تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 504 |
تعداد مقالات | 4,356 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,043,056 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,044,809 |
کاربست مؤلفه های مدیریت جهادی در سازمان های آموزشی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 11، آذر 1397، صفحه 5-27 اصل مقاله (856.62 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2018.71393 | ||
نویسندگان | ||
زهره موسی زاده1؛ سوسن کشاورز2؛ فرشته مقدم* 3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق7، پردیس خواهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق7، پردیس خواهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از تدوین مقاله حاضر، شناسایی و طبقه بندی مؤلفه های مدیریت جهادی به منظور به کارگیری آنها در سازمانهای آموزشی بود. روش انجام پژوهش از نوع مطالعات کیفی با استفاده از روش تحلیل متن بود. جامعه آماری پژوهش، تمام مقالات برگرفته از پژوهش های کیفی مرتبط با حوزه مدیریت جهادی بود. در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. همچنین با مروری بر نتایج پژوهش های کیفی در زمینه مدیریت جهادی، به شناسایی و طبقه بندی مؤلفه های احصاشده حاصل از نتایج این پژوهش ها پرداخته شد. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که مؤلفه های مدیریت جهادی احصاشده در پژوهش های مورد نظر، در قالب 11 مقوله ساخت جهادی، انعطاف پذیری، رابطه ولایی، مجاهدت محوری، مشارکت پذیری، تکلیف مداری، شایسته سالاری، تفکر پیشرو، معنویت محوری، رشدگرایی و استکبارستیزی با زیرمقولات مختلف طبقه بندی می شوند. نتایج این پژوهش میتواند در قالب راهبردهای تربیتی به منظور ارتقای عملکرد سازمانهای آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت جهادی؛ ساخت جهادی؛ مجاهدت محوری؛ تفکر پیشرو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Implementation of Jihadi Management Components in Educational Organizations | ||
نویسندگان [English] | ||
Zohreh Moosazadeh1؛ soosan keshavarz2؛ fereshteh moghadam3 | ||
1Associate Professor of the Faculty of Islamic Studies and Education, Imam Sadiq University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor of the Faculty of… Philosophy, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
3Master of Science in Educational Administration, Imam Sadiq university, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this article was to identify and categorize the components of jihadi management in order to use these components in educational organizations. To this end, by reviewing the results of qualitative researches in the field of Jihadi management, the identification and classification of the components of the results derived from the results of these researches was addressed. The method of doing this research was qualitative and text analysis. Research community, All articles were derived from qualitative research related to the area of Jihadi management. In this research, was used a targeted sampling method. The results indicate that the components of jihadi management identified in the research, In the form of 11 categories of jihadi structure, flexibility, vilaiee relationship, endeavor-orientation, participation, self-directedness, meritocracy, leading thinking, spirituality-orientation, growth-orientation, and anti-arrogance are categorized under different subcategories. The results of this research can be used in different systems such as educational system. It is also suggested to study the components of Jihadi management from the perspective of the developmental documents of the education system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jihadi management, jihadi structure, Endeavor-Orientation, leading thinking | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. ترجمه حسین انصاریان. ابنابیالحدید معتزلی (بیتا). شرح نهجالبلاغه. بیروت/ لبنان: دارالکتبالعلمیه. ابنشعبه حرانی، أ. (1376). تحفالعقول عن آل الرسول 6. تهران: مکتبه الصدوق. احمدیان، ع. (1393). مدلسازی مدیریت جهادی با بهرهگیری از بیانات مقام معظم رهبری. سیاستدفاعی، 22 (87)، 169ـ 137. اصلیپور، ح. (1395). درآمدی بر نظریه مدیریت جهادی. تهران: مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران. معاونت علم و فناوری. پاینده، ا. (1324). نهجالفصاحه (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول6 ). قم: جاویدان. حجازیفر، س.؛ باقریکنی، م.