تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,294 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,157 |
تحلیل ماهیت عدالت در عرصه خالق با تأکید بر آرای ابن سینا | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقاله 6، دوره 21، شماره 57، خرداد 1396، صفحه 107-123 اصل مقاله (463.84 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2017.63793 | ||
نویسندگان | ||
فردین جمشیدی مهر1؛ جهانگیر مسعودی* 2؛ علیرضا کهنسال3 | ||
1دانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشیار گروه فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3استادیار گروه فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
اهمیت شناخت ماهیت اشیا تا بدانجاست که حتی گاهی انسان را از اقامه استدلال برای اثبات خصوصیات متعدد برای امر مورد نظر، بینیاز میسازد. «عدالت» از زیربناییترین دغدغههای فکری بشر در حوزه اخلاق و اجتماع به شمار میآید که درباب خصوصیات و ویژگیهای آن بسیار گفته شده؛ اما تبیین ماهیت عدالت گاهی مورد غفلت قرار گرفته است. پرسش اصلی در این نوشتار، در باب ماهیت عدالت و چیستی آن است که با محوریت آرای ابن سینا به بررسی آن پرداخته و چنین نتیجه گرفته شده است که چون ابن سینا برای عدالت ماهیت مستقلی قائل نیست؛ بنابراین به تعریفی حقیقی برای عدالت نپرداخته است و سپس با رد این نظریه بوعلی که عدالت، اجتماع سه فضیلت عفت، شجاعت و حکمت است، به تبیین اصالت عدالت، و تفریع فضایل سهگانه مذکور بر آن پرداخته شده است. عدالت، حقیقتی است یگانه که در هر قوهای ـ و به اقتضای همان قوه ـ فضیلت خاصی از آن اعتبار میشود. بنابراین، اساس همه فضایل، عدالت است و سایر فضایل، از تجلیات عدالت به شمار میروند. در نهایت به نظریه «سیال بودن ماهیت عدالت» و همچنین «تفکیک عدالت از اعتدال» پاسخ داده شده و نیز به نسبت میان عدالت فلسفی و فقهی پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
عدالت؛ عفت؛ شجاعت؛ حکمت؛ اعتدال؛ فضیلت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Survey on the Nature of Moral Justice from the Viewpoint of Avicenna | ||
نویسندگان [English] | ||
Fardin Jamshidimehr1؛ Jahangir Masoudi2؛ Alireza Kohansal3 | ||
چکیده [English] | ||
Cognition of the nature of things is so important that sometimes there isn’t any necessity to argumentation for proving various properties for them. “Justice” is one of the most fundamental human obsessions in the field of ethics and social issues that it is spoken so much about its properties, but the interpretation of its nature is sometimes neglected. The main question in this article is about the nature of justice. This research has done with a focus on the Avicenna's ideas and it has been concluded that because he refused to believe an independent nature for justice so Avicenna didn’t propose any essential definition for it. And then with the rejection of the Avicenna’s theory that Justice is the collection of three virtues of continence, courage, and wisdom, it is explained that the justice is original and triple virtues are branches of it. Justice has a unitary reality that in any faculty - due to that faculty - a certain virtue is abstracted from it. Thus, justice is the basis of all the virtues and other virtues are manifestations of it. Finally, the theory of the "fluid nature of justice" as well as theory of "separation Justice from moderation" has been answered and the relation between the philosophical and legal justice has been proposed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Justice, Continence, Courage, Wisdom, moderation, Virtue | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 700 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 659 |