تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,055 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,214,940 |
ذاتگرایی ارسطویی ـ سینوی و ذاتگرایی معاصر | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقاله 7، دوره 14، شماره 43، مرداد 1389، صفحه 125-144 اصل مقاله (1.49 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2010.39487 | ||
نویسندگان | ||
سیداحمد حسینی* 1؛ محمد سعیدی مهر2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه مشاء دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشیار گروه فلسفه و حکمت دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
بر اساس ذاتگرایی، برخی اشیاء موجود در خارج، دارای ذات هستند و ذات یک شیء، به چگونگی اشاره ما به آن شیء، یا به طور کلی، به اینکه ما چگونه به آن میاندیشیم یا از آن سخن میگوییم، بستگی ندارد. از دید یک ذاتگرا، هر شیء، مجموعهای از صفات ذاتی دارد که ماهیت فردی آن شیء نامیده میشود. اینگونه صفات از ویژگیهای عرضی کاملاً متمایز هستند و به اشاره یا نحوه سخن گفتن ما بستگی ندارند. اما از دید یک قراردادگرا، اعتقاد به چنین ذاتی مردود است و آنچه ذات اشیاء نامیده میشود، حاصل نوع نگاه خاص انسان ها و علائق آنها در نامیدن چیزهاست. از دیدگاه ارسطو، افراد و اشخاص دارای ذات هستند و تمام حقیقت این اشیاء را اوسیا و ذاتشان تشکیل میدهد. از نظر ابنسینا نیز جواهر و اعراض، در ذات خود به اشیاء دیگر وابسته نیستند. در ذاتگرایی ارسطویی ـ سینوی، علم به اشیاء و تعریف آنها تنها در سایه صورت و ذات حاصل میشود. در حالی که این سنت بیشتر به بحث معرفت و تعریف معطوف است، در ذات گرایی معاصر بیشتر به بحث «اینهمانی» و «جهانهای ممکن» پرداخته می شود. در این سنت، صفت ذاتی یک شیء، به عنوان صفتی تعریف میشود که در همه جهانهای ممکن همراه آن شیء باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
صفات ذاتی؛ صفات عرضی؛ ذاتگرایی؛ اینهمانی؛ جوهر؛ ارسطو؛ ابنسینا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Aristotelian ـ Avicennian Essentialism and Contemporary Essentialism | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Ahmad Hosseini1؛ Mohammad Saeedi Mehr2 | ||
1PhD in Philosophy , Tarbiat Modares University | ||
2Associate Professor of Modares University | ||
چکیده [English] | ||
In Essentialism there are things in external world which have essences and these essences do not depend on how we consider or call them. According to essentialists, everything is a complex of its essential properties which is called individual essence. These properties are distinct from accidental properties and independent from how we consider or call them. On the contrary, a conventionalist does not believe in essences. According to him, a thing’s essence is a mirror of how people consider or call it. According to Aristotle, individuals have essences and ousias which determine their whole reality. For Avicenna too, substances -and accidents- have essences which are independent from other things. In Aristotelian-Avicennian essentialism, knowledge and definition is just due to form and essence. While this tradition is mostly intended to solve the problems of knowledge and definition, contemporary essentialism mostly discusses the problems of “identity” and “possible worlds”. In this tradition, an essential property of a thing is the one which is belongs to in any possible world. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
essential property, accidental property, essentialism, identity, substance, Aristotle, Avicenna | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,942 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 958 |