تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,359 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,055,392 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,057,368 |
رابطه حمایت اجتماعی و شادکامی با دینداری | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 9، دی 1396، صفحه 129-142 اصل مقاله (668.99 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2017.67403 | ||
نویسنده | ||
جعفر بهادری خسروشاهی* | ||
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. تبریز. ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، رابطه حمایت اجتماعی و شادکامی با دینداری در دانشآموزان دوره متوسطه است. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشآموزان پسر و دختر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96ـ1395 تشکیل میدهند که از این جامعه، 353 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای باورهای دینی (معبد) «گلزاری» (1378)، حمایت اجتماعی «واکس و همکاران» (1986) و شادکامی آکسفورد «آرگایل و لو» (1990) استفاده شده است. تجزیه تحلیل دادهها با روش ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t دو گروه مستقل انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین حمایت اجتماعی و شادکامی با دینداری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از سویی نتایج آزمون t نیز نشان میدهد که بین دانشآموزان دختر و پسر در متغیر دینداری تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین با توجه به نتایج تحقیق حاضر، تقویت حمایت اجتماعی و افزایش شادکامی دانشآموزان میتواند در فراهم کردن دینداری آنها مؤثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
حمایت اجتماعی؛ شادکامی؛ دینداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relationship of Social Support and Happiness with Religiosity | ||
نویسندگان [English] | ||
jafar bahadorikhosroshhi | ||
Ph.D. Student in Educational Psychology, Faculty of Education & Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was the relationship between social support and happiness and religious among secondary school students and to achieve this goal, has been used descriptive-correlation research method. The statistical population of this study was all high school male and female students of Tabriz city in academic year 2016-2017. Of this population, 353 people have been selected by random cluster sampling method. To collect data from questionnaires religious beliefs (Temple) Golzari (2000), social support Wax and et al (1986) and Happiness Oxford Argyle & Lu were used. To analyze the data, Pearson and t-test analysis were used. The results showed that there was a significant relationship between social support and happiness and religiosity. On the other hand t test results showed a significant difference between male and female students of religiosity among them. Thus, according to the results of this study reinforcing social support and enhancing students' happiness can be effective in providing religious students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social protection, happiness, religiosity | ||
مراجع | ||
آذربایجانی، م. و موسوی اصل، س. م. (1385). درآمدی بر روانشناسی دین. تهران: سمت. اسدی، م.؛ براتیمقدم، ب. و نقویکلجاهی، م. (1394). رابطه ابعاد سبک زندگی اسلامی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه خوارزمی. نشریه اسلام و سلامت، 2(1)، 38ـ33. اسماعیلی بهبهانی، م. (1380). بررسیرابطهدینداریوسعادتمندیدانشجویاندانشگاههای دولتی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی. تهران. خباز، م.؛ بهجتی، ز. و ناصری، م. (1390). رابطه حمایت اجتماعی و سبکهای مقابلهای با تابآوری در پسران نوجوان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 5(4)، 123ـ108 شفیع، ن.؛ شهابیزاده، ف، و پورشافعی، ه. (1393). جهتگیری مذهبی و مرکز کنترل بیرونی، ادراک حمایت اجتماعی. مجله زن و مطالعات خانواده، 6(24)، 51ـ41. عبدلی مهرجردی، ح.ر. و دهقانی محمودآبادی، م. ح. (1393). بررسی تطبیقی برهان فطرت و برهان اجماع عام در اثبات وجود خدا. مجله الهیات تطبیقی، 5(11)، 188ـ169. قمری، م. (1390). رابطه دینداری و حمایت اجتماعی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه دو. مجله روانشناسی و دین، 4(1)، 104ـ89. گلزاری، م. (1378). تهیة ابزارهایی جهت سنجش عمل به باورهای دینی و انواع حیاء و بررسـی رابطـة دینداری و حیاء با ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان. گزارش نهایی طرح پژوهشی. دانشگاه علامـه طباطبایی. تهران. مظفرینیا، ف.