تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,263 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,140 |
فرآیندتکون معرفت دینی در فلسفه ابن سینا (با تاکید بر شناخت مجردات) | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقاله 2، دوره 19، شماره 54، دی 1394، صفحه 23-41 اصل مقاله (175.67 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2015.53385 | ||
نویسندگان | ||
ربابه جلیلی بهابادی1؛ علی ارشد ریاحی* 2؛ مجید صادقی حسن آبادی3 | ||
1دانشجوی دکتری حکمت متعالیه | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان | ||
3عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گروه فلسفه وکلام اسلامی | ||
چکیده | ||
در قرون اخیر در پرتو یافته های علمی و فلسفی، تحلیل پدیده معرفت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از آنجایی که متعلّق گزاره های دینی از دسترس حواس بشر خارج هستند، تو جیهه باورهای دینی و احراز صدق آنها از مباحث مهم و چالش برانگیز معرفتشناسی غرب محسوب میشود. در این نوشتار، سعی بر آن است که در راستای بررسی فرآیند تکون معرفت دینی از نگاه ابن سینا و جستجوی الگوی معرفت شناسی وی، به باز خوانی آراء او در شناخت جواهر مجرد و مفارق پرداخته شود. از نظر حکمای مشاء علم، حصول صورت اشیا در ذهن است که از طریق مواجهه با شیء خارجی و تجرید صورت حسی به دست میآید؛ اما مواجهه حسی با موجود مفارق ممکن نیست. پس چگونه میتوان به شناخت حقایق ماوراءالطبیعی نائل شد ؟ در نظام حکمت سینوی اتصال به موجودی مجرد (عقل فعال)، کلید و رمز معمای معرفت است و شناخت موجود مجرد نیز با اتصال عقل به آن صورت میگیرد. غالب محققان ابنسینا را فیلسوفی قرینه گرا میدانند؛ چرا که او برای اثبات صدق باور خود دلیل اقامه مینماید. امااز آنجایی که معرفت شناسی وی بر اتصال با عقل فعال مبتنی است، روش معرفتی او را قرینه گرایی اشراقی میتوان نامید. و بدین ترتیب الگوی معرفتی شناسی ابن سینا را از سایر الگوهای قرینه گرا متمایز نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
معرفتشناسی دینی؛ معقولیت ذاتی؛ عقل فعال؛ قرینه گرایی اشراقی؛ ابن سینا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Process of Genesis of Religious Knowledge in Avicennan Philosophy Focusing on the Knowledge of Incorporeal Entities | ||
نویسندگان [English] | ||
Robabeh Jalili Bahabadi1؛ Ali Arshad Riyahi2؛ Majid Sadeghi Hasanabadi3 | ||
1PhD student of Transcendental Wisdom | ||
2faculty member of university of Isfahan | ||
3Faculty member of university of isfahan | ||
چکیده [English] | ||
The analysis of human knowledge has enjoyed a particular importance in the light of scientific and philosophical findings during the past centuries. Seeking a path toward the truth of religious beliefs and meaningfulness of metaphysical propositions is a major part of western epistemology as religious propositions are out of the access of human external senses. This essay rereads the ideas of Avicenna on the knowledge of incorporeal substances and after assaying the process of genesis of religious knowledge according to Avicenna seeks to highlight Avicennan model of epistemology among other models. According to peripatetic philosophers, knowledge is the presence of form of objects in mind which is done through an encounter with the external object and abstraction of its sensible form. But we have no encounter with the incorporeal entity. Then how could we have knowledge of transphysical realities? In Avicennan philosophy connecting oneself to an incorporeal entity (Active Intellect) is the key to the enigma of this type of knowledge. Most of the scholars have declared Avicenna an evidentialist philosopher as he seeks to demonstrate his belief upon evidences he offers. However, since his epistemology is based on connecting oneself with the Active Intellect one can call Avicennan epistemic method the illuminationist evidentialism. Thus we make Avicenna's model for epistemology distinguished from other alternative models. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
religious epistemology, essential intelligibility, active reason, illuminationist evidentialism, Avicenna | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,548 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 913 |