تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,140 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,030 |
مبادی وجودی جداانگاری واجبالوجود از ممکنات در فلسفه ابنسینا | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 43، مرداد 1389، صفحه 25-44 اصل مقاله (1.56 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2010.39481 | ||
نویسنده | ||
سعیده سادات شهیدی | ||
استادیار دانشگاه امام صادق(ع | ||
چکیده | ||
تنزیه واجبالوجود نسبت به ممکنات و نقائص آنان که برگرفته از آموزههای دینی محسوب میشود، از مهمترین دغدغههای خداشناسی حکمای مسلمان است. در این میان ابنسینا دیدگاهی تنزیهیتر از دیگر حکما از جمله (ملاصدرا) دارد. او به جدایی خداوند از عالم معتقد است. بنا به اعتقاد او، اختلاف میان خداوند و ممکنات به حدی است که وی از آن به «تباین» یاد کرده است. منشأ تنزیه خداوند را باید در مبادی وجودشناختی مشترک شیخالرئیس با دیگر حکما و ریشههای جداانگاری واجب از ممکنات را میباید در نگاه خاص وی جستجو کرد. مباحث او در الهیات عام و نظریهپردازیهای وی در مباحثی چون وجود و ماهیت، واجب و ممکن و ویژگیهای آنها را میتوان زمینهساز تنزیه خداوند دانست. اما آنچه باعث نگاه تنزیهیتر ابنسینا نسبت به سایرین شده است، نگاه کثرتگرایانه او به عالم موجود و عدم پذیرش تشکیک خاصی است. در چنین نگاهی خداوند، جدا و متمایز از دیگر موجودات است. در مقاله حاضر ابتدا به مبادی مشترک ابنسینا با دیگر حکما در ارائه نگاهی تنزیهی به خداوند پرداخته میشود و در ادامه دلایل شکلگیری رویکردی تنزیهیتر ابنسینا نسبت به خداوند مورد توجه قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
وجود؛ ماهیت؛ واجب؛ ممکن؛ تشکیک وجود؛ تباین ذاتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ontological Foundations of Separateness of Necessary Being from Possible Beings in Ibn Sina’s Philosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Sa’ida Saadat Shahidi | ||
Assistant Professor of Imam Sadiq University Girl's Campus | ||
چکیده [English] | ||
Transcendence of Necessary Being as compared with possible beings and their imperfections which is taken from religious teachings is one of the most important theistic preoccupation of Muslim Philosophers. In the meantime, Ibn Sina has a more transcendental view compared with other philosophers, including Mulla Sadra. He believes in God’s separateness from the universe. The distinction between God and possible beings is so great that Bu Ali has called it a total difference. The origin of God’s transcendenee should be sought in common ontological foundations of Sheikh al-Rais with other philosophers and the origins of separation of necessary Being from possible beings must be seen in his special view about this matter. His discussions in general theology and his speculations in subjects such as being and quiddity, necessary and possible and their characteristics can be conceived as a preparing ground for God’s transcendence. But what has been a motive in Ibn Sina’s more transcendental view as compared with other philosophers is his pluralistic view towards creation and his rejection of special gradation. In such a view, God is separate and distinctive of other beings. In the present article first the common foundations of Ibn Sina with other philosophers in presenting a transcendental view towards God and in the following the grounds for formation a more transcendental image towards God in Ibn Sina’s philosophy will be considered. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Being, quiddity, necessary, possible, gradation of being, essential difference | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,617 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 924 |