تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 508 |
تعداد مقالات | 4,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,293 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,215,157 |
اثربخشی بسته آموزشی، پرورش مهارتهای زندگی مبتنی بر مبانی اسلامی با روش فعال بر هوش اخلاقی دختران نوجوان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 13، اسفند 1398، صفحه 117-134 اصل مقاله (837.39 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/edus.2020.75356 | ||
نویسندگان | ||
زهرا اخلاقیان1؛ زهره لطیفی* 2؛ صدیقه رضایی دهنوی3 | ||
1کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی اسلامی به شیوههای نوین و فعال بر هوش اخلاقی نوجوانان دختر مقطع متوسطه انجام گرفته است. طرح پژوهش نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه میباشد. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر نوجوانان دختر مقطع متوسطه دوره اول ناحیه 3 شهر اصفهان بوده است که با استفاده از نمونهگیری دردسترس مبتنی بر ملاک های ورود و خروج تعداد 50 نفر به تصادف انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. در ابتدا هر دو گروه در مرحله پیش آزمون به پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل(2005) پاسخ دادند سپس گروه آزمایش در 12 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفت؛ در حالی که هیچ مداخلهای برای گروه گواه انجام نشد. هر دو گروه مجدداً در مراحل پسآزمون و پیگیری توسط پرسشنامه مذکور ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از روش تحلیل اندازههای تکراری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مهارتهای زندگی اسلامی به شیوه نوین و فعال نمرات هوش اخلاقی و مؤلفههای آن شامل عمل کردن مبتنی بر اصول، ارزشها و باورها، راستگویی، استقامت و پافشاری برای حق، مسئولیت پذیری برای تصمیمات شخصی، اقرار به اشتباهات، خدمت به دیگران، بخشش اشتباهات خود و دیگران، وفای به عهد و علاقه مند بودن به دیگران را در مرحله پس آزمون و پیگیری افزایش داده است (05/0≥p). میتوان بیان نمود که از آموزش مهارتهای زندگی مبتنی بر مبانی اسلامی به شیوههای فعال و نوین میتوان در جهت افزایش هوش اخلاقی نوجوانان دختر استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مهارتهای زندگی اسلامی؛ هوش اخلاقی؛ نوجوانان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Training Islamic Life Skills on Moral Intelligence in adoleccents | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra akhlaggian1؛ Zohre latifi2؛ Sedighe rezaei3 | ||
1Payamenoor university of Isfahan | ||
2Payamenoor university of Isfahan | ||
3Payamenoor university of Isfahan | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The purpose of the study is to determine the effectiveness of Islamic life skills education on moral intelligence of girl adoleccents. Methods: The research have a quasi-experimental design with pre-test، post-test and a control group. The study population includes middle school girl adoleccents in area 3 of Esfahan city the school so that by convenience sampling method 50 of them are selected and randomly dividing into experimental and control groups. Both groups، at the pre-test stage responding to Lenik and Kill Moral Intelligence Scale (2005);Then, the experimental group went under 16 sessions (two 60-minute sessions weekly) of Islamic life skills training while there was no intervention for the control group. Both groups were re-evaluated in the post-test and follow-up stages by the mentioned scale. The data were analyzed by the statistical method of repeated measures analysis of covariance. Results: The results of Repeated Measures analysis show that Islamic life skills education have increased the scores of moral intelligence and its related dimensions including acting based on principles، truthfulness، endurance and insistence for the right، responsibility for personal decisions، confessing to mistakes، serving others، forgiving oneself، and forgiving others، commitment and interest to others in the post-test and follow up stages (p | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Life skills, Islamic, Moral intelligence | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 349 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 299 |