تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,277 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,146 |
بازخوانی دیدگاه پژوهشگران معاصر به تعلیم و تربیت مبتنی بر جنسیت: مدل تناسب، تعادل و تکمیل | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 7 - شماره پیاپی 2، دی 1395، صفحه 21-44 اصل مقاله (416.8 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2016.61443 | ||
نویسندگان | ||
سیده فاطمه موسوی* 1؛ غلامرضا دهشیری2 | ||
1استادیار روان شناسی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س). | ||
2استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا(س) | ||
چکیده | ||
این پژوهش، با هدف بررسی مفهوم چیستی جنسیّت و تبیین تفاوتهای بین دو جنس، تعلیم و تربیت جنسیّتی و رویکرد اسلام به تفاوتهای جنسیّتی و آموزش و پرورش جنسیّتی با استناد به مطالعات نوین انجام شده است. روش پژوهش، روش توصیفی ـ تحلیلی مبتنی بر منابع و متون مرتبط با موضوع پژوهش است. نتایج پژوهش نشان میدهد که غفلت از تفاوتهای جنسیّتی در آموزش و پرورش دختران و پسران، بدون توجه به اهداف غاییِ پرورشی اسلامی، موجب کمرنگ شدن فردیت افراد در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی شده، وصول به غایتهای تربیتی تعریف شده در این رویکرد را ناممکن میکند. فلسفه تمرکز بر تفاوتهای جنسیّتی از دیدگاه اسلامی، توجه به تعالی و رشد مطلوب در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی در رسیدن به مقصد متعالی کمال وی به تناسبِ مقتضیات جنسیّتی است. تفکیک جزئی در خردهنظامهای نهاد آموزش و پرورش یا در صورت تحقق طراحی دو نظام منفک آموزش و پرورش با مدل تناسب، تعادل و تکمیل نقشهای دو جنس، نقش مهمی در نمایاندن راههای متفاوت و متناسب در دستیابی به مقصد یگانه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
جنسیّت؛ رویکرد اسلامی؛ تعلیم و تربیت مبتنی بر جنسیّت؛ تناسب؛ تعادل؛ تکمیل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Re-reading the Approach of Contemporary Islamic Scholars to Gender-based Education: Fitness, Balance and Complementary Model | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyedeh Fatemeh Mousavi1؛ Golam Reza Dehshiri2 | ||
1Assistant professor of Psychology & Education Department, Women Research Institute, University of Alzahra (corresponding Author) | ||
2Assistant professor Psychology, Dept. of education and psychology Faculty, University of Alzahra | ||
چکیده [English] | ||
This research was administrated with the purpose of studying the concept of gender and explaining the gender differences, gender-based education and Islamic approach to gender differences according to new studies. The research method was descriptive and analytical based on relevant sources and literature on the subject. The results of study showed that neglect of gender differences in education of girls and boys, regardless of ultimate goal of Islamic education undermines the individuality of people in social, economic, cultural and educational dimensions, and makes it impossible to achieve to the defined educational final goals in this approach. The philosophy of focus on Islamic approach to gender differences is paying attention to development and actualization in personal, family and social domains in achieving to excellency in accordance with gender requirements. Partial separation in the subsystem of education or if it is possible, designing two separate systems of education in accordance with the model of fitness, balance and complementary of two gender roles, are important in displaying different and suitable paths in achieving to unique goal. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Gender, Islamic approach, gender-based education, fitness, balance, complementary | ||
مراجع | ||
