تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 506 |
تعداد مقالات | 4,367 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,082,964 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,090,275 |
ملاصدرا و نقد مبانی حکمت سینوی درباره ادراک غیر | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقاله 7، دوره 16، شماره 47، مرداد 1391، صفحه 131-145 اصل مقاله (2.12 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2012.39453 | ||
نویسنده | ||
مرتضی عرفانی | ||
استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران. | ||
چکیده | ||
دیدگاه ملاصدرا درباره ادراک غیر، حاصل مطالعه عمیق و نقد جدی آرای ابنسینااست و فهم دقیق آن توجه بیشتر به این نقدها را میطلبد. ابنسینا ادراک غیر را حصولی و انطباعی می داند. صدرا این نظریه را مورد انتقاد قرار داده رد میکند؛ زیرا آن را مبتنی بر اصولی چون ثبات جوهر جسمانی، انکار مثل افلاطونی و نفی اتحاد عاقل و معقول میداند که از نظر وی به هیچ وجه قابل قبول نیست. صدرا برخلاف ابنسینا تفسیر خود را از ادراک غیر، بر اعتقاد به حرکت جوهری جسم و نفس، مثل افلاطونی و اتحاد مدرِک با مدرَک استوار میسازد و از این رو ادراک غیر را منحصر در ادراک حضوری یعنی حضور صورت شیء نزد مدرک میداند. صحت و سقم یا برتری هر یک از این دو دیدگاه درباره ادراک غیر به صحت و سقم یا برتری مبانی و اصول آن بستگی دارد. از میان این چهار مبنا، اتحاد عاقل و معقول از اهمیت خاصی برخوردار است. نظریهای که شالوده آن را وحدت و اصالت وجود تشکیل میدهد و نه تنها اندیشه ملاصدرا را از ابنسینا، بلکه از سهروردی هم متمایز میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک غیر؛ حرکت جوهری؛ مثل افلاطونی؛ اتحاد عاقل و معقول؛ ابنسینا؛ ملاصدرا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mulla Sadra and the Critique of the Fundamentals of Avicennian Philosophy Concerning the Perception of the Other | ||
نویسندگان [English] | ||
Mortezã Erfãni | ||
Assistant Professor of Islamic philosophy and theology department, University of Sistan and Baluchestan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Mulla Sadra’s point of view concerning the perception of other is feasible as a result of profound study and serious critic of Ibn Sina’s ideas and its precise understanding demands more attention to these critiques. Ibn Sina considers the perception of other as acquired and based on impression. Mulla Sadra criticizes this theory and rejects it; because he regards it as based on principles such as permanence of corporeal and sensual substance, denial of Platonic ideas and negation of identity of the knower and the known which is by no means acceptable for him. Unlike Ibn Sina, Sadra bases his own commentary of the perception of other on the belief in the sustantial movement of body and soul, Platonic Ideas and unity of the subject and object and hence regards the perception of other restricted to intuitive percepion, i.e. the presence of the form of object before the subject. Truth and falsity or superiority of each of these two viewpoints about perception of the other depends on the truth and falsity or superiority of the fundamentals and principles of it. Of these four foundations, the identity of the knower and the known is of the utmost importance. This is a theory which the unity of bieng and principality of being constitutes its basis and not only distinguishes Mulla Sadra’s thought from Ibn Sina, but also from Suhravardi’s thought. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Perception of the other, substantial movement, Platoinc Ideas, identity of the knower and the known, Ibn Sina, Mulla sadra | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,744 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,040 |