تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,358 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,049,803 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,053,239 |
بررسی و نقد چهارچوب نظری طرح کرامت در دورة دبستان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 5، بهمن 1394، صفحه 21-53 اصل مقاله (460.93 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2016.57799 | ||
نویسنده | ||
محمد حسنی | ||
استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
طرح کرامت یکی از تجربههای مهم در زمینة تربیت ارزشی در نظام تربیت رسمی و عمومی ایران است؛ باوجود این، تاکنون آنچنانکه باید و بهطور دقیق، دربارة آن مطالعه نشده است. در این مقاله، این تجربة مهم در تربیت اخلاقی واکاوی و نقد شده است. برای این منظور، نخست با روش تحلیلی- توصیفی، چهارچوب نظری این طرح در چهار مؤلفة اهداف، محتوا، روش و مواد تحلیل و تشریح شده و سپس براساس تحلیل بهعملآمده، برخی ضعفها و قوّتهای طرح شناسایی شده است. این بررسی انتقادی برخی قوّتهای این طرح را نشان میدهد: توجه به بستر فرهنگ دینی جامعه، تأکید بر انگیزش درونی، طراحی شبهبرنامة درسی مستقل برای تربیت اخلاقی، نظمبخشی و تبویب مفاهیم ارزشی، و بهرهگیری از ظرفیت و نقش تربیتی معلمان در تربیت اخلاقی. در عین حال، ضعفهایی نیز در آن دیده میشود که عبارتاند از: فقدان مبانی نظری تصریحشده و فقدان توجیه برای نظم موجود در ارزشهای ارائهشده. | ||
کلیدواژهها | ||
طرح کرامت؛ تربیت اخلاقی؛ امور تربیتی؛ برنامة درسی تربیت اخلاقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating Theoretical Framework of Keramat Plan in Iranian Elementary school | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Hasani | ||
Associate Professor, Institue of Trainig and Educational Studies, Organization for Educational Research and Planning(OERP) | ||
چکیده [English] | ||
Keramat Plan is an important experience in value education in formal and general education system in Iran. But it was not taken into consideration carefully. In this essay, this experience in moral Education has been criticized. Descriptive- analytical Methods has been used for this study. In first, theoretical framework of Keramat plan—aims, content, method and material – have been analyzed. Secondly, Based on that analysis, weak and strong points have been recognized. This critical study finds out some strong points such as considering the theological culture of society context, emphasizing on internal motivation, planning semi-independent curriculum for moral education, organizing value concepts, and using the educational role of teacher for moral education. On the other hand the weak points included lack of specified theory and lack of explanation for the existing order of provided values. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keramat plan, Moral education, moral education curriculum | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 556 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,311 |