تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,356 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,042,795 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,043,452 |
پدیدارشناسی تجارب دانشجویان از برنامه درسی پنهان در دروس معارف اسلامی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 3، بهمن 1393، صفحه 113-130 اصل مقاله (164.74 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2015.57484 | ||
نویسندگان | ||
یوسف ادیب1؛ مرضیه سرداری* 2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز | ||
2دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
با توجه به تأثیر برنامه درسی پنهان و اهمیت دروس معارف اسلامی در آموزش عالی، پژوهش حاضر در صدد کشف و شناسایی تجربه زیسته دانشجویان و اثرات تلویحی و ضمنی ناخواسته برنامه درسی پنهان برای دروس معارف می باشد این پژوهش با رویکرد تحقیق کیفی با روش پدیدارشناسی هرمنوتیک (تفسیری) به روش اسمیت انجام شده، جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویانی است که در ترمهای پنج، شش، هفت مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل هستند و بخش قابل توجهی از دروس معارف اسلامی را گذرانده اند. مشارکت کننده ها با روش نمونه گیری هدفمند و با اشباع داده ها از گروه های فنی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی انتخاب شدند. داده های بدست آمده از این مصاحبه ها با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. شش مقوله اصلی شامل 1 ـ عدم توجه به اصول انتخاب محتوا؛ 2ـ اثر اساتید؛ 3ـ روابط دانشجویان در کلاس؛ 4ـ طرح ضیافت؛ 5ـ زمان؛ 6ـ ارزش یابی و تعدادی مضامین فرعی استخراج شد. اکثر شرکت کنندگان بیان داشتند که برنامه درسی پنهان بر باورها و نگرش های آنان تأثیر گذاشته است. آشنایی برنامه ریزان با تجربه زیسته دانشجویان، و شناسایی عوامل پنهان در دروس معارف و تأکید بر این که آنان اهداف دروس معارف را چگونه درک کرده و برای خود معنادار ساخته اند، نقش مهمی در رفع نواقص این دروس و بالابردن اثر بخشی آن دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
دروس معارف اسلامی؛ برنامه درسی پنهان؛ نظام آموزش عالی؛ تجربه زیسته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Phenomenology of Students’ Experiences out of Hidden Curriculum in the Islamic Education Courses | ||
نویسندگان [English] | ||
Yusif Adeeb1؛ Marzieh Sardari2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Science, Tabriz University | ||
2Phd Student of Curriculom Planning, Tabriz University | ||
چکیده [English] | ||
Regarding the influence of hidden curriculum and the importance of Islamic educational courses in Higher Education, the present research is going to excavate the students’ experiences as well as the implied unwanted effects of hidden curriculum in the educational courses. This is done through a qualifying approach of a hermeneutic (interpretive) phenomenological method_Smith’s method. The subjects consist of the students of BA, studying in the 5th to 7th semester in Tabriz University and have greatly passed the Islamic educational courses. Participants were chosen through purposeful sampling and also through the data complement of technical engineering, basic sciences, and humanities groups. Six main fields consist of: No attention to the criteria of selection content: 1.The professors’ influence; 2. The students’ relationship in the class; 3. The festivity design; 4. Time; 5. The evaluation and some of the subsidiary themes were extracted. Most of the participants mentioned that the hidden curriculum has affected onto their beliefs and attitudes. The programmers’ familiarity to the students’ experiences, acknowledgement of hidden factors in the educational courses, and emphasizing that how the students understand the goals of educational courses and how have get them meaningful to themselves, play an important role in the eradication of the courses defections and in the incensement of their effectiveness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Islamic educational courses, Hidden curriculum, higher education system, the (lived) experience | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 547 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 492 |