تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,222,644 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,216,083 |
بررسی مدینه عادله از منظر ابن سینا با تطبیق بر آرای فارابی | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقاله 4، دوره 17، شماره 50، دی 1392، صفحه 58-78 اصل مقاله (223.39 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2013.43274 | ||
نویسندگان | ||
طیبه زارعی* 1؛ سعید رحیمیان2 | ||
1کارشناس ارشد دانشگاه شیراز و مدرس دانشگاه آزاد واحد مرودشت | ||
2دانشیار گروه الهـیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
ابن سینا از جمله فیلسوفانی است که با تکیه بر میراث فارابی، نبوت و سیاست، عقل و وحی، و فلسفه و شریعت را به هم پیوند می زند و راه نجات جامعه را در استقرار نظام سیاسی برآمده از شریعت و دین عقلانی می داند. وی بر این اساس حکومت مطلوب خود را پایه ریزی می کند و جامعه ای را که با چنین حکومتی اداره می شود مدینه عادله می نامد. با بررسی مدینه عادله از منظر ابن سینا و تطبیق آن بر آرای فارابی از سویی تأثیر و تأثّر و نیز مواضع خلاف و وفاق دیدگاه ایشان آشکار می شود و از سویی دیگر نقش و جایگاه اندیشه سیاسی ابن سینا مشخص می شود. در مواردی نظیر مدنی بالطبع بودن انسان، هماهنگی نظام مدینه با نظام هستی، ابتنای مدینه بر پایه فضیلت، اخلاق و عدالت، و منحصر بودن حاکمیت به صاحبان معرفت به حقایق عالم اعلی، بین دیدگاه ابن سینا با آرای فارابی شباهت هایی وجود دارد. در حالیکه در مبحث رئیس مدینه و صفات او و نیز مراتب مدینه و جزئیات آن، راه این دو فیلسوف از هم جدا می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اجتماع مدنی؛ مدینه عادله؛ نبوت؛ سیاست؛ رئیس مدینه؛ نظام هستی؛ فضیلت و اخلاق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Review of Just City Theory in Avicenna's View with Comparison to al-Farabi's Ideas | ||
نویسندگان [English] | ||
Tayyebeh Zarei1؛ Saeed Rahimian2 | ||
1MA in University of Shiraz | ||
2Associate professor of Theology and Islamic Studies/ University of Shiraz | ||
چکیده [English] | ||
Avicenna is one of the philosophers who binds prophecy and politics, intellect and revelation as well as philosophy and shariah together relying on al-Farabi's legacy. He introduces the establishment of a political system stemming from shariah and rational religion as the way of saving the society and accordingly, establishes his favorite theory for ideal government and calls the society which is administered by such government a just city. Reviewing just city theory in Avicenna's view and its adapting to al-Farabi's ideas, on the one hand, their affecting and being affected as well as their opposition and consensus become clear and on the other, the role and position of Avicenna's political thought is identified. There are similarities between the views of al-Farabi and Avicenna such as human's being civil in nature, conformity and harmony between the system of universe and the system of the city, building city on the basis of virtue, morality and justice, as well as monopoly of sovereignty to the owners of knowledge of the facts of the supreme world. While their ideas are different on the topic of the chief of the city and his attributes as well as city levels and its details the approach of these two philosophers divides. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Civil Society, just city, prophecy, Politics, managing the city, virtue and morality | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,952 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,173 |