تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,283 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,149 |
بحث ماهیت و وجود در ابن سینا و ابن رشد و نقد آن | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 42، بهمن 1388، صفحه 5-21 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2010.39488 | ||
نویسنده | ||
احمد احمدی | ||
استاد دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین مسائل فلسفی ـ و شاید مهمترین آنها ـ بحث ماهیت و وجود و رابطه آنها با یکدیگر است. ابنسینا پس از فارابی، ماهیت و چگونگی تعلق وجود به آن را در آثار خویش به تفصیل آورده است. بعدها نصیرالدین طوسی در تأیید دیدگاه شیخ، اعتراضات فخر رازی نسبت به نظرات بوعلی را پاسخ میدهد. در این میان ابن رشد انتقاداتی بر دیدگاههای ابن سینا و غزالی داشته است. به نظر میرسد طرح بحث ماهیت و وجود، مولود خلط معرفت شناسی و هستیشناسی است. تبیین چگونگی پیدایش صور ذهنی از راه علیت و تأثیر میان اشیاء خارجی ـ خواه حسی و خواه فراحسی ـ و اندام های حسی و قوای ادراکی نفس، به خوبی نشان میدهد که فقط «خارج» هست و صورت های ذهنی پدید آمده از آن، در ذهن. به این ترتیب برای طرح بحث ماهیت مصطلح و رابطه آن با وجود و اتصاف آن به وجود و مسائل فراوان برخاسته از این بحث، دیگر جایی باقی نمیماند. | ||
کلیدواژهها | ||
ماهیت؛ وجود؛ عدم؛ زیادت وجود بر ماهیت؛ حسی و فراحسی؛ علیت؛ قضیه وجودی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Concept of Quiddity and Existence in Ibn Sina and Ibn Rushd and its Critique | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Ahmadi | ||
Professor of Tehran University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
One of the most important philosophical problems - and perhaps the most important of all-is the discussion of quiddity and existence and their relations to each other. After Farabi, Ibn Sina has dealt with quiddity and the quality of its belonging to existence in his works. Later, Nasir al din Tusi confirms Shaikh's view in response to Fakhr razi's objections to Ibn Sina's views. Meanwhile Ibn Rushd has sometimes put forward criticisms against the views of Ibn Sina and Ghazzali. It seems that the debate about the problem of quiddity and existence derives from a confusion between epistemology and ontology. The explanation how the mental ideas originate by way of causality and the effects between external objects-whether sensual or extra- sensual-and bodily organs and perceptual faculties of soul clearly shows that only "outside" exists and mental ideas created from it in the mind. Therefore, there remains no room for the subject of so-called quiddity , its relation with existence, its attribution by existence and many other problems derived from this subject. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
quiddity, existence, Non-Existence, occurrence of existence to quiddity, sensual and extra-sensual, Causality, existential proposition | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,977 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,651 |