![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,057,227 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,649 |
مفهومشناسی و کارکردهای هنجار | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 3، بهمن 1393، صفحه 51-69 اصل مقاله (167.31 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2015.57481 | ||
نویسنده | ||
فریبرز باقری | ||
استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
چکیده | ||
هنجارها در حیات انسان، نقشی بیش از تصویری ایفا میکنند که در چارچوب دروس تخصصی روانشناسی بالینی، علوم تربیتی و در نظریههای جامعهشناختی ترسیم میشود. دامنه تأثیر هنجارها به گستردگی تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی افراد است. شناسایی هنجارهای موجود در جامعه و زندگی افراد، بررسی نحوه تأثیر آنها در هدایت افعال فردی و اجتماعی، و آسیبشناسی هنجارها، بهویژه با توجه به تسلط روزافزون رسانهها و وابستگی علمی جامعه ایران به غرب، به ضرورتی جدی تبدیل شده است. برآوردن این ضرورت، در ابتدا، نیازمند بررسی و فهم اصطلاح هنجار و کارکردهای آن برای زندگی انسان است. ازاینرو، در این مقاله ابتدا اصطلاح هنجار به لحاظ مفهومشناسی بررسی شده است. سپس، با تکیه بر اصول حاکم بر فرایند ادراک، مدل نظری کارکردهای سهگانه هنجار برای افعال انسان ارائه شده است. در پایان، براساس این مدل، چگونگی شکلگیری مفاهیم نابهنجاری و بهنجاری، اعتبار هنجارها و اَشکال مختلف آسیب هنجارها شرح داده شده است. تأمل در مدل چگونگی شکلگیری مفاهیم نابهنجاری و بهنجاری نشان میدهد که آسیبِ هنجارها به سه طریق اساسی سقوط اعتبار هنجارها، ایجاد تردید درباره اعتبار هنجارها به عنوان ابزار قدرت بهمنظور هدایت و مهار انسان ها و گروههای اجتماعی، و همچنین حضور همزمان هنجارهای متناقض در اذهان و افعال افراد صورت میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
هنجار؛ ادراک؛ بهنجاری؛ نابهنجاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Conceptual Study and Norm Functions | ||
نویسندگان [English] | ||
Fariborz Bagheri | ||
Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, Science and Research,Islamic Azad University, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Norms have an important role in human life, more than the vision show in the specialized courses framework of clinical psychology, Educational Sciences and sociological theories can be drawn. The effect’s domain of choice or spreading the norms influence incorporates all dimensions of individual and social actions of people. Identifying the norms in people’s life and social, survey the way effect on direction of individual and social actions and criticism of norms’ pathology, especially considering the increasing influence of media, and Iran’s science attachment to west countries has become to a serious need. The answer of this need first requires accurate apprehension of norm and its application for human’s life. In order to address this important issue, this paper is examined the concept of the so-called norm in terms of conceptual study. Then, based on the principles governing the process of perception, is presented a theoretical model of the three functions of the norms for a human action. Finally, on the basis of this model the formations of the concept of normality and abnormality, the Validity of the norms as well as the different forms of the norm disturbances have been described. Contemplate the way of the models’ formation, the concepts of abnormal and normal, indicating norms’ damage to the three basic forms: The falling of norms’ validity, deliberately create doubt about the validity of norms as power tools, with the aim of directing and controlling the population and social groups, is done as well as the simultaneous presence of conflicting norms in the minds and actions of people. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
norm, Normal, abnormal | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 499 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,559 |