تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,361 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,056,992 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,058,572 |
پیشبینی دینداری در دانش آموزان دوره متوسطه دوم براساس سبک های تفکر و صفات شخصیتی (بررسی موردی ناحیه 2 شهر ارومیه) | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 10، خرداد 1397، صفحه 123-140 اصل مقاله (776.94 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2018.69265 | ||
نویسندگان | ||
حسین جلیل زاده1؛ حیدرعلی زارعی* 2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی، خوی، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی دینداری در میان دانشآموزان براساس سبک های تفکر و صفات شخصیتی آنهاست. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان متوسطه دوم ناحیه 2 شهر ارومیه است که در سال تحصیلی 96ـ 1395 تحصیل میکردند. از میان این دانشآموزان، 375 نفر با روش نمونه گیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب شده و با پرسشنامه های دینداری خدایاریفرد و همکاران (1388)، فرم کوتاه سبک های تفکر استرنبرگ، واگنر و زانگ (2007) و فرم کوتاه پرسشنامه صفات شخصیت گلدبرگ (1999) مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. برای تحلیل فرضیههای پژوهش نیز از آزمون های آماری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد سبک های تفکر قانونی، قضایی، اجرایی، کلینگر، جزیینگر، سلسلهمراتبی، سلطنتی، درونی و بیرونی با دینداری رابطه مثبت (01/0>P) و سبک های تفکر محافظهکار و هرج و مرج طلب با دینداری رابطه منفی و معناداری دارند(05/0>P). از انواع صفات پنجگانه شخصیتی نیز بهجز روانرنجوری که رابطه منفی معناداری با دینداری دارد، سایر صفات رابطه مثبت معناداری با دینداری نشان دادهاند (01/0>P). نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نیز نشان میدهد که انواع سبک های تفکر و صفات شخصیتی توان پیشبینی دینداری را در دانش آموزان متوسطه دوم دارند (01/0>P). بنابراین نتایج تحقیق شواهدی را مبنی بر ارتباط ویژگی های مطلوب روانشناختی با متغیر دینداری فراهم کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دینداری؛ سبک های تفکر؛ صفات شخصیتی؛ ویژگیهای روانشناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The prediction of Religiosity based on Thinking Styles and Personality Types in the second secondary students of urmia | ||
نویسندگان [English] | ||
Hosein Jalilzadeh1؛ Heidar Ali Zarei2 | ||
1Department of Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran | ||
2Department of Education And Psychology, Khoy Branch, Islamic Azad University, Khoy, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was the investigation of The prediction of Religiosity based on and Thinking Styles and Personality Types in the second secondary students of urmia. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the study consisted of all second secondary students in the second district of Orumiyeh city Who were studying in 2017-2018. For this purpose, 375 student, selected by cluster multistage random method and were evaluated with by Khodayari-Fard et al. (2009) the religiosity questionnaire, the short form of thinking styles of Sternberg, Wagner and Zang (2007) and the short form of the Goldberg character trait questionnaire (1999). The correlation coefficient and multiple regression analysis were used to analyze the research hypotheses. The findings showed that the legal, judicial, executive, global, local, hierarchical, monarchic, internal and external, styles of thinking have positive (p | ||
کلیدواژهها [English] | ||
