تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,094 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,214,964 |
مطالعه مؤلفههای سرمایه اجتماعی اسلامی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 9، دی 1396، صفحه 5-36 اصل مقاله (1.27 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2018.67294 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه دهقانی1؛ فاطمه سلیمانی2؛ محدثه فرجی* 3 | ||
1استادیار برنامه ریزی درسی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران، تهران، ایران | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مطالعه مؤلفههای سرمایه اجتماعی ـ اسلامی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. پژوهش از نوع ترکیبی اکتشافی ـ طبقهای و تهیه شده با هر دو روش کمی و کیفی است. جامعه آماری پژوهش نیز مجموعه آیات و روایات و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. مؤلفه های سرمایه اجتماعی در بخش کیفی، با روش تحلیل متن قیاسی ـ استقرایی و در قالب مدل سهبعدی شناختی، رابطه ای و ساختاری از پژوهش های پیشین و منابع اسلامی (آیات و روایات)، احصاء و زیر مؤلفه های هر یک استخراج شده است. در بخش کمی نیز از چارچوب تحلیل محتوای کرایپندروف (2004)، برای تحلیل محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از نظر میزان توجه سند به مؤلفه های سرمایه اجتماعی اسلامی استفاده شده است؛ بدین منظور با تخصیص کد به هر مقوله استخراج شده در بخش کیفی و تحلیل محتوا، فراوانیهای هر مقوله در هفت فصل سند به صورت تمام شماری، ثبت شده است. بر اساس یافته های پژوهش، وجود رهبری اسلامی در رأس امور و رابطه داشتن اعضای جامعه و سازمان بر مبنای اخوت برای تقویت بعد ساختاری سرمایه اجتماعی اسلامی در سازمان و جامعه، ضروری به نظر میرسد. عنصر محوری در بعد شناختی، مسئله اعتماد است که هم باید میان رهبر و اعضاء و هم میان اعضای جامعه تعمیق داده شود. همچنین برای تحکیم بعد رابطه ای، بر تقویت هنجارهای دینی و حذف ناهنجاری ها که در اصطلاح دینی «معروف» و «منکر» نامیده می شود، تأکید شده است. یافته های مطالعه در بخش کمی نیز حاکی از آن است که در سند تحول، 49% به بعد ساختاری، 22% به بعد شناختی و 29% به بعد رابطه ای پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه اجتماعی؛ مدل سه بعدی سرمایه اجتماعی؛ سرمایه اجتماعی اسلامی؛ سند تحول بنیادین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of Components of Islamic Social Asset in Education Fundamental Reform Document of Islamic Republic of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Marzieh Dehghani1؛ Fatemeh Soleimani2؛ mohaddeseh faraji3 | ||
1Assistant Professor of the Faculty of Psychology and Education University of Tehran.Tehran. Iran | ||
2Associate Professor in Department of Islamic Sciences and Philosophy, Imam Sadiq University, Tehran, Iran. | ||
3Master of Science in Educational Administration, Imam Sadiq university, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of present research was to study components of Islamic social asset in Education about Fundamental Reform Document. The research was the mixed classed exploratory exploration and it was used as both quantitative and qualitative methods. Statistical population consisted of verses and Hadith and the Education about Fundamental Reform Document. In the qualitative section, by deductive-inductive text analysis method, the components of Islamic social asset educed in the form of three dimensions cognitive, relational and structural, from preceding studies and Islamic sources and subcomponents of each were Extracted. In the quantitative part, framework Krippendorff (2004) content analysis was used to analyze, by assigning the code to each of the categories extracted in the qualitative section and content analysis, the frequency of each category in seven chapters of the document was recorded as a whole. According to the research findings, in