تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,090 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,214,962 |
جستاری در تربیت دینی با تأکید بر روش الگویی در سیره رضوی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 9، دی 1396، صفحه 143-162 اصل مقاله (420.38 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2017.67404 | ||
نویسنده | ||
عاطفه زرسازان* | ||
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، نشان دادن مؤلفههای روش الگویی و بررسی ویژگیها و آفات این روش در سیره رضوی است. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد استنباطی است. در سیره رضوی شاهد این شیوه از تربیت به اشکال مختلف هستیم؛ به این ترتیب زمانی امام رضا ع با ارائه الگو از خویش یا افرادی که در گذشته تحقق خارجی داشته و سنت و روش زندگی آنها در جامعه از رونق و درخشش خاصی برخوردار بوده، سعی داشته رفتار و صفات مطلوب را به شکلی عملی به متربی معرفی کند. زمانی دیگر الگوهای مطلوبی را در نظر گرفته و با بیان خصوصیات، علامات و نشانه ها و تصویرسازی، آنها را که برای مخاطب قابل رؤیت نیست، عینیت بخشیده تا متربی به این مهم دست یابند. همچنین زمانی در قالب بیان صفات، خصوصیات و نشانه های الگوهای منفی، سعی در دور کردن جامعه از آن الگوها دارد. از این رو نوشتار حاضر پس از تقسیم مؤلفهها به سه دسته «ارائه الگو»، «پردازش الگو» و «الگو زدایی»، شاخصههایی چون بصیرت، امکان دستیابی به الگوهای دینی، ارائه الگو متناسب با مخاطب و به تبع آن آفاتی مانند الگوپذیری کورکورانه، اسوهپذیری از باطل، الگوگیری کامل از الگوهای ناقص و نبود تطابق بین گفتار و رفتار را تبیین مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت دینی؛ روش الگویی؛ سیره رضوی؛ پردازش الگو؛ الگوزدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Essay on Religious Education with An Emphasis on A Pattern in Razavi Conduct | ||
نویسندگان [English] | ||
atefeh zarsazan | ||
Assistant Professor of Islamic Schools university, Tehran,Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the research was to show the components of the model and method Examining the properties and pests of this method in Razavi. The research method was descriptive-analytic with deductive approach. In Razavi, we see this method of education in different ways As Imam Reza (AS) once presented the pattern of himself or from others who have had an external fulfillment in the past and their way of life in the community has a special sparkle he tries to make desirable behaviors and attributes in practical terms, He introduces a meter, another time, consider the optimal patterns and by specifying the characteristics introducing them that are not visible to the audience to achieve this, and Imam (AS) time in the form of expressing the traits and signs of negative patterns he attempts to withdraw the community from those patterns. Thus descriptive written after the components were divided into three categories: presentation pattern, process pattern and removing the pattern, factors such as vision, access to religious patterns, providing a model appropriate to the audience and consequently pests such as the pattern of blind, examples of wrong, incomplete patterns and patterns full of advantage of the mismatch between speech and behavior will explain. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
religious education, Pattern Way, Razavi Conduct, Process Pattern, Removing Process | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. ترجمه محمد مهدی فولادوند. آلوسی، م. (1415هـ). روح المعانی فى تفسیر القرآن العظیم. بیروت: دارالکتب العلمیه. ابن بابویه، م. (1361). الخصال. تحقیق علیاکبر غفاری. قم: انتشارات اسلامی. ــــــــ (1361). معانی الاخبار. قم: انتشارات اسلامی قم. ــــــــ (1372). عیون اخبار الرضا. مترجم: حمیدرضا مستفید و علی اکبر غفاری. تهران: نشر صدوق. ــــــــ (1387). التوحید. قم: جامعه مدرسین قم. ابن عاشور، م. (بیتا). التحریر و التنویر. بیجا. ابن عطیه، ع. (1422هـ). المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز. بیروت: دار الکتب العلمیه. ابن منظور، . (1410هـ). لسان العرب. بیروت: دارصار. جعفریان، ر. (1383). حیات فکری و سیاسی امامان شیعه. قم: انتشارات انصاریان. جوهری، ا. (1407هـ). الصحاح. بیروت: دار العلم للملایین. حرانی، ا. (1389هـ). تحف العقول. بیروت: انتشارات الاعلمی. حویزی، ع. (بیتا). نورالثقلین. قم: انتشارات اسماعیلیان. راغب الاصفهانی. ا. (بیتا). المفردات فی غریب القرآن. تحقیق محمد سید گیلانی. بیروت: دارالمعرفه. رضی، س. (1367). نهجالبلاغه. ترجمه محمدجعفر امامی و محمدرضا آشتیانی. قم: مؤسسه مطبوعاتی هدف. زمخشری، م. (1415هـ). الکشاف عن حقایق غرائض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التاویل. قم: منشورات البلاغه. سعیدی رضوانی، م. (1380). تأملی در باب تناسب نظام آموزش و پرورش با تربیت دینی. تربیت اسلامی، (6)، 132ـ105. سلطانی، م. (1383). اسوهپذیری از نگاه قرآن. مجله کوثر، (15)، 49ـ43. صفار، م. (1380 هـ). بصائر الدرجات. بیجا. طالقانى، م. (1362). پرتوى از قرآن. تهران: شرکت سهامى انتشار. طباطبایی، م. (1417هـ). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. طبرسی، ف. (1372). مجمع البیان. تهران: انتشارات ناصر خسرو. طریحی، ف. (1365هـ). مجمع البحرین. تهران: مکتبه المرتضویه. طوسی، م. (بیتا). التبیان فى تفسیر القرآن. بیروت: دار احیاء التراث العربى. عیاشی، م. (بیتا). تفسیر عیاشی. تهران: کتابفروشی علمیه. فیروزآبادی، م. (1417هـ). القاموس المحیط. بیروت: دار احیاء التراث العربی. قائمی مقدم، م. (1382). روش الگویی در تربیت اسلامی. نشریه معرفت، (69)، 37ـ25. قرشی، م. (1382). پژوهشی در زندگانی امام علی بن موس الرضا (ع). ترجمه سید محمد صالحی. تهران: دارالکتب الاسلامیه. قرطبی، م. (1364هـ). الجامع لاحکام القرآن. تهران: انتشارات ناصر خسرو. کلینی، م. (1388هـ). الاصول الکافی. تهران: دار الکتب الاسلامیه. مجلسی، م. (1403هـ). بحار الانوار. بیروت: دار احیاء التراث العربی. محمدی ریشهری، م. (1384). میزان الحکمه. قم: دارالحدیث. مطهری، مرتضی. (1361). ده گفتار. تهران: انتشارات صدرا. معین، م. (1362). فرهنگ فارسی. تهران: نشر امیر کبیر. مفید، م. (1410هـ). الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد. بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات. مکارم شیرازى، ن. (1374 ش). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیه. موسوی خمینی، ر. (1372). آداب الصلوه. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 505 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 632 |