تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,308 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,169 |
مبانی انسان شناختی پرورش جسمانی کودکان در تربیت اسلامی با تأکید بر نقش بازی های فیزیکی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 13، اسفند 1398، صفحه 99-116 اصل مقاله (780.18 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2020.74843 | ||
نویسندگان | ||
علی ستاری* 1؛ الهام صفرنواده2 | ||
1استادیار مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تبیین مبانی انسانشناختی پرورش جسمانی کودکان در تربیت اسلامی با تأکید بر نقش بازیهای فیزیکی است. امروزه بازیهای تمرکزیافته بر ذهن که بیشتر در قالب بازیهای دیجیتال و الکترونیکی عرضه و از آنها باعنوان بازیهای رایانهای یاد میشود، در عمل باعث شدهاند تا علاقه کودکان به بازیها و تحرکات فیزیکی و جسمی کاهش پیدا کند. این در حالی است که در تربیت اسلامی بر نقش پراهمیت بازی بهویژه بازیهای فیزیکی کودکان تأکید شده است. به همین دلیل این پژوهش بااستفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد تبیین مبانی انسانشناختی پرورش جسمانی کودکان در تربیت اسلامی با تأکید بر نقش بازیهای فیزیکی است. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که با مفروض قرار دادن جایگاه و اهمیت پرورش جسمانی کودکان در تربیت اسلامی، مبانی انسانشناختی خاصی قابل شناسایی و تبیین است. این مبانی عبارتند از ترکیب کودک انسان از جسم و روح و تأثیر متقابل جسم و روح بر یکدیگر در فرایند رشد کودک به سمت کمال، تدریجی بودن رشد جسم و روح کودک و نقش ابزاری جسم در پرورش روح که از کودکی آغاز میشود. بدینسان ضرورت توجه جدی برنامههای تربیتی بر نقش پرورش جسمانی کودکان تأکید میشود. ملاحظه مبانی انسانشناختی یاد شده در برنامهریزیهای تربیتی، علاوه بر تأمین سلامت جسمانی کودکان، زمینه را برای تقویت و پرورش روحی و معنوی آنان در آینده فراهم میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
انسان شناسی؛ پرورش جسمانی؛ تربیت اسلامی؛ بازی های فیزیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Anthropological Basis of Physical Education of Children in Islamic Education with Emphasis on the Role of Physical Games | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Sattari1؛ elham safarnavadeh2 | ||
1management and educational planning | ||
2Master of History and Philosophy of Education | ||
چکیده [English] | ||
Concentrated games on the mind, which today are mostly offered in the form of digital and electronic games and called computer games, have actually led to a decrease in children's interest in physical games. However, Islamic education has emphasized the importance of play, especially children's games. This article aims to explain anthropological foundations of the physical education of children in Islamic education with an emphasis on the role of physical games. The research was conducted using descriptive-analytical method. The results indicate that the physical education of children in Islamic education has a high status and importance, and therefore certain anthropological foundations can be explained and identified. These basics include the combination of the human child's body and soul and the interaction of the body and soul in each other in the process of child development towards perfection, the gradual growth of the body and soul of the child, and the instrumental role of the body in the cultivation of the soul, which begins from childhood. So, the need for serious attention to educational programs is emphasized on the role of children's physical development. Considering the anthropological foundations in educational programs, in addition to providing children's physical health, provides a platform for the spiritual development of children in the future. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
antropology, physical education, islam, children, physical games | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 597 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 901 |