![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 506 |
تعداد مقالات | 4,370 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,098,654 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,100,139 |
خوانشی نو از جایگاه بحث از زمان در نمط پنجم کتاب الاشارات و التنبیهات ابن سینا | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقاله 2، دوره 21، شماره 57، خرداد 1396، صفحه 27-45 اصل مقاله (550.43 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2017.63635 | ||
نویسنده | ||
سید احمد حسینی* | ||
استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
ابن سینا در نمط پنجم کتاب اشارات خود طی دو فصل متناوب از زمان بحث به میان آورده است که به واسطه اختصار، تاب تفاسیر مختلفی را دارد. در این میان، خوانش برخی از شارحان آن بوده است که ابن سینا در صدد اثبات وجود زمان و سپس بیان ماهیت آن است. این خوانش دقیق نیست و با هدف ابن سینا از نگارش نمط پنجم اشارات سازگاری ندارد. بر اساس تفسیر دیگری، هدف ابن سینا اثبات آن است که حادث مسبوق به ماده است. این خوانش هم با وجود آن که به حقیقت نزدیک تر است، دقیق و کامل نیست. بر اساس خوانش جدیدی که در این مقاله ارائه شده است، منظور نهایی ابن سینا از طرح این دو فصل آن است که بر اساس مسبوقیت حادث به زمان، مسبوقیت حادث به ماده را نتیجه بگیرد تا در نهایت نشان دهد که مفهوم حدوث زمانی در عین حال مسبوقیت به ماده را لازم میآورد و بنابراین مفهومی پارادوکسیکال است. هدف غایی او از بحث زمان در نمط پنجم آن است که با ارائه یک برهان خلف نشان دهد که تصور حدوث زمانی عالم، تصور معقولی نیست. بنابر این بحث از زمان در این نمط بحثی ضمیمهای نیست، بلکه بخشی از یک استدلال کاملتر است که به برخی از مقدمات آن تصریح نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
زمان؛ ماده؛ حدوث؛ ابن سینا؛ الاشارات و التنبیهات؛ نمط پنجم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A New Reading of the Issue of Time in the Fifth Namat of Isharat | ||
چکیده [English] | ||
Avicenna – in the fifth Namat of his Isharat – reviews the issue of time. Commentators have different views as to his principle aim at this discussion. Some commentators maintain – of course incorrectly - that he is going to define time and prove its existence. Some others hold that here he is going to prove that before every temporal existence is matter. This reading is closer to reality but not exact. In this article we are going to show that Avicenna is going to prove that before every temporally coming to existence thing there is matter so the concept of temporally coming to existence is a paradoxical concept. . His final goal is to prove by a reductio ad absurdum that the concept of temporally coming to existence is not rational and will result to paradox. So the discussion of time here is not random or marginal but is part of a complete proof which some of its premises are not mentioned. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Time, temporally coming to existence, matter, Avicenna, Isharat, Fifth Namat | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 514 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 445 |