؛ امینشکروی، ف. و حیدرنیا، ع. (1393). رابطه بین سلامت معنوی و شادکامی دانشجویان. فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، 2(2)، 97ـ107. منظری توکلی، ع. و عراقیپور، ن. (1389). بررسی رابطه بین دینداری و شادکامی در بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان سال تحصیلی 89ـ1388. مجله روانشناسی تربیتی، 19(6)، 45ـ19. Alberktsen, G., Jayasvasti, K. (2005). Happiness and related factors in pregnant women. Bangkok: Chulalongkorn University. Argyle, M., & Lu, L. (1990). The happiness of extroverts. Personality and Individual Differences, 11, 1011-1017. Catherin, A., & Lesion, H. (2007). Accountability for mental health counseling in schools. Thesis the degree of mis Rochester: New York. Carr, A. (2004). Positive Psychology: The Science of Happiness and Human Strengths. 27 Church Road , Hove, East Sussex BN3 2FA. David, S., Boniwell, I., Ayers, C.A. (2013). The Oxford handbook of happiness. Oxford, UK: Oxford University Press. Diener, E. (2002). Frequently Asked question (FAQ’S) about subjective well-being (Happiness and life satisfaction). A printer for report and new comers. http://www./s.psych.uivc.edu/-ediener/fag.html. Ellison, C. G. (1991). Religious involvement and subjective well-being. Journal of health and social behavior, 32, 80-99. Eysenck, M.W. (1990). Happiness factsand myths. East Sussey, England: Erlbaum. Fountoulakis, K. N., Siamouli, M., Magiria, S., Kaprinis G. (2008). late-life depression, religiosity, cerebrovascular disease, cognitive impairment and attitudes towards death in the elderly: Interpreting the data. Medical Hypotheses,70(30), 493–496. Headey, B., Schupp, J., Tucci, I., Wagner, G.G. (2010). Authentic Happiness Theory Supported by Impact of Religion on Life Satisfaction: A Longitudinal Analysis with Data for Germany. The Journal of Positive Psychology, 5(1), 73-80. Hodge, D. R. & Derezotes, D. S. (2008). Postmodernism and spirituality: Some pedagogical implications for teaching content on spirituality. Journal of Social Work Education, 44 (1), 103-123. Krok, D. (2008). The Role of Spirituality in Coping: Examining the Relationships between Spiritual Dimensions and Coping Styles. Mental Health, Religion, and Culture, 11, 643-653. Lu, L & Argyle, M. (1991). Happiness and cooperation. personality andIndividual Difference, 12(10) : 1019-1030. Meyers, D. (2000). The friends, funds, and faith of happy people. American Psychologist, 55(1), 56-57. Reblin, M., & Uchino. B. (2008). Social and emotional support and links to physical health, Current Opinions in Psychiatry, 21(5), 201-205. Smith. C. (2003). Theorizing religious effect among American adolescents. Journal Scientific study of religion. (42), 17-30 Tobgay, T., Ugen, D., Torres, C.E., Na-Bangchang, K. (2011). Health and Gross National Happiness: review of current status in Bhutan. Journal Multidiscip Healthc, 4, 293–298. Tse, S., Lioyd, C., Petchkovsky, L., Manaia, W. (2005). Exploration of Australian and New Zealand indigenous people’s spirituality and mental health. Australian Occupational Therapy Journal, 52, 181-187. Vanleeuwen, M. C., Post, W. M., Van Asbek, W. F., Vander woude, H. V., Groot, S., & Lindeman, E. (2010). Social support and life satisfaction in spinal cord injury during and up to one year after inpatient rehabilitation, Journal of psychology, 4, 265-271. Walsh, F. (2009). Spirituality in Family Therapy, Guilford Press, 5-20. Vaux, A., Phillips, J., Holley, L., Thompson, B., Williams, D., & Stewart, D. (1986). The Social Support Appraisals (SSA) scale: Studies of reliability and validity. American Journal of Community Psychology, 14(1), 195-219. Yang, K. P., Mao, X. Y. (2007). A study of nurses’ spiritual intelligence: A cross-sectional questionnaire survey, International Journal of Nursing Studies 44, 999–1010. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 660 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 648 |