تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 506 |
تعداد مقالات | 4,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,092,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,097,243 |
دلالتهای نظریه «فطرت» در نظام تربیتی اسلام | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 9، دی 1396، صفحه 37-64 اصل مقاله (597.77 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2017.66973 | ||
نویسندگان | ||
احمدعلی قانع1؛ سینا عصاره نژاد دزفولی* 2 | ||
1دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، استخراج دلالتهایی از نظریه فطرت در نظام تربیتی اسلام است؛ چرا که یکی از ضرورتهای مهم برای نظریهسازی اسلامی در حوزه تربیت، نظریهپردازی بر اساس مبانی اسلامی است. نظریه «فطرت» یکی از نظریههای کلان انسانشناختی اسلامی است که سرشتی خاص را برای انسان متصور است. روش پژوهش حاضر، روش اجتهاد دینی است که دارای سه گام «پژوهش از کل منابع مربوط به مسئله تحقیق»، «برگزیدن معنای متعین یا مرجح با سنجش امکانات معنایی متن و شواهد و دلایل کافی» و «کشف مشروط واقع با به کارگیری استدلال و استفاده از صورتهای منطقی و قیاسی» است. «بهرهمندی همه شاکلههای تربیتی از فطرت الهی»، «رأی به توانایی رشد همه انسانها»، «معتبر دانستن بخشی از تفاوتهای تربیتی افراد»، «امکان ارتباط افراد با زبان فطرت»، «فطری دانستن ارتباطات میان انسانها»، «مفاهمه ذاتی افراد با زبان دینی» و «مبتنی بودن بقا شاکلههای تربیتی بر بخش فطری» از جمله مواردی هستند که از نظریه فطرت استنباط شدهاند و بر این اساس دلالتهایی مانند «توجه به جنسیت در سیاستگذاری تربیتی»، «توجه به طبیعتهای ویژه»، «تمرکز بر نفوس قریبالعهد»، «توجه به سنین خاص» و «ارتباط تربیتی دینمحور به جای شریعت محور» برای باز شدن باب تفکر و در نتیجه سیاستگذاری بر این مبنا در نظریه تربیتی بیانشدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
فطرت؛ زبان دین؛ تربیت؛ دلالت تربیتی؛ نظریه تربیتی فطرتمحور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Implications of the Theory of Fetrat in the Educational System of Islam | ||
نویسندگان [English] | ||
ahmad ali ghane1؛ sina asareh nejad dezfuli2 | ||
1Associate Professor of Jurisprudence and the Foundations of Law, Imam Sadiq University, Tehran, Iran | ||
2Master of Science in Islamic Studies and Culture and Communication, Imam Sadiq University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present research was to extract the implications of the theory of nature Fetrat in the educational system of Islam. One of the important necessities for Islamic theorizing in the field of education is theorizing on the basis of Islamic principles. The theory of " Fetrat " is one of the major Islamic anthropological theories, which have a special quality for mankind. The method of this research was based on the method of Religious Ijtihad which has three basic steps: 1. Research of all resources related to the research problem; 2. Selection of definite or preferred meaning by measuring the semantic features of the text and sufficient evidence and reasons; 3. Conditional discovery by using reasoning and using logical and analogical forms. "The benefit of all educational traits of divine nature," "the vote for the ability of all human beings to grow up," "validating some of the educational differences of individuals," the possibility of the association of individuals with the language of nature, "the innate knowledge of relationships among humans," the intrinsic communication of individuals. In the religious language, "the basis of the survival of educational circles on the innate part" is one of the bases that have been deduced from the theory of nature using the method of Religious Ijtihad and based on this, implications such as "attention to gender in educational policy", "attention to Specific Nature "," Focusing on the Overwhelming People", "Attention to Specific Ages", "Educational Relationship of Religion" instead of the law of axis "open door policy thinking, and therefore on the basis of educational theory, have expressed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Fetrat, Language of Religion, education, Educational Implication, Naturalistic Theory of Education | ||
مراجع | ||
قرآن کریم، ترجمه موسوی همدانی. امینی، ا. (1384). اسلام و تعلیم و تربیت. قم: مؤسسه بوستان کتاب. باقری، خ. (1389). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. تهران: علمی و فرهنگی. ــــــــ (1390). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. ج 2. تهران: مدرسه. بستان، ح. و فتحعلی خانی، م. (1384). گامی به سوی علم دینی. تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. بهشتی، ا. (1390). اسلام و تربیت کودکان. تهران: چاپ و نشر بینالملل. پاینده، ا. (1360). نهجالفصاحه. تهران: جاویدان. جوادی آملی، ع. (1378). حکمت نظری و عملی در نهجالبلاغه. قم: اسراء. ــــــــ (1381). شمس الوحی تبریزی. قم: اسراء. ــــــــ (1384). تفسیر انسان به انسان. قم: اسراء. ــــــــ (1385 الف). اسلام و محیطزیست. قم: اسراء. ــــــــ (1385 ب). ادب فنای مقربان. ج5. قم: اسراء. ــــــــ (1385ـ1390). تسنیم. قم: اسراء. ــــــــ (1386). سرچشمه اندیشه.ج1. قم: اسراء. ــــــــ (1387). فطرت در قرآن. قم: اسراء. ــــــــ (1388 الف). روابط بینالملل در اسلام. قم: اسراء. ــــــــ (1388 ب). جامعه در قرآن.قم: اسراء. ــــــــ (1389). توحید در قرآن. قم: اسراء. حرانی، ا. (1374). تحف العقول عن آل الرسول. ترجمه محمدباقر کمرهای. تهران: اسلامیه. حسینی، ح. (1385). بحران چیست و چگونه تعریف میشود. مجله امنیت، (18)، 25ـ11. خامنهای، ع. (1374). مجموعه رهنمودهای رهبر انقلاب حضرت آیتالله خامنهای. نرمافزار حدیث ولایت. تهران: انتشارات مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی. 10/ 8/ 1374 و 18/ 7/ 1377. رضی، س. (1391). نهجالبلاغه. ترجمه محمد دشتی. تهران: پورصائب. سبزواری، م. (1380). شرح المنظومه.تعلیق حسن حسنزاده آملی. قم: ناب. شاهآبادی، م. (1387 الف). رشحات البحار،ترجمه زاهد ویسی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 742 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 854 |