تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,389 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,224,195 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,216,398 |
شناسایی مؤلفه های تربیت اخلاقی دانش آموزان: برقراری تناظر میان نظریه های تربیت منش و رویکرد تربیت اسلامی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 11، آذر 1397، صفحه 111-128 اصل مقاله (156.23 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2018.71498 | ||
نویسنده | ||
راضیه بیرونی کاشانی* | ||
دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفه های تربیت اخلاقی دانش آموزان است که با تناظر میان نظریه های تربیت منش و رویکرد تربیت اسلامی انجام گرفت. روش انجام پژوهش تحلیلی ـ استنتاجی است.در این پژوهش ابتدا به تحلیل رویکردهای تربیت منش، پرداخته و سپس نتایج در تناظر با مفهوم اسلامی تربیت در نظریه باقری (1392)، بررسی شد. یافته ها نشان داد در نظریه های تربیت منش، تأکید بر پرورش شخصیت است؛ اما مسئله تربیت دائر بر «دیگرسازی» است. در مقایسه با آن روشن شد مفهوم تربیت اسلامی 1. به معنای «ربوبی شدن» است، 2. ناظر به«تحول درون» و «خودسازی» و امری «قائم به خود» است،3. نیاز به «بلوغ عقلانی» دارد و دوران قبل از رسش عقلانی «تمهید» است که با هدف پرورش «شاکله دانش آموزان» و آماده کردن آنها برای دعوت «ربوبی» مورد توجه قرار گرفته است. 4. زیر بنای عمل معلم در فرایند تربیت اخلاقی دو امکان تربیتی «فطرت اخلاقی» و«هویت اجتماعی» (اجتماع اخوتمحور) است. در پایان چنین نتیجه گیری شد توجه به تحقق و شکوفایی این مؤلفه های تربیت اخلاقی بر اساس دو مبنای «فطرت اخلاقی» و«هویت اجتماعی» در قلمرو وظایف معلم است که می تواند از طریق روشهایی که در تدریس و فعالیت های آموزشی و تربیتی خود دنبال می کند به آن دست یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اخلاقی؛ تربیت منش؛ هویت اجتماعی؛ فطرت اخلاقی؛ ربوبی شدن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification of Students' Moral Education Components: Establishing a correlation between character education theories and the Islamic education approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Razieh Birouni Kashani | ||
phd in Philosophy of Education, tehran university, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study, is to emphasis on character education as moral aspect of teaching. The method of conducting a research is analytical-inductive. This paper divided in two parts. In first one, character education approaches were analyzed to explain the roll of educational actions in character training The method of study in this section is to analyze theories in order to acquire the components of moral education. In the second part of the article, the concept of Islamic education in Bagheri`s theory (1392) is proposed. In his theory, Islamic education means " Robbubi`s." In " Robbubi`s ", self-development is considered with three main elements of cognition, choice, and practice. Recognition and choice requires rational understanding. The period before rational maturation is called the "Readiness" period and emphasizes the cultivation of the "personality" of the students. Personality training is not separate from teacher training activities Because, first, the teacher has a role model, And secondly, the interactive relationship between the teacher and the student and the educational activities leads to the development of the child's personality. Under the construction of the teacher's practice, there are two educational possibilities of "moral nature" and "social identity" (fraternal society), Attention to the realization and prosperity of these two bases is within the realm of the duties of the teacher, which can be achieved through the methods used in teaching and educational activities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Morahl Education, Ethical teaching, social idendity, Moral nature, Be coming Robobi | ||
مراجع | ||
احمدآبادی ارانی، ن.؛ محمدی، آ.؛ جلالوند، ط.؛ و رهنما، ا. (1395). نقد آرای ایمانوئل کانت و ملا احمد نراقی با تأکید بر تربیت اخلاقی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 24 (30)، 31-54. ارسطو (1364). اخلاق نیکو ماک. ترجمه رضا مشایخی. چ 1 تهران: کتابفروشی دهخدا. باقری، خ. (1384). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. ج 2. چ 1. تهران: انتشارات مدرسه. ____ ، (1389الف). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. ج 1. چ 2. تهران: انتشارات علمی ـ فرهنگی. ____ ، (1389ب). رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت. پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران. ____ ، (1392). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. ج 1. چ 32. تهران: مدرسه. بیرونی کاشانی، ر. (1384). تبیین مبانی اخلاق تدریس؛ بر اساس فلسفه اخلاق اسلامی. پایاننامه کارشناسی ارشد. رشته تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت. دانشگاه تهران. بیرونی کاشانی، ر.، و باقری، خ. (1387). مبانی و اصول اخلاق تدریس بر اساس فلسفه اخلاق اسلامی. روانشناسی و علوم تربیتی، 3 ( 38)، 135- 115. شفیلد، ه. (1375). فلسفه آموزش و پرورش. ترجمه غلامعلی موحد. جلد 1. تهران: قطره. شکوهی، غ. (1375). مبانی و اصول آموزش و پرورش. چ 8. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. طباطبائی، م. ح. (1363). المیزان. ترجمه محمدباقر موسوی همدانی.تهران: محمدی. گوتک، جرالد. ال. (1394). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. ترجمه محمدجعفر پاکسرشت. تهران: سمت. مدرسی، م. ر. (1371). فلسفه اخلاق؛ پژوهش در بنیانهای زبانی، فطری، تجربی، نظری و دینی اخلاق. جلد 1. تهران: سروش. مطهری، م. (1366). فلسفه اخلاق. ج 1. تهران: صدرا. Lickona, T. (1992). Education for character. New York: Bantam Books. Ryan, K.(1988). Teacher education and moral education Journal of Teacher Education,Volume 39 Issue 5,pp,228–233. Tucker, M. Elizabeth (1999). Teaching ethics: The moral development of educators. Journal of Mass media Ethics, vol. 14, 2,pp, 118-107. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 656 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 692 |