order to strengthen the structural dimension of Islamic social asset in organization and society, the existence of Islamic leadership and relationship based on brotherhood between members of society is necessary. In the cognitive dimension, the basic element is the trust that must be grown between the leader and the members as well as among members of the community. It is also emphasized to strengthen the relational dimension, by growing the religious norms should be and the Abnormalities should be eliminated, which are called in the term "Ma'roof and Monkar". The study in the quantitative section indicated that in Fundamental document, structural dimension 49%, cognitive dimension 22% and relational dimension 29% has been discussed and has been noticed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social Capital, Islamic Social Capital, Education Fundamental Reform Document | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. ترجمه مکارم شیرازی. ابن بابویه، م. (1362). الخصال. قم: جامعه مدرسین. ابن شعبه حرانى، ح. (1404هـ). تحف العقول عن آل الرسول6. قم: جامعه مدرسین. ابنمنظور، م. (1414 هـ). لسان العرب. بیروت: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع ـ دار صادر. ابوالحسن تنهایی، ح و حضرتی صومعه، ز. (1388). بررسی نظری پژوهشهای سرمایه اجتماعی در جامعه ایران. فصلنامهعلومرفتاری، 1 (1)، 59ـ29. ابوالمعالی، خ. (1391). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل. تهران: علم. اختر محققی، م. (1385). سرمایه اجتماعی. تهران: مهدی اختر محققی. اصفهانى، ر. (1412 هـ ). مفردات ألفاظ القرآن. بیروت: دار العلم ـ الدار الشامیه. الآمدی التمیمی، ع. (1407هـ). غررالحکم و دررالکلم. بیروت: مؤسسه الأعلمی للمطبوعات. پاینده، ا. (1385). نهجالفصاحه مجموعه کلمات قصار حضرت رسول6. قم: اندیشه هادی. پیراهری، ن. (1388). سرمایه اجتماعی در نظریات جدید. پژوهشنامه علوم اجتماعی، 3 (3)، 75ـ53. حر عاملی، م. (1401 هـ). وسائل الشیعه. تهران: مکتبة الاسلامیه. ج 8. حکیمى، مر.؛ حکیمى، م. و حکیمى، ع. (1380). الحیاه. ترجمه احمد آرام. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى. دشتی، م. (1385). نهجالبلاغه فارسی ـ عربی. قم: نور مطاف. دوستمحمدی، ا. (1387). نقش اجتماع و نظریه سرمایه اجتماعی. مجله رشد علوم اجتماعی، 12 (2)، 25ـ15. دهقانی، م. و امین خندقی، م. (1390). تحلیلی بر وضعیت موجود طراحی برنامه درسی تربیت اجتماعی دوره راهنمایی بر مبنای تحلیل محتوای کتابهای درسی و اسناد مرتبط برنامه درسی. پژوهشهایبرنامهدرسی، 1(2)،176ـ131. دیلمی، ح. (1377). ارشاد القلوب. ترجمه سید عبدالحسین رضائى. تهران: اسلامیه. دیهیم، ر. (2015). بهرهورینیرویکاربا استفادهازسرمایهاجتماعی. چهارمین کنفرانس ملی مدیریت و حسابداری. دانشگاه شهید بهشتی. رابینز، ا. (1393). رفتار سازمانی ـ مفاهیم، نظریهها و کاربردها: فرد. مترجم: سید محمد اعرابی، علی پارساییان. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. ج1. ردادی، م. (1389)، منابع قدرت نرم: سرمایه اجتماعی در اسلام. تهران: دانشگاه امام صادق7. رنانی، م. (1382). سرمایه اجتماعی شرط لازم برای توسعه. پژوهشنامه حقوق اسلامی، 11 و 12، 29ـ20. رنانی، م.؛ دلیری، ح. و مؤیدفر، ر. (1388). نقش منابع هویت و معرفت در تشکیل سرمایه اجتماعی در میان دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان. فصلنامهرفاهاجتماعی، 10(38)، 132ـ110. سرگزی، ح. و محمدیآریا، ع. (1392). رابطه سرمایه اجتماعی با فرهنگ سازمانی در مراکز آموزش عالی استان گلستان. فصلنامه رفاه اجتماعی. 14 (55). 68 ـ 55. سید نورانی، م.؛ سجادی، م.؛ فروزان، ف. و جهانگرد، ف. (1393). بررسی نقش آموزش در ایجاد سرمایه اجتماعی در ایران. فصلنامه پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، 5 (20)، 40ـ30. شاهآبادی، م. (1360). شذرات المعارف. تهران: نهضت زنان مسلمان. صالحی امیری، ر. و عظیمی دولتآبادی، ا. (1388). آموزش و پرورش و انسجام اجتماعی. رشد آموزش علوماجتماعی. 