تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,713 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,354 |
مبانی، اصول و روشهای پاسخگویی به سؤالات کودکان دربارة خداوند | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 6، خرداد 1395، صفحه 109-132 اصل مقاله (183.21 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2016.58584 | ||
نویسندگان | ||
محمد داوودی* 1؛ زهرا شعبانی2؛ راهله شفیعی3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
2استادیار گروه تعلیم و تربیت اسلامی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش | ||
3کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت | ||
چکیده | ||
این تحقیق به بررسی چگونگی پاسخگویی به سؤالات کودکان دبستانی دربارة خداوند پرداخته است. سؤال اصلی تحقیق این است که چگونه میتوان به سؤالات کودکان دبستانی دربارة خداوند پاسخ داد، بهگونهای که برای آنان قابل فهم باشد و در عین حال موجب بدفهمی آنان نشود. بدین منظور از دو روش تحقیق توصیفیتحلیلی و تحلیلیاستنباطی استفاده شده است. در این تحقیق دو مبنا به دست آمد: یکی اینکه تصور کودکان از خداوند تحت تأثیر فرهنگ است، و دیگر انتزاعی بودن مفهوم خداوند و شکلگیری آن با تجریدِ ویژگیهای مفاهیم روزمره. همچنین روشن شد که اصول اساسی در پاسخگویی عبارتاند از: محیط اجتماعی فعال و پویا، ادراک و توجه، حمایت داربستی و ایجاد مفاهیم پایه. همچنین روشهای پاسخگویی عبارتاند از: روش تمثیل و برهانهای عقلی ساده، روش پرسش و پاسخ پلهپله، روش قصهگویی و روش بحث و گفتگوی جمعی. با توجه به تمامی ارکان پاسخگویی، یک فرایند پاسخگویی چهار مرحلهای پیشنهاد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خداوند؛ سؤالات کودکان؛ فرایند پاسخگویی؛ مقطع دبستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Foundations, Principles, and Methods of Answering to Children's Questions About God | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Davoodi1؛ Zahra Shabani2؛ Raheleh Shafiei3 | ||
1Assistant Professor of Research Institute of Hawzah & University(Corresponding Author). | ||
2Assistant Professor of Institue of Trainig and Educational Studies | ||
3Master of History &philosophy of education, Allame Tabatabaee University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of presnt study was to investigate how to answer to children’ questions about God. The main research question therefore was how we answer to children’s questions about God in a way that the answers be easily and fully comprehended and simultaneously do not cause any misunderstanding. For doing so, descriptive and inferential research methods were used. The findings of the study revealed two foundations as follows: children conceptions of God are totally influenced by their surrounding culture and the conception of God is abstract formed based on abstraction of the features of every day conceptions. This research also found that main principles in responding to children's questions about God are: providing active and dynamic social environment, attention and perception, scaffolding, and creating basic concepts. The result showed the main ways of responding to children’s questions are as: parable, simple intellectual reasoning, and step by step question-answer, storytelling, and group discussion methods. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
God, children's' questions, answering process, elementary school children | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 428 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,058 |