؛ و داناییفرد، ح. (1394). شناسایی مؤلفههای سازمانهای فضیلتمحور و جهادی. مدیریت اسلامی، 23 (4)، 71ـ 45. حرّ عاملی، م. (بیتا). وسائل الشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه. ج 15. بیروت/ لبنان: دار احیاء التراث العربی. خصاف مفرد، ح.، و باقری نصرآبادی، م. (1395). الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب با رویکرد جهادی (مورد مطالعه: دفاع مقدس). مدیریت فرهنگ سازمانی، 14 (1)، 46ـ 27. دشتی، م. (1384).ترجمه نهجالبلاغه. قم: امام علی7. ذاکریقزاآنی، ز.، و پورصادق، ن. (1394). بررسی تأثیر مدیریت جهادی بر اثربخشی سازمان در سه بُعد رهبر، پیرو و زمینه. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین7، 7 (4)، 116ـ95. راغب اصفهانی، ح. (بیتا). ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن (منبع الکترونیکی)/ (با تفسیر لغوی و ادبی قرآن/ غلامرضا خسرویحسینی). مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهلالبیت7. رضائی، م.، و طلایی، ر. (1393). تبیین الگوی مطلوب مدیریت جهادی در سازمانهای امنیتی. مطالعاتحفاظتوامنیتانتظامی، 9 (32)، 199ـ 159. رضوانخواه، س.، و فاضلی دهکردی، م. (1390). احصاء و بررسی مبانی، اصول و روشهای کار و تلاش جهادی. مطالعات قرآن و حدیث، 4(2)، 213ـ181. سعدآبادی، ح.، و لطیفی، م. (1393). پژوهش پدیدارشناسانه برای فهم جوهره مدیریت جهادی. راهبرد فرهنگ، 28، 122ـ 91. سلطانی،م. (1393). مدیریتجهادی،چالشهاوالزامات. مدیریتاسلامی، 22(2)، 39ـ 9. شماعی کوپائی، م.، و اسمعیلیگیوی، م. (1393). مدل پارادایمی مدیریت جهادی با استفاده از نظریه داده بنیاد. چشمانداز مدیریت دولتی، 19، 150ـ 119. شهرکی، م.، خداداد سریزدی، م.، و عطایی، م. (1394). مدیریت جهادی و مقایسه آن با مدیریت آمریکایی و ژاپنی. کنفرانس بینالمللی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصادی. مشهد: مؤسسه تحقیقاتی رایمند پژوه. https://www.civilica.com/Paper-MCED01-MC ED01 _ 535.html
صاحب جواهر، م. (1362). جواهرالکلام فی شرح شرائعالاسلام. جلد 21. بیروت/ لبنان: دار الاحیاء التراث العربی. صدری، م. ج. (1389). المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم (حسب حروف الکلمات). طهران: مکتبه السهروردی للدراسات و النشر. صمدزاده، ح. (1392). بررسی وضعیت مدیریت آموزشی در ایران از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، مطالعهای کیفی. مدیریت بر آموزش سازمانها، 2 (2)، 104J 71. ضیغمی، ر.؛ باقرینسامی، م.؛ حقدوستاسکوئی، سیدهف.؛ و یادآور نیکروش، م. (1387). تحلیل محتوا. پرستاری ایران، 21 (53)، 52ـ41. طباطبایی، سید م. (بیتا). تفسیر المیزان. ج16. قم: انتشارات اسلامی. عظیمی، ع.، و حدائق، م. ر. (1386). آیندهپژوهی از نگاه اسلام ـ پیشنیاز مدیریت جهادی. ابراهیمپور، م.، و هدایتنژاد، ع. (ویراستار). اولین همایش فرهنگ و مدیریت جهادی. تهران: نشر آموزش کشاورزی ـ دفتر خدمات. صص 333ـ 291. قائدعلی، ح.، و مشرفجوادی، م. (1393). فرهنگ جهادی حاصل از مدیریت جهادی. مهندسی فرهنگی، 8 (79)، 78ـ 62. قربانیزاده، و.؛ الوانی، سیدم.؛ و اصغرزاده رومیانی، ح. ع. (1394). تحلیل محتوای متون سبک مدیریت جهادی. مطالعات مدیریت انتظامی،10(2)، 250ـ 219. کرمیمیرعزیزی، ب.، بابازاده اقدم، ع.، بهرامی، ش.، و قاسمپورگنجهلو، ز. (1395). معناشناسی واژه «جهاد» در قرآن کریم. سراج منیر، 7(23)، 150ـ 129. گنجعلی، ا.، علیشیری، م.، و بیدی، م. (1393). شایستگیهای مدیریتی مدیران جهادی؛ تحلیلی دادهبنیاد. چشمانداز مدیریت دولتی، 19، 56ـ 39. محمدیان، ی.، سلطانی، م.، سنجقی، م.ا.، و فرهی، ع. (1395). طراحی الگوی فرهنگ جهادی یکی از نهادهای انقلاب اسلامی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین7، 8(2)، 83ـ 53. مرادی، ح.، و فیروزآبادی، ح. (1395).دکترین و اهداف مدیریت جهادی از دیدگاه رهبری. مطالعات قدرت نرم، 6 (15)، 191ـ 160. نوری، ح. (بیتا). مُستَدرَکُ الوَسائل و مُستَنبَطُ المَسائل. بیروت/ لبنان: مؤسسه آلالبیت (علیهم السلام) لإحیاء التراث. نادری قمی، م.، و اسکندری، م. (1383). جنگ و جهاد در قرآن. انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی5. نوریهمدانی، ح. (1366). جهاد. قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. نویدادهم، م. (1391). الزامات مدیریتی تحول بنیادین در آموزش و پرورش. راهبرد فرهنگ، 17 و 18، 323ـ 295. هاشمی گلپایگانی، م.، لطیفی، م.، و یخچالی، م. (1395). شناسایی و توصیف مؤلفههای سازمانهای جهادی. مدیریت اسلامی، 24 (2)، 165ـ 135. Stone, G. A.; Russel R. F.; & Patterson K. (2004). Transformational versusservant leadership: A different in leader focus. Leadership & Organization Development Journal, 125(3/4), 359- 349-.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 391 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 449 |