13 (44)، 17ـ7. طباطبایی، م. (1374). تفسیر المیزان. ترجمه: موسوى همدانى، سید محمد باقر. قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. طریحى، ف. (1416 هـ). مجمع البحرین. تهران: کتابفروشى مرتضوی. عبدالرحمانی، ر. (1384). سرمایه اجتماعی و اعتماد اجتماعی. فصلنامه رشد آموزش علوم اجتماعی، 9 (2)، 19ـ11. عزیزیانیفر، ج. و قاسمی، ز. (1385). بررسی تئوریک سرمایه اجتماعی و تبیین مؤلفههای کارکردی آن. فصلنامه زریبار، 11 (64)، 76ـ51. فاضلی کبریا، ح. و دلشاد تهرانی، م. (1391). سرمایه اجتماعی در نهجالبلاغه با رویکرد مدیریتی. تهران: دانشگاه امام صادق7. قرائتى، م. (1383). تفسیر نور. تهران: مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن. قرشى، ع. (1370). قاموس قرآن. تهران: دار الکتب الإسلامیه. کاظمزاده بیطالی، م. و قاسمزاده علیشاهی، ا. (1392). تبیین نقش و میزان تأثیر سرمایه اجتماعی بر تعهد سازمانی و آموزش اثربخش. فصلنامه رفتار سازمانی در آموزش و پرورش، 1 (2)، 46ـ25. مقیمی، م. و رمضان، م. (1390). مدیریت دانش و فناوری اطلاعات. تهران: راه دان. کلمن، ج. (1377). بنیادهای نظریه اجتماعی. ترجمه منوچهر صبوری. تهران: نی. کلینى، م. (1362). الکافی. تهران: اسلامیه. کوهکن، ع. (1387). مؤلفههای سرمایه اجتماعی اسلامی. مجله راهبرد یاس. 17 (87)، 141ـ124. گال، م.؛ بورگ، و. و گال، ج. (1386). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه احمدرضا نصر و همکاران. تهران: سمت و دانشگاه شهید بهشتی. مجلسی، م. (1403 هـ). بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه. بیروت: دارالاحیاء التراث العربی. محمدی ریشهری، م. (1388). میزان الحکمه. ترجمه حمیدرضا شیخی. قم: دارلحدیث. مکارم شیرازى، ن. (1374). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیه. میریان، ف. و صمدانیان، م. (1388). هنجارهای اجتماعی از دیدگاه نهجالبلاغه. مطالعات اسلامی: علوم قرآن و حدیث، 41 (3/82)، 158ـ127. هرسی، پ. و بلانچارد، ک. (1392). مدیریت رفتار سازمانی کاربرد منابع انسانی. ترجمه: علی علاقهبند. تهران: امیرکبیر. واسطى، ز.؛ حنفى، م. و حسینى. م. (1414هـ). تاج العروس من جواهر القاموس. بیروت: دار الفکر للطباعه و النشر و التوزیع. Anderson, J. B. (2006). Social Capital and student Learning, Empirical Results from Latin American Primary Schools, University of San Diego. Berends, M. & Mokher, C. & Zottola, G. (2008). How Social Capital Varies among Charter Schools: Examining Relationships to Academic Rigor, Homework and Engagement from Students’ Perspectives, New York, Vanderbilt University, Department of Education's Institute of Education Sciences. Bradley, J. (2004). Social capital in a tolerant society? a response to treasurer Costello’s presentation to the Sydney Institute. International Journal of Sociology and Social Policy, 24 (1/2), 1 – 20. Dennis, A. I. & Wixom, B. H. & Roth, R. M. (2012). SYSTEM ANALYSIS AND DESIGN. Printed in the United States of America. Elliott, S. N. & Clifford, M. (2014). Principal assessment: Leadership behaviors knownto influence schools and the learning of all students. Florida: Arizona State University, CEEDAR Document No. LS-5 Gilbert, L. (2009). Analyzing the dark side of social capital: Organiaed Crime in Russia. A chapter in: Social capital and peace-building (pp.57-74), Ed. by Michaelene Cox, London: Routledge. Kwok-Kuen, T. (2010). School Social Capital and School Effectiveness. Education Journal, 37(1–2), 119–136. Leana, C. R. & Van Burren, H. J. (1999). Organizational Social Capital and Employment Proactives. Academy of management reviews. Ralph, C & Jenny, O (2005), What is Social Capital and how might it be used in Scotland’s Schools? George Washington University, 38(4), doi.org/10.1177/0899764009333956 Schneider, J. A. (2009). Organizational social capital and nonprofits Nonprofit and Voluntary Sector. Quartely, 38(4), 643-662. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 767 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 976 |