تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,223,849 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,216,326 |
درآمدی بر مسألهشناسی حقوقی با تأکید بر نظام حقوقی زن و خانواده در اسلام | ||
فقه و حقوق خانواده | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 53، اسفند 1389، صفحه 68-95 اصل مقاله (2.26 M) | ||
نوع مقاله: علمی- ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/flj.2011.39982 | ||
نویسندگان | ||
محمود حکمتنیا1؛ سید محمدحسین کاظمینی2 | ||
1دکتری فقه و حقوق اسلامی، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ||
2دکتری فقه و حقوق اسلامی، پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ||
چکیده | ||
شناخت «مسأله» در پژوهشهای مربوط به حوزه خانواده، دارای دو رکن مهم است؛ یکی اینکه آیا اساساً مسألهای در حوزه مورد بررسی وجود دارد یا پژوهشگر دچار توهم وجود مسأله شده است. دیگر اینکه بر فرض وجود مسأله، سنخ آن چیست. برای پی بردن به وجود مسأله، لازم است محیط علمی ـ فرهنگی خانواده شناخته شود. در همین راستا شناخت پارادایم حاکم، تشخیص مکتب فکری مرتبط با مسأله و نظریه علمی که خاستگاه مسأله واقع شده نیز ضرورت دارد. همچنین برای شناخت مسأله لازم است به تحلیل جنبههای کاربردی رفتاری مسأله، مانند حوزه دانش و نظام رفتاری مربوط به آن نیز پرداخت. در سنخشناسی مسأله امور مختلفی چون بررسی ماهیت شناختی یا غیرشناختی مسأله، شناخت حقوق و آزادیها، تحلیل کارکردها، آثار و پیامدها و تعیین سیاستگذاری، اصول، قواعد و مقررات حقوقی ضرورت دارد. مقاله حاضر به بررسی موارد یادشده که از ضروریات تألیف یک مقاله پژوهشی است، میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
حقوق؛ خانواده؛ پژوهش؛ مسأله؛ پارادایم؛ مکتب فکری؛ نظریه علمی؛ نظام رفتاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Introduction to Legal Issues with an Emphasise on the Legal System of Women and Family in Islam | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmoud Hekmatnia1؛ SMH Kazemiani2 | ||
چکیده [English] | ||
Family issues rest on two important pillars: the first is establishing whether there is an issue in the family, or whether the issue is being raised by the researcher. Secondly, assuming that there is a family issue, its type needs to be determined. In order to determine the existence of an issue, it is necessary to know the academic and cultural environment of the family and therefore the dominant paradigm, in order to understand the researcher’s school of thought and his scientific approach. Moreover, in order to diagnose the issue it is also necessary to address the practical aspects of such as knowledge and behavioral patterns. In addition the relevant legal rules and freedoms, functional analyses, effects and consequences, policy-making, principles, legal rules and regulations also need to be determined. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Issue analysis, family issues analysis, Family, family rights, paradigm, school of thought, scientific theories | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,102 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,450 |