجتماعی»، تحقیقات مالی اسلامی، شماره 12، 35-66. قادری، سامان، کاوه قادری و صلاحالدین قادری (1396). ارتقای پذیرش تأمین مالی اسلامی در پرتو نگرش سهامداران»، تحقیقات مالی اسلامی، شماره 12، 225-244. قادری، محسن (1390). «نکاتی کاربردی پیرامون اوراق مشارکت شهرداریها»، دنیای اقتصاد، شماره 2385، 29. کاتوزیان، ناصر (1378). حقوق مدنی (عقود معیّن)، تهران: انتشار. موسویان، سیدعباس (1386). ابزارهای مالی اسلامی (صکوک)، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. موسویخمینی، سیدروحالله (1363). تحریرالوسیله، قم: نشر اسلامی. نجفی، محمدحسن (1367). جواهر الکلام، بیروت: دار الکتب الإسلامیه. نیکفر، مهدی (1371). قانون مدنی در آرا دیوان عالی کشور، تهران: کیهان. Dye, R. F., & Merriman, D. F. (2006). Tax Increment Financing: A Tool for Local Economic Development. Journal of Housing and Community Development, 63(3), 22.
Ehlers, T. (2014). Understanding the Challenges for Infrastructure Finance.
Johnson, C. L., Man, J. Y., & Man, J. Y. (Eds.). (2001). Tax Increment Financing and Economic Development: Uses, Structures, and Impact. SUNY Press.
Kerth, R. (2011). Phineas Baxandall, Tax-Increment Financing, U.S. Pirg Education Fund.
Kriz, K. A. (2003). Tax Increment Financing: it's Effect on Local Government Finances. University of Minnesota Cura Reporter, 33(2), 1-7.
Kirk, R. S., & Mallett, W. J. (2012). Funding and Financing Highways and Public Transportation (p. 23). Congressional Research Service.
Layton, D. (2016). Effects of the Great Recession on Tax Increment Financing in the United States, Georgia and Atlanta, Andrew Young Schoo..
Lennon, S. (2008). Tax Increment Financing to Fund Infrastructure in Australia, Price Waterhouse Coopers.
McIntosh, J., Trubka, R., & Newman, P. (2015). Tax Increment Financing Framework for Integrated Transit and Urban Renewal Projects in Car Dependent Cities. Urban Policy and Research, 33(1), 37-60.
Sintropher, M. (2015). Innovative Financing for Transport Schemes, University College London.
Weber, R. N., & Goddeeris, L. (2007). Tax Increment Financing: Process and Planning Issues. Cambridge, MA: Lincoln Institute of Land Policy.
Zhao, Z., Das, K., & Larson, K. (2010). Tax Increment Financing as a Value Capture Strategy in Funding Transportation. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, (2187), 1-7. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 937 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 796 |