تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 506 |
تعداد مقالات | 4,367 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,083,022 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,090,328 |
بهبود بخشیدن به فرایند ارتباط در آموزش و پرورش با نظر به آرای لیوتار | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 6، خرداد 1395، صفحه 51-70 اصل مقاله (145.05 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2016.58585 | ||
نویسندگان | ||
سمانه خلیلی* 1؛ خسرو باقری نوعپرست2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران | ||
2ااستاد گروه مبانی فلسفی اجتماعی آموزش پرورش دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در این مقاله، با استفاده از آرای لیوتار، و مبنا قرار دادن نظریة ارتباطی و بازیهای زبانی او سعی شده است اصول و روشهایی بهمنظور بهبود ارتباط در آموزش و پرورش استخراج شود. در نظریة ارتباطی لیوتار، چهار عنصر نقش اساسی دارند: فرستنده، گیرنده، حس و مرجع. در تحقیق حاضر، فرستنده و گیرنده معلم و دانشآموز درنظر گرفته شده است؛ حس و مرجع نیز با توجه به دورههای مختلف تحصیلی متفاوتاند. بازیهای زبانی لیوتار از زوایای مختلف بررسی میشود؛ از یک بُعد، بازیهای زبانی مربوط به مدرسه و محیط آموزشی، خانه و اجتماع قابل بررسیاند و از بُعد دیگر، بازیهای زبانی مربوط به دروس متفاوت که در مقاطع بالاتر و تخصصیتر آشکارترند. با درنظر گرفتن این مسائل و چگونگی رفتار معلمان با دانشآموزان- که در مقاطع مختلف تحصیلی برحسب نیازهای روانی و آموزشی دانشآموزان، متفاوت است- میتوان گفت که در سالهای نخستین تحصیل، بر استفاده از عبارات ساده و موقعیتهای محسوس، توجه به احساسات و عوامل محیطی و تفاوتهای موجود بین بازیهای زبانی خانه و مدرسه تأکید میشود و اندکاندک استفاده از روشهای گروهی و ارتباطات بینفردی، توجه به بازیهای زبانی دروس مختلف و حیطههای تخصصی و مسائل اجتماعی در بهبود فرایند ارتباط اثرگذار میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
لیوتار؛ بازیهای زبانی؛ نظریة ارتباط؛ آموزش و پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Improving Communication Process in Education Regarding Lyotard's Ideas | ||
نویسندگان [English] | ||
Samaneh Khalili1؛ Khosro Bagheri-Noparast2 | ||
1Assistant Professor Department of Educational Sciences and Islamic Studies, Imam Sadiq University (Corresponding Author) | ||
2Professor of Faculty of Education and Psychology, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
In this article, Lyotard's ideas about theory of communication and language games, some principles and methods were extracted for improving communication in education. In Lyotard's theory of communication, four elements have main roles including an addresser, an addressee, sense and referent. In present study a teacher and a student as an ‘addresser’ and an ‘addressee ‘were considered. The remaining elements, i.e., ‘sense’ and’ referent’ in terms of the grade of education were different. Lyotard's language games can be viewed from different dimensions. On one hand, language games which are related to school and educational environment of home and society. On the other hand, language games in different lessons which become more complicated and professional in upper levels. Regarding these issues and multiple ways that teachers behave towards students according to their mental and educational needs in different grades, we believe that in primary school years using simple phrases, objective situations, considering students’ feelings and their environmental elements, and also different between language games of home and school are very important. Gradually using cooperative methods and interpersonal communication, caring about language games of different lessons and professional areas as well as social problems can affect communication process. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Lyotard, language games, theory of communication, education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 643 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 444 |