religiosity, Thinking Styles, Personality Types | ||
مراجع | ||
احیاءکننده، م.؛ یوسفی، ف. و خرمایی، ف. (1396). پیشبینی سازگاری دانشجویان با دانشگاه براساس ویژگیهای شخصیتی و هدف گرایی. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 14(26): 36ـ1. اردلان، م.؛ اسکندری، ا.؛ گیلانی، م. و عطایی، ن. (1393). ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ وﯾﮋگیهای ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ و ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﮑﺮی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 20(1): 148ـ123. استرنبرگ، ر. ج. (1389). سبکهای تفکر. ترجمهعلاءالدین اعتماد اهری و علیاکبر خسروی. تهران: نشر دادار. آقابابایی، ن. و بلچنیو، آ. (1393). رابطه میان مدل شخصیتی هگزاکو، دینداری و بهزیستی فاعلی در دانشجویان ایرانی و لهستانی. روانشناسی معاصر، 9 (1): 28ـ17. امامیپور، س. (1382). بررسی تحولی سبکهای تفکر در دانشآموزان و دانشجویان و رابطه آنها با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی. فصلنامه نوآوریهای آموزش، 3 (3): 56ـ45. بشلیده، ک.؛ هاشمی، س.؛ چرخ آبی، م. و دمیری، ح. (1390). ارتباط بین صفات شخصیتی و نگرشهای مذهبی در دانشجویان با استعداد درخشان. مجله علوم رفتاری، 5 (2): 163ـ157. جهانگیرزاده، م. و قربانی، ن. (1388). رابطه عوامل شخصیت و خودشیفتگی بیمارگون با جهتگیری مذهبی. مجله روانشناسی و دین، 2 (2): 41ـ70. خدایاری فرد، م. و همکاران. (1388). آمادهسازی مقیاس دینداری و ارزیابی سطوح دینداری اقشار مختلف جامعه ایران. طرح پژوهشی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران. خرمایی، ف. و فرمانی، ا. (1393). بررسی شاخصهای روانسنجی فرم کوتاه پرسشنامه 5 عامل بزرگ شخصیت. روشها و مدلهای روانشناختی، 4 (16): 39ـ29. خوینژاد، غ. ر. (1380). روشهای پژوهش در علوم تربیتی. تهران: سمت. داوری، ص.؛ باقری، م. و بنیاسدی، ح. (1390). پیشبینی دینداری با توجه به ابعاد شخصیت در معلمان زن و مرد. روانشناسی و دین، 4 (4): 26ـ5. دهستانی، م. (1394). بررسی نقش عاملهای شخصیتی در پیشبینی ابعاد مختلف دینداری در دانشجویان برمبنای 5 عامل بزرگ شخصیت. دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اسلام و روانشناسی، 9 (17): 114ـ87. ریاحی، م.؛ علیوردینیا، ا. و بنیاسدی، م. (1387). بررسی اثرات دینداری و جهتگیری مذهبی بر سلامت روانی دانشجویان دانشگاه مازندران. مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 5 (2): 90 ـ51. زارعی، ح. ع. (1393). الگوسازی روابط بین سبکهای تفکر و سازگاری آموزشی با پیشرفت تحصیلی. روانشناسی، 18 (1): 60ـ44. زارعی، ح. ع. و سرداری، ب. (1392). سهم ناشناخته سبکهای تفکر و یادگیری در فرایند آموزش. تهران: ساوالان. زارعی، ح. ع. و میرهاشمی، م. (1391). ارتباط سبکهای تفکر با سازگاری تحصیلی در دانشجویان پرستاری. دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 10 (3): 395ـ389. سراجزاده، س. و رحیمی، ف. (1392). رابطه دینداری با معناداری زندگی در یک جمعیت دانشجویی. راهبرد فرهنگ، (24): 30ـ7. سلمانپور، ح.؛ عباسی، م.؛ عیسیزادگان، ع. و قاسمزاده، ا. (1391). رابطه سوگیری مذهبی و صفات شخصیتی با وسواس مرگ. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 7 (26): 88ـ65. عباسی، م. و جانبزرگی، م. (1389). رابطه جهتگیری مذهبی با پایداری هیجانی و شخصیت. روانشناسی دین، 3 (3): 18ـ5. فرمانی، ا.؛ افلاکسیر، ع.؛ خرمایی، ف. و ملازاده، ج. (1393). ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﻰﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎى ﺧﺎﻃﺮهﮔﻮﯾﻰ ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺪل 5 ﻋﺎﻣﻠﻰ ﺷﺨﺼﯿﺖ در ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان. مجله علمی ـ پژهشی سالمند، 9 (2): 159ـ150. فقیهی، ع.؛ غباریبناب، ب.