تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,219,687 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,214,648 |
بررسی نکاح سفیه از دیدگاه فقه اسلامی و حقوق ایران | ||
فقه و حقوق خانواده | ||
مقاله 5، دوره 22، شماره 66، خرداد 1396، صفحه 99-118 اصل مقاله (498.19 K) | ||
نوع مقاله: علمی- ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/flj.2017.63708 | ||
نویسندگان | ||
افتخار دانش پور* 1؛ پگاه بابایی2 | ||
1استادیار گروه فقه و حقوق امامیه دانشگاه مذاهب اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی | ||
2کارشناسی ارشد فقه مقارن و حقوق عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی | ||
چکیده | ||
سفیه به معنای کسی است که اموال خود را در غیر اغراض صحیح صرف می کند، بنابراین فقها معتقدند سفیه در امور مالی محجور می باشد و در تصرفات غیر مالی آزادی مطلق دارد . در باره ی نکاح سفیه دو نظریه در میان علما و حقوقدانان مطرح می باشد . برخی قائل به عدم نفوذ و صحت نکاح سفیه بوده وبا استناد به روایات و بر مبنای مشتمل بودن نکاح بر امور مالی و محجوریت سفیه در این زمینه ، اعتقاد به صحت نکاح رابه معنای موافقت در اتلاف مال برشمرده اند ؛ در مقابل برخی دیگر از فقها عقد نکاح راغیر مالی دانسته و با توجه به نیاز هر شخص ، از جمله سفیه به ازدواج ، بر مبنای قاعده سلطنت نفس و روایات وارده ، نکاح سفیه را جایز برشمرده اند .آنچه در این نوشتار مورد تمرکز و تدقیق است ، بررسی آراء فقهای متقدم و متأخر امامیه و اهل سنت و رویکرد حقوق موضوعه است وبا تکیه بر برخی مستندات شرعی ، امکان اقدام استقلالی سفیه بر امر نکاح قابل استنباط است . | ||
کلیدواژهها | ||
سفیه؛ حجر؛ نکاح؛ تصرف مالی؛ تصرف غیر مالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Review of Lunatic’s Marriage from the Perspectives of Islamic Jurisprudence and Iranian Law | ||
نویسندگان [English] | ||
Eftekhar Daneshpoor1؛ Pegah Babaei2 | ||
چکیده [English] | ||
Hajr Safih is one of the classical topics in Islamic jurisprudence where ‘Hajr’ means the interdiction of an independent (financial) action through a judicial order, and ‘Safih’ refers to people with mental disabilities, lunatics, especially regarding money management and waste. Taking into account the fact that the majority of jurists of different Islamic schools deprive such people of financial transactions and absolute freedom in non-financial transactions, it is obvious that the examination of the possibility of their marriage is worthwhile; especially since it is a matter of dispute among jurists and lawyers. Some believe that the marriage of a lunatic is invalid and ineffective, contending that according to religious narratives), and considering that marriage includes financial transactions, from which the lunatic is prohibited, the validity of this marriage would infringe the aforementioned interdiction and allow for the waste of money as well. On the other hand there are those who argue that the marriage contract is non-financial, and considering the marital needs of all people, including lunatics and based on the ownership rule of self-reign (Qaede Saltanat) and related narratives, such a marriage is religiously permissible. This study aims to focus on and scrutinize the views of early and current Shia and Sunni jurists, and the approach of statutory law, where a lunatic’s independent actions regarding marriage can be inferred based on legal documentations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
lunatic, interdiction, Marriage, financial possession, non-financial possession | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 939 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,240 |