تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,304 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,162 |
مبانی و آثار تربیت انسان منظم از منظر فلسفۀ تعلیم و تربیت قرآن بنیان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 13، اسفند 1398، صفحه 5-21 اصل مقاله (417.84 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2020.74747 | ||
نویسنده | ||
شیرین رشیدی* | ||
استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این نوشتار، تبیین مبانی و آثار تربیت انسان منظم از منظر فلسفۀ تعلیم و تربیت قرآن بنیان می باشد. از لحاظ رویکرد تحقیق در زمره تحقیقات کیفی و قیاسی و از لحاظ روش، تحلیلی- استنباطی و از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و فیش برداری است. خلاصه یافتههای تحقیق چنین است: مبانی فلسفی تربیت انسان منظم شاملِ مبانی عامِ خداشناختی( وجود ناظم و وحدت ناظم)، هستی شناختی(آفرینش منظم و مرحله مند جهان)، دین شناختی(تقدم نزول آیات مکی بر آیات مدنی، نظم درونی آیات، نظم در تشریع، تقدم ایمان بر عمل صالح) و مبنای خاصِ انسان شناختی( آفرینش منظم و مرحله مند انسان، نظم شناسی فطری)؛ آثار تربیت انسان منظم، شاملِ دو دسته آثار نظری( تقدم و تأخر در مراحل تفکر، دور اندیشی) و آثار عملی(برنامه ریزی، احترام به قانون و مقررات، وقت شناسی و غیره) می باشد. واژگان کلیدی: انسان منظم، فلسفۀ تعلیم و تربیت قرآن بنیان، مبانی، آثار. | ||
کلیدواژهها | ||
انسان منظم؛ فلسفۀ تعلیم و تربیت قرآن بنیان؛ مبانی؛ آثار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Basics and effects of regular education from the perspective of the philosophy of education of the Qur'an | ||
نویسندگان [English] | ||
shirin rashidi | ||
Assistant Professor of Philosophy of Islamic Education, Allameh Tabatabae University. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this paper is to explain the fundamentals and effects of regular human education from the perspective of the philosophy of education of the Qur'an. In terms of research approach, it is a qualitative and quantitative research, and in terms of method, analytical-inferential, in terms of collecting library information and phishing. The summary of the findings of the research is as follows: The philosophical foundations of regular human training include the general principles of theology (the existence of a modem and unity of regimens), ontology (the regular creation of the world), and theological (preeminence of the revelation of the verses of the verses, the internal order of the verses, In theology, the priority of faith in good deeds), and the specific anthropological basis (systematic and stage-oriented creation of man, natural discipline); the effects of regular human training, including two categories of theoretical works (precedence in the stages of thinking, thinking), and works Practical (planning, respect for law and regulations, timeliness, etc.). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Regular humanity, the philosophy of education and training of the Qur'an, foundations, works | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 599 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 546 |