تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,222,960 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,216,166 |
مبانی انسانشناختی در اندیشههای علی صفایی حائری و اصول تربیتی ناظر بر آن | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 5، بهمن 1394، صفحه 77-101 اصل مقاله (384.53 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2016.57801 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا شرفی1؛ سیدمهدی سجادی2؛ محمد قربانعلی* 3 | ||
1دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر درپی استخراج مبانی انسانشناختی و اصول تربیتی حاصل از آن براساس اندیشههای یکی از متفکران اسلامی معاصر، علی صفایی حائری، است. روشهای بهکاررفته در این تحقیق شامل «توصیف»، «تحلیل زبان فنی و رسمی» و «استنتاج» است. در این پژوهش، ابتدا به بررسی برخی اصطلاحات و مفاهیم بهکاررفته در آثار صفایی ازجمله «انسان در دو فصل»، «ساختار جامعه»، جریان «تدبر، تفکر، تعقل» در انسان، «درک وضعیت، درک تقدیر و درک ترکیب» (کلیدها) و «آزادی» پرداخته شده و سپس با درنظر گرفتن «عبودیت» بهعنوان هدف کلی نظام تربیتی صفایی، سه مبنای انسانشناسی نوع اول اول برگرفته از اختیار، گرایشهای صحیح و آزادی انسان، سه هدف واسطی، هشت مبنای انسانشناسی نوع دوم و هشت اصل تربیتی، از آثار وی استخراج و در قالب قیاس عملی صورتبندی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
علی صفایی حائری؛ انسانشناسی؛ اصول تربیتی؛ استنتاج | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Anthropological Foundations of Ali Safai Haeri and the Related Educational Principles | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadreza Sharafi1؛ Saed Mahdi Sajadi2؛ Mohammad Ghorbanali3 | ||
1Associate Professor, Department of Training and Educational Philosiphy, Tehran University | ||
2Associate Professor, Department of Training and Educational Philosiphy, Tarbiat Modarres University | ||
3MA in Training and Educational Philosiphy, Tehran University(Corresponding Author) | ||
چکیده [English] | ||
Explanation of the Islam’s educational system is among the issues considered by the anthropologists. Their opinions make the problem clearer. Ali Safai Haeri is among the contemporary Islamic thinkers with high scientific rank who has concentrated on education and educational system theory. Based on the religions sources. His works led to a research on extraction of anthropology principles as the most crucial principles of this course the research was conducted using descriptive, formal and technical language analysis and deduction methods. In this study, we have explained some terms and concepts used in Safai’s works including those applied in a “Human in two chapters” , ”Structure of society” , “minding, thinking and supervising”, “key” and “freedom”. Then, concerning the “worship” as the general goal of Safai’s educational system, we have explained three anthropological foundations. According to his works, he has configured three anthropological foundations of type I, three intermediate goals, eight anthropological foundations of type II and eight educational principles, in a practical scale. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ali Safai Haeri, Anthropology, educational principles, Deduction | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,373 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,646 |