تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,308 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,169 |
مقایسه مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی «کارل پوپر» با آموزه های اسلامی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 7 - شماره پیاپی 2، دی 1395، صفحه 115-137 اصل مقاله (630.24 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2016.61445 | ||
نویسندگان | ||
سوسن کشاورز1؛ زهرا نورانی* 2 | ||
1استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق پردیس خواهران | ||
چکیده | ||
چکیده این مقاله با هدف مقایسه مبانی هستیشناسی و معرفتشناسی «کارل پوپر» با مبانی فلسفی ذکر شده در آموزههای اسلامی، به بیان مبانی فلسفی این اندیشمند میپردازد. علت انتخاب پوپر در این مقاله، نفوذ گسترده اندیشههای این فیلسوف به ویژه بعد از انقلاب اسلامی در بین صاحب نظران و اقبال گسترده به ترجمه آثار او در داخل کشور است. روش به کار گرفته شده از نوع قیاسی - استنتاجی، جامعه آماری شامل کتب و مقالات معتبر و سند مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران و نمونهگیری این پژوهش از نوع نمونهگیری هدفمند است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که تفاوتهای اساسی از منظر وجود واقعیت (وجود فیالجمله واقعیت و وجود مسلم و بدیهی جهان)، تقسیم واقعیت (وجود جهانهای سهگانه و مراتب و سطوح هستی) و حرکت تکاملی طبیعت (حاصل از آزمون و حذف خطا و حرکت مداوم به سوی کمال مطلق)، در هستیشناسی و تفاوتهای دیگری از منظر علم به واقع (ابطال امکان معرفت یقینی و امکان شناخت هستی)، حقیقت تشکیکی علم، ملاک علم به واقع (موفقیت در آزمون و مطابقت با مراتب گوناگون واقعیت)، نقش عالم در علم (کاشفیت و مبدع علم)، پویایی علم (پویایی و ثبات علمی)، منابع شناخت، توانایی عقلورزی (خردورزی انتقادی و توانایی تعقل در عرصه نظر و عمل) و محدودیتهای شناخت در معرفتشناسی دو دیدگاه وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارل پوپر؛ مبانی هستیشناسی؛ مبانی معرفتشناسی؛ آموزه های اسلامی؛ دیدگاه تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing Karl Popper's Ontological and Epistemological Principles and those Outlined in the Religious Teachings of Islam | ||
نویسندگان [English] | ||
soosan keshavarz1؛ zahra noorani2 | ||
1Assistant Professor in faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University | ||
2PhD Student in Education Management, Imam Sadiq University, Females' campus (corresponding Author) | ||
چکیده [English] | ||
This paper aimed to explain Karl Popper's philosophical foundations through comparing his ontological and epistemological principles and those outlined in the religious teachings of Islam. Popper was chosen to be studied in this paper due to a great influence of his ideas amongst experts - particularly after the Islamic Revolution of Iran – as well as owing to the considerable interest in translating his works in Iran. The methodology used in this study was analytical-deductive. The research population consisted of books, authentic papers and documents pertaining to the theoretical foundations of fundamental changes in the Islamic Republic of Iran’s formal and public education system. It was also utilized purposive sampling method. The research findings showed that there are fundamental differences between the two views as follows: differences regarding the existence of reality (i.e., the axiomatic existence of reality and the self-evident existence of the universe); categorizing reality (into three worlds and the different levels of the universe) and the evolution of nature in ontology (as a result of trial and error elimination method and constant spiritual movement towards absolute perfection). It was also found some other differences listed below: differences in knowledge of reality (nullifying the possibility for gaining knowledge of self through a kind of cognition, i.e., al-ilm yaghini; the possibility of gaining knowledge of the universe), the uncertain nature of knowledge, the criterion for knowledge of reality (succeeding in trial and error method and compatibility with the different levels of reality); the role of universe in knowledge (exploratory and inventive nature of knowledge); the dynamic nature of knowledge (the dynamic yet stable nature of knowledge); the sources of knowledge, the reasoning ability (critical reasoning and the ability to reason in theory and practice), and the limitations in realizing the epistemologies of the two views. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Karl Popper, Epistemological Foundations, Ontological Foundations, Religious Teachings of Islam, Philosophy of Education | ||
مراجع | ||
قرآن کریم ایمانی مقدم، مهدی (1390)، فیلسوف چکمه پوش، تهران: دفتر نشر معارف، چاپ اول باقری، خسرو، سجادیه، نرگس و توسلی، طیبه (1389)، رویکردهاوروشهایپژوهشدرفلسفه تربیتی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی پوپر، کارل (1384)، میدانم که هیچ نمیدانم: گفتوگوهایی در باب سیاست، فیزیک و فلسفه، ترجمه پرویز دستمالچی. تهران: انتشارات ققنوس. چاپ اول ــــــــــــ (1363)، حدسها و ابطالها؛ رشد شناختی علمی، ترجمه احمد آرام، تهران: نشر انتشار ــــــــــــ (1374)، شناخت عینی برداشت تکاملی، ترجمه احمد آرام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول ــــــــــــ (1375)، حدسهاوابطاله، ترجمه احمد آرام، تهران: شرکت سهامی انتشار ــــــــــــ (1380)، جامعه باز و دشمنان آن، ترجمه عزتالله فولادوند، تهران: خوارزمی، چاپ سوم ــــــــــــ (1380)، جستوجوی همچنان باقی، ترجمه سیامک عاقلی، تهران: نشر گفتار، چاپ اول ــــــــــــ (1383)، زندگیسراسرحلمسئله است، ترجمه شهریار خواجیان، تهران: نشر مرکز ــــــــــــ (1388)، منطق اکتشاف علمی، ترجمه سید حسین کمالی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول سند مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران شعارینژاد، علیاکبر (1383)، فلسفه آموزش و پرورش، تهران: امیرکبیر صفارحیدری، حجت و باقری، عصمت (1390)، نظریه معرفتشناسی تکاملی پوپر و نگاهی انتقادی به کاربردهای آن در تعلیم و تربیت، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، شماره1، صص159ـ184 کلینی، محمدبن یعقوب (1388)، الاصول الکافی، تهران: دار الکتب الاسلامیه نوروزی، رضا علی و سجای، سید مهدی (1390)، پوپر و بازاندیشی در فرآیند یادگیری، دوفصلنامه تربیت اسلامی، شماره 12، ص155ـ172 Danesh, H,B. (2006)," Towards an integrative theory of peace education", Journal of Peace Education. 3(1). pp.55-78
Thyer, B. A. (2002), "Popper, positivism, and practice research: A Response to Munro", Journal of Social Work Education. 38(3), pp.471- 474
http://www.falsafeh.com/karl_popper.htm | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,637 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,224 |