تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,222,646 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,216,094 |
علیت جهانشناختی، عاملیت انسانی و اصول تعلیم و تربیت در دیدگاه غزالی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 3، بهمن 1393، صفحه 71-92 اصل مقاله (166.81 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2015.57482 | ||
نویسندگان | ||
خسرو باقری نوعپرست* 1؛ محمدزهیر باقری2 | ||
1استاد گروه مبانی فلسفی اجتماعی آموزش پرورش دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه وین | ||
چکیده | ||
در این مقاله سعی شده است دیدگاه تربیتی غزالی در بستر رویکردهای جهانشناختی و انسانشناختی وی بررسی شود. در حوزه جهانشناسی، با اینکه غزالی روابط علت و معلولی را به نقد میکشد، رابطه علت و معلولی مقتدرانه و یگانه میان خدا و جهان را میپذیرد و حتی از آن جانبداری میکند. عاملیت انسان در دیدگاه وی زمانی مطرود است که استقلالی در عرض اراده خدا داشته باشد. متناسب با اقتدار یگانه خداوند بر جهان، غزالی هدف غایی تعلیم و تربیت را نزدیکشدن به خداوند میداند. اصول تعلیم و تربیت از نظر او آمیزهای از تأثیر خداوند و تلاش انسآنهاست. اصل تفاوتهای فردی نشاندهنده وضعیتهای اولیهای است که خداوند نهاده است. اصل تربیت منش به تلاش مربیان برای هموارکردن راه تربیت مربوط میشود و اصل عملنگریِ خدامحورانه نشان از تلاش متربیان دارد. در نهایت، اصل مراقبت نفس هم بر تلاش متربیان و هم بر انتظار رحمت خداوند نظر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
غزالی؛ علیت؛ عاملیت انسان؛ تربیت منش؛ تفاوتهای فردی؛ عملنگری خدامحورانه؛ مراقبت نفس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Cosmological Causality, Human Agency, and Principles of Education in Ghazali's View | ||
نویسندگان [English] | ||
Khosrow Bagheri No-parast1؛ Mohammad Zoheir Bagheri2 | ||
1Professor, Department of the Principles of Socio-phlosophical and Education Training, TehranUniversity | ||
2Phd Student of Philosophy, Vien University | ||
چکیده [English] | ||
It is attempted in this article to show that Ghazali's educational view is in coherence with his cosmological and anthropological views. In spite of his challenge to causal relations, Gahazali has no problem in his cosmology to accept a powerful and unique causal relation between God and the world. Human agency is also rejected in his view only when an autonomy is assumed for human being alongside God's will. Fitted to God's unique authority on the world, Ghazali takes nearness to God as the final goal of education. In educational principles too, he has provided a combination between God's impact on human world and the strivings of human beings. The principle of individual differences refers to the initial states that God provides people with. However, the principle of character education has an indication of educators' attempt to pave the way of education; as the principle of God-centered pragmatism refers to the attempt of pupils. The principle of self-monitoring refers at the same time to both pupils' attempts and their waiting to the coming of God's grace. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ghazali, education, Causality, human agency, self-monitoring | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 560 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 645 |