تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,293 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,157 |
معناداری صفات ذاتی خداوند از منظر ابن سینا و شیخ احسائی | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقاله 5، دوره 21، شماره 57، خرداد 1396، صفحه 87-105 اصل مقاله (515.84 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2017.63559 | ||
نویسندگان | ||
محمود هدایت افزا* 1؛ حسن قنبری2 | ||
1دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه فلسفه دین دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
شاذترین نظریه در باب صفات ذاتی واجب تعالی، ایده «اتحاد مفهومی و مصداقی صفات با ذات» است که در آثار گوناگون ابن سینا و شیخ احسائی، بدان تصریح شده است. اینان بر پایه برخی مبادی نظری خاص، از جمله «اعم بودن مفهوم صفت از عرض» و «امتناع انتزاع مفاهیم متفاوت از بسیط حقیقی»، چنین دیدگاهی را اتخاذ کردهاند. اما از آنرو که هر ایده مستقل در باب اوصاف الهی، متضمن گونهای خاص از معناداری است و نظریه «ترادف مفهومی صفات» نیز، بیشتر از حیث کارکرد معنایی، دچار چالش است؛ پژوهش پیش رو در پی تبیین و تحلیل وجه معناشناختی صفات ذاتی در پرتو ترادف مفهومی آنها میکوشد، چه هر دو قائلِ نظریه مزبور، به کارکرد مفهومی صفات ذاتیِ مترادف در گزارههای الهیاتی توجه داشتهاند. ابنسینا پس از پذیرش «وجود» به عنوان نخستین صفت واجب تعالی، فهم دقیقتر هر یک از صفات ذاتی را، منوط به لحاظ وجود خداوند با یک مفهوم «سلبی»، «اضافی» یا مرکب از آندو دانسته است؛ اما احسائی به نحو دیگری، ثمرات معنایی صفات ذاتی را حول یک امر ایجابی و دو وجه سلبی بیان میدارد: نفی خلوّ ذات از کمالات، تنزیه ذات اقدس از مقابلات صفات و نفی تشبیه صفات الهی با صفات مخلوقات. البته او برای هر یک از کمالات ذاتی خداوند، صفات فعلیِ متناظر با آن قائل است و حقیقت محمدیه را حامل و جامع آن صفات فعلی میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
ترادف مفهومی صفات؛ گزارههای الهیاتی؛ کمالات ذات؛ تنزیه ذات؛ نفی تشبیه؛ حقیقت محمدیه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Viewpoints of Avicenna and Shaykh al-Ahsai on Significance of God’s Essential Attributes | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmoud Hedayatafza1؛ Hasan Ganbari2 | ||
چکیده [English] | ||
The rarest theory of God’s essential attributes is the theory of “conceptual and exemplary unity of essential attributes”, which is asserted in different books penned by Avicenna and Shaykh al-Ahsai. They adopted this approach based on certain theoretical basics, namely “generality of the notion of inherent attributes” and “impossibility of deriving different notions from a true indivisible notion”. However, since every independent notion associated with divine attributes contains different forms of significance and the theory of “conceptual synonymy of attributes” is challenged mainly in terms of semantic function, the present research objective is to prove that both of the theories cover the conceptual function of synonymous essential attributes in divine propositions by explaining and analyzing the semantic aspect of essential attributes in the light of their semantic synonymy. Avicenna first accepts “existence” as the first essential heavenly attribute and believes a more precise understanding of each essential attribute is contingent upon inclusion of God’s existence with a “privative” or “relative” notion or a combination of the two. However, using a different approach, Ahsai believes the semantic fruits of essential attributes rest on a positive concept and two relative aspects: negation of freeness of the self from perfection, freeness of God Almighty from contradictory attributes, and negation of similarities between divine attributes and earthly attributes. He believes there is an actual attribute that corresponds to each of God’s essential perfections, and Muhammad’s Truth carries and contains these actual attributes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
conceptual synonymy of attributes, divine propositions, essential perfections, self-purification, negation of similarity, Muhammad’s Truth | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 859 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 811 |