؛ خدایاریفرد، م. و شکوهییکتا، م. (1385). بررسی الگوی دینداری از منظر قرآن کریم و سنت. فصلنامه اندیشه دینی، 6 (19): 70ـ41. فیست، ج.؛ فیست، گ. ج. و رابرتس، ت. ا. (1394). نظریههای شخصیتی. ترجمهسیدمحمدی (ویراست هشتم). تهران: نشر روان. محبوبی، ر. (1394). ساخت مقیاس (بومی) برای سنجش دینداری. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 4 (1): 134ـ117. محمدیگوندره، پ. (1391). رابطه سبکهای هویت و سبکهای تفکر با مسئولیتپذیری دانشآموزان. علوم رفتاری، 4 (13): 144ـ133. منصورنژاد، ز. و کجباف، م. (1391). رابطه بین جهتگیری مذهبی و جنسیت با اضطراب مرگ در میان دانشجویان. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری. 2 (1): 64ـ55. مهرینژاد، س. ا. و شریفی، م. (1396). رابطه مکانسیمهای دفاعی سازگارانه و ناسازگارانه با دینداری در دانشجویان. دو فصلنامه علمی ـ ترویجی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 5 (8): 138ـ117. والا، ر. و جمالی، م. (1393). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و باورهای دینی مورد مطالعه کارکنان یگانهای ویژه ناجا. مجله علمی پژوهشی بصیرت و تربیت اسلامی،11 (29): 111ـ83. Alizadeh, Z., Feizi, A., Rejali, M., Afshar, H., Keshteli, A. H., & Adibi, P. (2017). The predictive value of personality traits for psychological problems (stress, anxiety and depression): Results from a large population based study. Journal of Epidemiology and Global Health.( in press). Balkis, M., & Isiker, G. B. (2005). The relationship between thinking styles and personality types. Social behavior and personality. An Iinternational Journal, 33(3): 283-294. Buzdar, M. A., Ali, A., & Tariq, R. U. H. (2015). Religious orientations as a predictor of rational thinking among secondary school students. Thinking Skills and Creativity, 16: 1-8. Fan, J., Zhang, L. F., & Chen, C. (2018). Thinking styles: Distinct from personality?. Personality and Individual Differences, 125: 50-55. Furnham, A., & Cheng, H. (2015). Associations between education, gender, social class personality traits, and religious faith and service attendance in a British cohort. Personality and Individual Differences, 86: 63-66. Goldberg, L. R. (1999). Abroad-bandwidth, public domain, personality Inventory measuring the lower-level facets of several five-factor models. Persoality psychology in Europe, 7: 7-28. Henningsgand, Y. M., & Arnau, R. C. (2008). Relationships between rigiosity and prsonality and prsonality: A mltivariate analysis. Personality and Individual Diffferences, 45(8):703-708. Refahi, Z. H., Bahmani, B., Nayeri, A., & Nayeri, R. (2015). The relationship between attachment to God and identity styles with Psychological well-being in married teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174: 1922 – 1927. Saroglou, V. (2002). Religion and the Five five Factors factors of personality: A meta analytic review. Personality and Individual Differences, 32(1): 15-25. Sternberg, R. J.(1997). Thinking styles. USA(NY): Cambrigeuni press. Sternberg, R. J., Wagner, R. K., & Zhang, L. F. (2007). Thinking styles inventory—Revised II (TSI-R2).Unpublished test, Tufts University. Zhang, L. F. (2002). Thinking styles and the big five personality traits. Educational psychology, 22(1): 17-31. Zhang, L. F. (2006). Thinking styles and The big five personality traits Revisited. Personality and Individual Differencess,40(6): 1177-1187. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 395 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 376 |