تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,222,584 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,216,065 |
تحلیل محتوای قرآن کریم بر اساس مفهوم تفکر انتقادی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 3، بهمن 1393، صفحه 25-49 اصل مقاله (213.59 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2015.57480 | ||
نویسندگان | ||
فرامرز محمدی پویا(بیجوند)* 1؛ اکبر صالحی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی | ||
2استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی مصادیق تفکر انتقادی در قرآن کریم است که برای دستیابی به آن از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. بدین ترتیب، ابتدا، با مطالعه نظری به تحلیل تفکر انتقادی و تبیین مؤلفههای آن پرداخته و سپس محتوای قرآن کریم برای بررسی مصادیق تفکر انتقادی در آن تحلیل شده است. بدین منظور کل آیات قرآن کریم بررسی و مواردی که مضامین مرتبط با مؤلفههای تفکر انتقادی داشتند شناسایی شده است. سپس موارد مذکور با دو موقعیت از جمله شماره آیه و زمینه مصداقی در فرم تحلیل محتوا قرار گرفته است. یافتههای پژوهش به تبیین مؤلفههای نهگانهای برای تفکر انتقادی انجامید که عبارت است از: پرسشگری، قضاوت با معیار، استدلال، تجزیه و تحلیل، بیطرفی، روشمندی، عینیت گرایی، حقیقتجویی و انعطافپذیری. در نهایت، برای هریک از مؤلفهها، مصادیقی از قرآن کریم استخراج شد. نتایج پژوهش حاکی از تأکید قرآن کریم بر همه مؤلفههای تفکر انتقادی بهویژه مؤلفه پرسشگری است. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن کریم؛ تفکر انتقادی؛ تحلیل محتوا؛ پرسشگری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of Holy Quran According to the Concept of Critical Thinking1 | ||
نویسندگان [English] | ||
Faramarz Mohammadi Pouya1؛ Akbar Salehi2 | ||
1Phd Student of Training and Educational Psychology, Kharazmi University | ||
2Assistant Professor, Department of Training and Educational Philosiphy, Kharazmi University | ||
چکیده [English] | ||
The aim of present study is to identify critical thinking evidences in Holy Quran by making use of qualitative and conceptual analysis. Critical thinking were analyzed and its elements were identified through theoretical study and then critical thinking evidences of Holy Quran were analyzed by content analysis. To do so, all verses of Holy Quran were studied and those with meanings related to critical thinking elements were identified and analyzed regarding two positions of each sentence, namely the address of each sura and verse, and its related background. Findings of the study led to identifying nine elements for critical thinking (inquiring spirit, judgment with criteria, reasoning, analysis, impartiality, Methodism, objectivism, truth seeking, and flexibility), then for each element some evidences were extracted from Holy Quran. Results indicate that Holy Quran firmly emphasizes on all aspects of critical thinking, especially on inquiring spirit | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Holy Quran, Critical Thinking, Content Analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,009 |