تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,222,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,660 |
تشابه یا تشکیک مفهوم وجود: مقایسه نظریات ارسطو و ابنسینا در مسئله معنای وجود | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 46، بهمن 1390، صفحه 112-129 اصل مقاله (436.63 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2012.39463 | ||
نویسندگان | ||
سید احمد حسینی1؛ رضا اکبریان2 | ||
1دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2استاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در این مقاله نظریات ارسطو و ابنسینا در باب معنای وجود مورد بررسی قرار گرفته است. از نظر ارسطو موجود دارای معانی متفاوتی است، اما نه به طریق اشتراک لفظی. ارسطو بین اشتراک لفظی و اشتراک معنوی موجود، نظریه سومی را ارائه میکند که خود، آن را رابطه «نسبت به» مینامد ابنسینا، در مقابل، موجود را به نحو مشترک معنوی میداند؛ با این حال معتقد است موجودات در یک رابطه تشکیکی دارای شدت و ضعف و اولویت و عدم اولویت هستند، به طوری که مثلاً جواهر نسبت به اعراض در موجود بودن اولویت دارند. بحث معنای وجود در مباحث وجودشناختی و مخصوصاً نظریه علیت هر یک از این دو فیلسوف قابل پیجویی است. ارسطو وجود را به عنوان یک عنصر متافیزیکی متمایز در نظر نمیگیرد بلکه برای او، وجود بلافاصله در مقولات تقسیم میشود؛ اما برای ابنسینا، وجود واقعیتی متمایز از ماهیت است که در همه موجودات به عنوان یک عنصر فلسفی وجود دارد. به همین ترتیب، ارسطو علیت خدا را از نوع علیت غایی میداند به طوری که هر موجودی در مسیری مستقل به سمت محرک اولی در حرکت است، در حالی که ابنسینا خداوند را علت فاعلی ایجادی میداند که به همه موجودات یک عنصر مشترک یعنی وجود را افاضه میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
مفهوم وجود؛ تشابه؛ تشکیک مفهومی موجود؛ علت غایی؛ علت فاعلی؛ ارسطو؛ ابنسینا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Similarity or Gradation of the Concept of Existence: A Comparison of the Ideas of Aristotle and Ibn Sina on the Problem of the Meaning of Being | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Hosseini1؛ Reza Akbarian2 | ||
1Associate Professor of Philosophy at Azarbaijan Shahid Madani University | ||
2professor, Tarbiat Modares University,Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this paper the views of Aristotle and Ibn Sina has been investigated. For Aristotle, existent has different meanings, but not by way of homonymy. Besides homonymy and univocity, Aristotle presents a third view which he calls it a relation “in regard to”. By contrast, Ibn Sina regards existent by homonymy; however he believes that the existents are in a gradational relation that have intensity and weakness and priority and non – priority. Discussion about the meaning of existence in ontological debates and especially in theory of causality in each of these two is worth considering. Aristotle does not regard existence as a distinct metaphisical element but for him existence immediately divides into categories, yet for Ibn Sina existence is a distinct reality from quiddity that is inherent in all existents as a philosophical element. In the same way, Aristotle considers the causality of God of the kind of theological causality, so that every existent in an independent direction is moving towards the first mover, where as Ibn Sina regards God as the efficient and generative cause who confers a common element, that is, existence to all existents. In this paper the views of Aristotle and Ibn Sina has been investigated.For Aristotle, existent has different meanings, but not by way ofhomonymy.Besides homonymy and univocity, Aristotle presents a third viewwhich he calls it a relation “in regard to”. By contrast, Ibn Sina regardsexistent by homonymy; however he believes that the existents are in agradational relation that have intensity and weakness and priority andnon – priority.Discussion about the meaning of existence in ontological debates andespecially in theory of causality in each of these two is worthconsidering. Aristotle does not regard existence as a distinct metaphisicalelement but for him existence immediately divides into categories, yet forIbn Sina existence is a distinct reality from quiddity that is inherent in allexistents as a philosophical element. In the same way, Aristotle considersthe causality of God of the kind of theological causality, so that everyexistent in an independent direction is moving towards the first mover,where as Ibn Sina regards God as the efficient and generative cause whoconfers a common element, that is, existence to all existents. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Concept of existence, similarity, conceptional gradation of existent, teological cause, efficient cause, Aristotle, Ibn Sina | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,620 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,712 |