تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,224,569 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,216,558 |
قاعده الواحد و نظام علی از دیدگاه ابنسینا و محقق طوسی | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 41، مرداد 1388، صفحه 5-26 اصل مقاله (329.84 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/ap.2009.67896 | ||
نویسنده | ||
فاطمه صادقزاده قمصری | ||
استادیار دانشگاه امام صادق(ع) | ||
چکیده | ||
پذیرش قاعده فلسفی الواحد و اعتقاد به مبدأ واحد برای همه موجودات کثیر، فیلسوف را به مسأله چگونگی صدور کثرت از خداوندی که از جمیع جهات واحد است، رهنمون میسازد. فیلسوفان مشائی مانند ابنسینا، در پاسخ به این مسأله نظریهای معروف درباره نظام عالم ارائه کردهاند. در مقابل، متکلمان مسلمان (به ویژه فخر رازی) با انگیزههای دینی، هم با این قاعده و هم با نظریات فلسفی درباره نظام هستی مخالفت مینمایند. خواجه نصیرالدین طوسی در آثار خود، با تثبیت قاعدهالواحد و پاسخگویی به اشکالات مخالفان، نظریه فیلسوفانی چون ابنسینا را تقویت مینماید. با این حال، محقق طوسی در برخی از آثار خود تقریر خاصی از قاعده الواحد، ارائه میدهد. وی بر آن است که از واحد، از آن جهت که واحد است جز واحد صادر نمیشود ولی صدور موجودات متعدد، از مبدأ واحد با حیثیتهای مختلف امکانپذیر است. محقق طوسی در آثار خود مراتب علّی موجودات را به دقت تنظیم میکند. در مرتبه نخست از مبدأ تعالی موجودی صادر میشود و در مرتبه دوم دو موجود قرار دارند که یکی از آنها از سوی مبدأ اول صادر شده است. در مراتب بعدی هم علاوه بر آنکه موجوداتی که خود از مبدأ صادر شدهاند، مصدر اشیا مختلفی میشوند از مبدأ تعالی نیز موجودات خاصی صدور مییابند. | ||
کلیدواژهها | ||
قاعده الواحد؛ صدور؛ نظام علی؛ مبدأ تعالی؛ ابنسینا؛ فخر رازی؛ محقق طوسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Rule of Unity and Causal Order From Both Ibn Sina's and Mohaghigh Tusi's View | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Sadeqzadeh Ghamsari | ||
Assistant Professor , Imam Sadiq University | ||
چکیده [English] | ||
Acceptance the philosophical rule of unity (or the One) and belief in a unitary ground for all multiple creatures leads philosophers to the problem of the nature of emanation of multiplicity form God who is one from all respects. Peripatetic philosophers like Ibn Sina in response to this problem have proposed a well-known theory about the order of universe. In contrast, Muslim theologians (in particular, Fakhr Razi) with religious motives have opposed both this rule and philosophical views about the order of existence. Khajeh Nasir al-Din Tusi in his works by establishing the rule of one and in response to the criticism of opponents supports the theories of philosophers like Ibn Sina. However, in some of his works, Mohaghigh Tusi offers his own utterance. He believes that from the one, for the reason that it is one, emanates nothing except one, but emanation of multiple beings from a single ground with different aspects is possible. In his works, Mohaghigh Tusi carefully formulates the causal orders of creatures. In the first order a being emanates from the Most High and in the second order there are two beings which one of them has emanated from the first ground. In the following orders in addition to creatures which themselves have emanated from the Most High, become the source of different things, also special creatures emanate from the ground of the Most High. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Rule of one, emanation, causal order, Ibn Sina, the Most High, Fakhr Razi, Mohaghigh Tusi | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 330 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 326 |