تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 507 |
تعداد مقالات | 4,374 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,115,700 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,107,046 |
ملاک های تمایز واجب از ممکن در تقسیم موجودات از نظر فارابی | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقاله 3، دوره 20، شماره 56 - شماره پیاپی 2، آذر 1395، صفحه 41-62 اصل مقاله (467.01 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2016.61516 | ||
نویسنده | ||
فاطمه شهیدی* | ||
استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه | ||
چکیده | ||
مشهور این است که فارابی همچون ابنسینا موجودات را به دو دسته تقسیم میکند. در این تقسیم که با محوریت اصل علیت طرح شده است، به جز خدا ــ که تنها واجبالوجود بالذات است ــ همه موجودات دیگر، ممکن و در عین حال واجبالوجود بالغیرند. اما در بسیاری از آثار فارابی، باوجود ذکر تقسیم موجودات به واجب و ممکن، ملاک تمایز و درنتیجه مصادیق اقسام، با تقسیم سینوی تفاوت دارد. از تفسیر فارابی بر کتاب العبارۀ ارسطو و با نظر به بحث واجب و ممکن ــ بهدلیل ابهاماتی که در متن این اثر وجود دارد ــ دو گونه تقسیم برای موجودات قابلتشخیص است. وجه تمایز اقسام در یکی از این دو تقسیم، فعلیت محض (مقابلِ دارای قوه بودن) و در دیگری، ازلیت است. در هردو تقسیم، همه موجوداتِ مجرد، «واجب» و موجودات مادی، «ممکن» بهشمار میآیند. رأی فارابی در دیگر آثاری که به نام او شناخته میشود، متفاوت است. در برخی از آنها. مدخلیت عدم، ویژگی موجود ممکن و وجه تمایز آن از موجود واجب است. در این آثار، خدا خارج از تقسیم موجود به واجب و ممکن و امکان ــ همچون تقسیم ارسطویی ــ مختص موجودات مادی است. در دیگر آثار منسوب به فارابی، تقسیم موجودات به واجب و ممکن کاملاً منطبق با نظام و تقسیم سینوی است. | ||
کلیدواژهها | ||
فارابی؛ تقسیم موجودات؛ واجب؛ ممکن؛ فعلیت؛ ازلیت؛ قوه؛ عدم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Criteria of the Distinction Between Necessary and Contingent in the Classification of Entities in Farabi’s View | ||
چکیده [English] | ||
It is said that Farabi –like Avicenna- has classified the entities into two parts. In this classification which is based on the causality, all the entities -except God that is the single necessary by itself- are contingent by itself and necessary by means of the others. In spite of classifying the entities into necessary and contingent, in many of Farabi's works the criteria of distinction and consequently examples of these parts are different with Avicenna’s classification. From Farabi’s Sharh Al-Ibarah, two kinds of classifications are identified. The criterion of classification in one of them is actuality and in other is eternity. In both, non-materials are considered as necessary and materials are contingent. However, Farabi’s view is different in other works. In some of them nothingness is the separate characteristic of contingents and God is out of classification. In other works, this classification is exactly according to the Avicenna’s system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
FARABI, classification of entities, necessary, contingent, Actuality, Eternity, potentiality, nothingness | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 715 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 719 |