قرآن کریم[h1] ، ترجمه ناصر مکارم شیرازی احمدی، محمدرضا (1391)، جنسیت از منظر دین و روانشناسی (گفتوگوها)، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اسلاملو، نعیمه و زمان وزیری، محمدحسین (1389)، زن، ستم تاریخی، ستم برابری، تهران: مؤسسه فرهنگی ـ هنری کاربردی خیبر بستان (نجفی)، حسین (1390)، نابرابری جنسیتی از دیدگاه اسلام و فمینیسم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ پنجم ــــــــــــ (1391)، اسلام و تفاوتهای جنسیتی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ سوم بهشتی، محمد؛ ابوجعفری، مهدی؛ فقیهی، علینقی (1379)، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، تهران: نشر حوزه و دانشگاه با همکاری نشر سمت، جلد دوم جیریایی، معصومه (1391)، آیا باید جنسیت در آموزش رسمی لحاظ شود؟ درج در سایت تابناک. کد خبر: ۳۰۴۹۸۹، تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۱ـ ۱۹:۳۸ـ24 حر عاملی، محمد بن حسن (1401هـ) تفصیل وسائلالشیعه الی تحصیل مسائلالشریعه، تهران: المکتبهالاسلامیه، چاپ پنجم خسروی، زهره؛ رفقی، مریم؛ فروزش، نورا (1382)، مبانی روانشناختی جنسیت، تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، چاپ اول دالر، ایوان (1383)، عزیزم با من حرف بزن، ترجمه مهدی گنجی، تهران: نشر ویرایش دوبس، موریس و پیرون، هانری (1368)، روانشناسی اختلافی، ترجمه محمد حسین سروری، تهران: نشر علمی رستگار خالد، امیر (1389)، تفاوتهای جنسیتی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، مجله مطالعات راهبردی زنان، 13(50): 124ـ81 رفیعی، بهروز (1381)،آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، تهران: نشر حوزه و دانشگاه باهمکاری نشر سمت، جلد سوم زیبایینژاد، محمدرضا (1391)، جایگاه خانواده و جنسیت در نظام تربیت رسمی، قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان ــــــــــــ (1391)، هویت و نقشهای جنسی. درج در کتاب جنسیت از نظر دین و روانشناسی:گفتوگوها، به کوشش محمدرضا احمدی، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) سفیری، خدیجه و ایمانیان، سارا (1388)،جامعهشناسی جنسیت، تهران: انتشارات جامعهشناسان، چاپ اول شعارینژاد، علیاکبر (1377)، فلسفه آموزش و پرورش، تهران: انتشارات امیرکبیر علمالهدی، جمیله (1388)، جنسیت در تربیت اسلامی، مجله تربیت اسلامی، شماره 8 کلینی، ابوجعفر محمدبن یعقوب (1391هـ)، الکافی، تحقیق علیاکبر غفاری، تهران: دارالکتبالاسلامیه گوریان، مایکل؛ اسیونس، کتی؛ دانیلس، پگی (1393)، دختران و پسران متفاوت یاد میگیرند، ترجمه سیده فاطمه موسوی، تهران: نشر پرکاس مجد، محمد (1381)، روانشناسی زن و مرد، تهران: انتشارات مکیال مجلسی، محمدباقر (1403هـ)، بحارالانوار، بیروت: مؤسسة الوفاءمصاحبی مصاحبی، نسرین (1385)، رویکرد دوباره به فضاهای تکجنسیتی در حوزه آموزش، نشریه حوراء، شماره 22: 28 مصباح یزدی، محمدتقی (1391)، پایداری بر اصول و مبارزه با خرافات؛ راه پاسخگویی به شبهات درباره تفاوتهای جنسیتی در اسلام، به کوشش محمدرضا احمدی، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ــــــــــــ (1391)، تفاوتهای تکوینی زن و مرد از منظر دین، به کوشش محمدرضا احمدی، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مطهری، مرتضی (1358)، نظام حقوق زن در اسلام، اصفهان: نشر مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهلالبیت مککاف، باربارا (1389)، رشد یک دختر، ترجمه مژگان درستی، تهران: نشر نقش و نگار، چاپ سوم ملکی، حسن (1387)، دیدگاه برنامه درسی فطری ـ معنوی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، کنگره علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی موسوی خمینی، روحالله (1364)، صحیفه نور، مؤسسه نشر آثار امام خمینی (ره)، جلد هفتم نجات، پگاه؛ باقریان، فاطمه (1391)، بررسی تحلیلی تاریخ مطالعات روانشناختی جنسیت در جهان غرب، رویش روانشناسی، 1(2): 88ـ69 وزارت آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به نشانی: یانگ، اسکیپ د. (1394)، روانشناسی در سینمای هالیوود، ترجمه سیده فاطمه موسوی و لیلا گنجی. تهران: نشر سروش
Pearson, J. (2007), Gender, Education and., Blackwell Encyclopedia of Sociology, Ritzer, George (ed), Blackwell Publishing, Blackwell Reference Online
Pugh Yi, Robin H. & Dearfield, C.T. (2012), The Status of Women in the U. S. Media. The report of women's media center, available at:
Sousa, R. B. de and Morgan, K. P. (1988), »Special Issue on Feminism and Philosophy«, A Journal of Women's Studies, Vol 13.2:1-10
Stone, A. (2006), Luce Irigaray and the Philosophy of Sexual Difference, cambrige university press
[h1]مشخصات کامل قید شود
amily:"B Mitra";mso-ascii-font-family: "Times New Roman";mso-hansi-font-family:"Times New Roman";letter-spacing:-.2pt'> Advances in Accounting, incorporating Advances in International Accounting, 25, pp 57-63
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 813 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 528 |