تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,259 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,139 |
نقدی بر نظر مشهور فقیهان امامیه و قانون مدنی پیرامون نکاح فضولی | ||
فقه و حقوق خانواده | ||
مقاله 3، دوره 22، شماره 66، خرداد 1396، صفحه 53-72 اصل مقاله (417.62 K) | ||
نوع مقاله: علمی- ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/flj.2017.63576 | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمدمهدی صابر* 1؛ سید جلال موسوی نسب2؛ محمد رضا کیخا3 | ||
1دانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان استاد مدعو دانشگاه یزد | ||
2مربی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه پیام نور | ||
3استادیار گروه فقه و مبانی اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
در این مقاله، مفهوم نکاح فضولی از دیدگاه فقه امامیه و قانون مدنی ایران مورد بررسی قرار گرفته، اقوال موجود در مسأله مطرح شده و مبانی هریک به طور جداگانه مورد بحث واقع شده است. مهمترین سؤال نوشتار حاضر،این است که آیا چنین نکاحی از اصل باطل و حتی فاقد صحّت تأهلیه است یا از اصل باطل نیست؛ بلکه غیر نافذ است و با اجازه ولیّ یا هر کسی که این حق برای او به رسمیّت شناخته شده باشد، لازم میگردد؟ به طور کلی در میان فقیهان امامیه ، سه دیدگاه در این خصوص مطرح شده است. گروهی قائل به صحّت نکاح فضولی شدهاند و گروهی قائل به عدم صحّت آن؛ برخی نیز قائل به تفصیل در مسأله شدهاند. بنا بر نظر دسته سوم، چنین عقد ازدواجی در 9 مورد قابلیت صحیح شدن دارد و خارج از این موارد، از اساس باطل است. همچنین اگر چه قانون مدنی ایران به صراحت، قول به صحت چنین عقدی را بیان نکرده، ولی به طور تلویحی نظر مشهور فقهای امامیه را پذیرفته است. به نظر میرسد قول به تفصیل، پیامدهایی را که ممکن است قول به صحّت به دنبال داشته باشد، در پی ندارد و از این جهت چه در مقام صدور حکم شرعی و چه در مقام قانونگذاری، هر چه از اطلاق دوری شود و به نظر تفصیلی نزدیکی حاصل شود، با احتیاط سازگارتر و دارای پیامدهای اجتماعی کمتری است. | ||
کلیدواژهها | ||
نکاح فضولی؛ اذن؛ اجازه؛ صحت تأهلیه؛ فقه امامیه؛ حقوق ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Critique of Shiite Jurists and Civil Law’s Popular Opinion Concerning Unauthorized Marriage | ||
نویسندگان [English] | ||
seyed mohamad mahdi saber1؛ seyed jalal mosavi nasab2؛ mohamad reza kaykha3 | ||
چکیده [English] | ||
In this article the meaning of an ‘unauthorized marriage’ has been evaluated from the point of view of Shiite Scholars and civil law. The different opinions presented have been stated and the bases of each one have been separately examined. The most important question of this article is whether such a marriage, in principle, is null and void or not; but rather is it not binding or is it necessary that this right has been recognized through the permission of the guardian or whoever recognizes this right to be theirs? In general, three points of view have been stated among the Shiite scholars. One group believes in the validity of officious marriage; the second group believes that it is not valid and the third believes that further details are required. According to the third group, such a marriage has the ability of correctness in nine instances, and outside these items it is basically null and void. Although Iranian Civil Code has not explicitly stated the authenticity of such a marriage; however, it had accepted implicitly the popular opinion of Shiite scholars. It seems that the opinion which requires further details in this case does not lead to the consequences of the first opinion. Consequently, in this case, whether from the perspective of issuance of a religious verdict or from the perspective of law making, the farther away it keeps from generalization and the closer it gets to a detailed point of view, the more compatible it will be with caution and it will have less social repercussions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Officious marriage, Permission, potential completion (sehat-e ta-aholeia), Shi'ite jurisprudence | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 806 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 864 |