![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,553 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,322 |
سازمان یادگیرنده، راهکار تربیت نیروی انسانی دانشی مورد پژوهی: مدارس اسلامی غیرانتفاعی دورة متوسطة دوم | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 6، خرداد 1395، صفحه 27-50 اصل مقاله (530 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2016.58586 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه صغری شفیعی* 1؛ مریم برادران حقیر2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران و مربی گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق ع پردیس خواهران | ||
2دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
این پژوهش در پی اندازهگیری سطح یادگیری سازمانی در مدارس، بهمثابة سازمان تربیتکنندة نیروی انسانی توانمند برای ورود به بازار کار دانشی، است. پژوهش بر مبنای روش جمعآوری دادههای مورد نیاز توصیفیپیمایشی و بر اساس هدف پژوهش کاربردی است. یافتهها از طریق پرسشنامه، که شامل هفت مؤلفة فرصت یادگیری مستمر، چشمانداز مشترک، تصمیمگیری مشارکتی، تسهیم اطلاعات، اتصال با محیط، ارزیابی مستمر و نیروی انسانی متخصص است، به دست آمده و نیز 61 سؤال بهصورت بسته پاسخ و بر اساس مقیاس لیکرت جمعآوری شده است. میزان آلفای کرونباخ برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه 78/0 به دست آمد که نشاندهندة هماهنگی درونی قابل قبول سؤالات پرسشنامه است. مدارس غیرانتفاعی دورة متوسطة دوم منطقة دو تهران، در سال تحصیلی 92-93، جامعة آماری پژوهش در نظر گرفته شدند و به روش نمونهگیری خوشهای، ابتدا، از میان این مدارس پنج مدرسه بهطور تصادفی انتخاب شد و سپس پرسشنامه در اختیار همة معاونان و مدیران ارشد مدارس برای پاسخگویی قرار داده شد که تعداد 31 پاسخنامه بهمنظور تحلیل دادهها به محقق بازگردانده شد. از آزمون فریدمن برای تعیین میزان اهمیت (رتبهبندی) ویژگیهای ابعاد و مؤلفههای سازمان یادگیرنده در وضعیت موجود استفاده شد. نتایج حاکی از این است که ارزیابی مستمر، اتصال با محیط، فرصت یادگیری مستمر، تسهیم اطلاعات، تصمیمگیری مشارکتی، نیروی انسانی متخصص و چشمانداز مشترک به ترتیب از اهمیت نسبی برخوردارند و مدیران مدارس در چشمانداز مشترک و درک مناسب از آن کمترین رتبه و در ارزیابی مستمر بیشترین رتبه را در بین مؤلفههای مورد بررسی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
سازمان یادگیرنده؛ یادگیری سازمانی؛ چشمانداز مشترک؛ تصمیمگیری مشارکتی؛ یادگیری مستمر؛ ارزیابی مستمر؛ درک مناسب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Learning Organization, Manpower Training Strategy Case Study: Islamic Schools in the Nonprofit's Second High School | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Sogra Shafiei1؛ maryam Baradaran Haghir2 | ||
1Instructor of Department of Educational Sciences and Islamic Studies, Imam Sadiq University (Corresponding Author) | ||
2PhD Student in Higher education development planning | ||
چکیده [English] | ||
Abstract This study aimed to measure the level of organizational learning in schools, as an educational organization for preparing students to enter the knowledge job market. The method of the study based on the technique of collecting data and objective of the study was description-survey and applied research respectively. The data was collected by using a questionnaire consisted 61 close-ended questions based on Likert scale. Internal consistency was estimated using Cronbach's alpha. It was showed an acceptable internal consistency with alpha value.78. The study population was the Islamic non-profit high schools located in the second district of Tehran during the academic year of 1392-1393. The sample was recruited by using cluster sampling method. For doing so, at first five schools were selected randomly. Then the questionnaire was distributed to all principals and vice-principals at the selected high schools. Finally, 31 questionnaires were returned to the researchers for data analysis. Friedman test was utilized to determine the level of importance (ranking) the characteristics of a learning organization in the status que. The results showed the following characteristics in order of relative importance: continuous evaluation, the connection with the environment, continuous learning opportunities, information sharing, collaborative decision making, human resource specialists and common vision. Among principals, the common vision and proper understanding of it as well as continuous assessment had the lowest and the highest importance related to characteristics of a learning organization respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Parenting styles, Religious beliefs, Cultural atmosphere, economic status | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 598 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 707 |