تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,358 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,049,658 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,052,935 |
تبیین و نقد عاملیت اخلاقی در نظریه یادگیری شناختی اجتماعی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 3، بهمن 1393، صفحه 93-111 اصل مقاله (183.69 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2015.57483 | ||
نویسندگان | ||
زهرا اشعری* 1؛ محمد حسنی2 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی | ||
2استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
در میان قلمروهای مختلف تربیتی، اخلاق یکی ازبرجستهترین حوزههایی است که دال بر عاملیت انسان است؛ زیرا مسؤولیت و پاسخگویی انسان را در برابر انجام یا ترک عمل میطلبد. بر این اساس، چگونگی تربیت کارآمد در حوزه اخلاق در گرو داشتن تعریفی روشن از چیستی ظرفیتهای عاملی انسان است. یکی از نظریههایی که به عاملیت اخلاقی توجه کرده، نظریه یادگیری شناختی ـ اجتماعی آلبرت بندورا است. وی ظرفیت انسانی لازم برای عاملیت اخلاقی را مبتنی بر حس هویت شخصی، خود تنظیمی رفتار و معیارهای فرد برای خود تجویزی میداند. در نظریه وی، انسان مقهور محیط نیست و با تواناییهای شناختی خود، حلقه واسطی میان موجبیتهای پیرامونی و رفتار اخلاقیاش میسازد. در این مقاله، چالشهای مفهومی عاملیت اخلاقی از منظر تعارضات درونی ِنظریه و ابهامات آن، با روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بررسی شده است. موارد مطرح شده در این زمینه عبارت است از: ابتنای معیارهای درونی اخلاقی فرد بر منبع بیرونی، غایت جامعهپذیری اخلاق در تعارض با عاملیت فردی، تعارض ادعای نگاه جامعنگر به اخلاق با کم رنگ بودن عناصر عاطفی در مدل عاملیت اخلاقی و تعارض مفاهیم علیّت و عاملیت اخلاقی. | ||
کلیدواژهها | ||
عاملیت اخلاقی؛ آلبرت بندورا؛ نظریه یادگیری شناختی ـ اجتماعی؛ معیارهای درونی اخلاقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explanation and Criticism of Moral Agency in Social Cognitive Learning Theory1 | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Ashari1؛ Mohammad Hasani2 | ||
1Phd Student of Educational Psychology, Kharazmi University | ||
2Assistant Professor, Institue of Trainig and Educational Studies, Kharazmi University | ||
چکیده [English] | ||
Morality is one of the most dominant educational domains that is correspondent on human agency. Because requests responsibility about moral acting or disengagement. For knowing how to apply education in moral fild, it is nessesery being illustrate agency capacities of human. human agency is one of the significant dimensions of Social - cognitive learning theory that Albert Bandura is the theoretician of that. In this new approach, human capacity for moral agency founded on a sense of personal identity, moral standards, and behavioral regulation through self-sanctions. In this bases, Human is not subdued on environment. He is a Medium linkage between his behavioral and environment with his cognitive abilities.This article investigates conseptual challenges in moral agency in view of internal ambiguity and oppositions in this theory. These issues are: Forming the internal standards of moral agency with the external source, socialization of morality in conflict with individual agency, Conflict concepts of causation and moral agency, Conflict claim holistic view of the morality with the ambiguity of emotional ingredients. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Moral agency, Albert Bandura, Social cognitive learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,266 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,127 |