تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,219,693 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,214,652 |
مرور سیستماتیک عوامل مؤثر بر مسئولیتپذیری دانشآموزان با تأکید بر نقش مدرسه | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 13، اسفند 1398، صفحه 23-57 اصل مقاله (574.78 K) | ||
نوع مقاله: علمی- مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2020.74912 | ||
نویسندگان | ||
زهرا احمدی زمانی* 1؛ اکرم گودرزی2؛ نیکو دیالمه3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران | ||
2استادیارگروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق (ع). تهران. ایران | ||
3دانشیارگروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق (ع). تهران. ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ـ که با روش پژوهش فراترکیب تهیه شده ـ شناسایی عوامل مؤثر بر مسئولیتپذیری دانشآموزان در مدرسه است. برایناساس گردآوری دادهها با مرور ادبیات و پیشینه نظری موجود (تعداد 37 مقاله و 45 پایاننامه) انجام شده و در ادامه اطلاعات به شیوه کیفی از طریق تحلیل محتوا با کدگذاری در سه سطح «کدهای باز»، «زیرمقولات» و «مقولات»، تجزیه و تحلیل و دستهبندی شدهاند. تفسیر محتوایی دادههای متنی یافتههای به دست آمده بیانگر این موضوع است که محیط بیرونی شامل محیط خانواده، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با تأثیرگذاری بر محیط درونی (ویژگیهای شخصی ـ وراثتی) فرد، زمینهساز بروز مسئولیتپذیری خواهد شد. در این میان محیط مدرسه بهطور اخص با دارا بودن سه فرایند «آموزشی»، «پرورشی» و «سازمانی»، زمینهساز مسئولیتپذیری در متربی است که از این میان عوامل روش تدریس معلم، محتوای درس، مشارکت دانشآموز در مدرسه، انگیزه دانشآموز، دینداری، انضباط، ویژگی معلم بهعنوان الگو، پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی، عزت نفس، انعطافپذیری، سبک رهبری، سرمایه اجتماعی، هویت، ارتباط گرم، جرئتورزی، احساس امنیت، احساس تعلق، محبت، خودمدیریتی، ادراک اجتماعی، تجهیزات، انصاف، تشویق و توجه به ویژگیهای فردی در مسئولیتپذیری دانشآموزان نقش دارند. در پایان نتیجهگیری میشود که معلمان و مربیان آموزشی باید ضمن توجه بر بهکارگیری عوامل شناسایی شده در محیط مدرسه با نگاهی جامع، نقش و اثر زمینهها و شرایط محیطی (بیرون و داخل مدرسه) را بهطور مستمر مدیریت و هدایت کرده و مشوق مشارکت فعالانه آنها در فرایند مسئولیتپذیری دانشآموزان باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
مسئولیتپذیری؛ نقش مدرسه؛ مرور سیستماتیک؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Systematic review of factors affecting student responsibility with emphasis on the role of the school | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra ahmadizamani1؛ akram goodarzi2؛ nikoo dialameh3 | ||
1M.A.inEducationalAdministration,ImamSadiqUniversity,Tehran,Iran | ||
2Assistant Professor of the Department of Islamic Studies and Education, Imam Sadiq University, Tehran, Iran. | ||
3- Associate Professor of Islamic Science and Educational Sciences Imam Sadiq University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Systematic review of factors affecting students` responsibility with emphasis on the role of the school Zahra Ahmadi Zamani Akram Goodarzi Nikoo Dialameh Abstract The purpose of this study was to identify the factors affecting students' responsibility at school. The research method was meta-analysis. Data were collected by reviewing existing literature and theoretical background (37 papers and 45 theses) and subsequently data analysized and categorized through a qualitative method- content analysis- with three levels of coding (open source, subcategories, categories). Based on the contextual interpretation of the textual data, the findings indicated that the external environment, including family, social, economical, political, and cultural environment, is influenced on the internal environment (personal-hereditary characteristics) and this process creates responsibility. Specifically, the school environment, having three educational, nurturing and organizational processes, is responsible for students' responsibility and respectively the following factors were effective on students' responsibility: teaching method, course content, student participation in the school, their motivation, religiosity, discipline, teacher characteristics, Socioeconomic base, self-esteem, flexibility, leadership style, social capital, identity, warm communication, assertiveness, sense of security, sense of belonging, affection, self-management, social perception, equipment, fairness, encouragement and individual characteristics. Finally, it is concluded that teachers and instructors should pay attention to using identified factors in the school environment and continuously manage and direct the role and impact of environmental contexts (outside and within the school) and encourage their active participation in the student responsibility process. Keywords: Responsibility, School Role, Systematic Review, Students | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Factors affecting accountability, responsibility, students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 540 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 648 |